Ze zákulisí světa dronů 4 minuty čtení

10 nejčastějších chyb pilotů Maviců

7 října 2017

Nikča

Ať už jste zkušený pilot nebo jen začátečník, všichni děláme chyby. Lepší ale je, se jim vyhýbat! DJI Mavic je dnes nejpopulárnějším dronem od DJI. Sestavili jsme top 10 chyb, které piloti Maviců dělají nejčastěji.

Obsah článku

1. Vision Systems (detektory překážek) nejsou vždy aktiviní 

Mavic je vybaven celkem 5 senzory. Forward (přední) a Downward (spodní) Vision Systems. Downward Vision System (systém spodního vidění) je také známý jako VPS neboli Vision Positioning System. Downward Vision System pomáhá stabilizovat dron když letíte ve 13 metrech a méně. Forward Vision System pomáhá dronu vyhnout se překážkám, ať už letíte “manuálně” nebo se automaticky vracíte domů (return to home).

Zatímco tyto systémy jsou užitečné, neochrání vás od nehody v úplně každé situaci. To platí zejména při slabém osvětlení. Tyto systémy potřebují dostatečné světlo k fungování, takže pokud poletíte ve tmě, nebudou aktivní. Oba Vision systémy nebudou aktivní také v režimu Sport.

Existuje několik způsobů jak zjistit, zda jsou vaše Vision systémy aktivní. Jeden je LED na zadní straně dronu, známý také jako indikátor stavu letadla (Aircraft Status Indicator). Když jsou Vision systémy aktivní, bude světlo blikat zeleně (pokud máte GPS), nebo žlutě (pokud nemáte GPS). Další způsob je aplikace DJI GO 4.0. Pokud je ikona v horním panelu červená, vaše Vision systémy jsou neaktivní.

2. Vision Systems nedokážou rozpoznat vše

Forward Vision System nebude vždy detekovat tenké/malé/nejasné předměty (elektrická vedení, větve stromů), průhledné povrchy (skleněná okna). Schopnost Mavica vyhýbat se překážkám, může potenciálně zachránit váš dron, ale je vždy lepší létat bezpečně a vyhýbat se překážkám manuálně, pokud je to možné.

3. Odstranění krytu gimbalu

Pojďme se podívat na nějakou “Mavickou” terminologii. DJI Mavic má 2 plastové kryty, které chrání jeho gimbal. První se nazývá kryt gimbalu (Gimbal Cover). Je to astronautská helma (bublina), která chrání gimbal a čočku kamery před poškozením. Druhá je svorka gimbalu (Gimbal Clamp), která zamkne gimbal na místě a udržuje ho stabilní během přepravy.

Zanechání krytu gimbalu na dronu během letu, nemusí být nutně chyba – záleží na tom, co chcete dělat. Ponecháte-li kryt na dronu během letu, gimbal a kamera budou chráněny před elementy jako je prach nebo voda. Poskytne vám další úroveň ochrany, pokud máte obavy ze střetu s čímkoliv během letu.

Pro lepší kvalitu obrazu kryt odstraňte. Zanechání krytu na kameře způsobí větší pravděpodobnost propouštění světla do objektivu a vaše snímky pak nemusí vypadat čistě (pokud je kryt špinavý).

Ve stručnosti: ponechejte kryt pro lepší ochranu, nebo odstraňte pro lepší kvalitu obrazu.

4. Odstranění / nasazení svorky gimbalu

Nezapomeňte si předtím, než Mavica zapnete, odstranit svorku gimbalu a po letu a vypnutí ji opět nasadit zpět. Mavic má k dnešnímu dni rozhodně ten nejrychlejší čas instalace, než jakýkoliv jiný DJI dron. Přesto je snadné na svorku zapomenout (odstranit / nasadit).

Pokud ponecháte svorku na dronu při zapínání dronu, motory gimbalu se budou pokoušet inicializovat gimbal, ale nepodaří se jim to. Stavová lišta dronu v aplikaci DJI GO 4.0 vás také upozorní.

Motory gimbalu se při neodstranění svorky gimbalu namáhají a časem se sníží jejich životnost. Pokud zapomenete nasadit svorku po letu, nebude gimbal chráněný během přepravy a pravděpodobnost poškození se rovněž zvýší.

5. Létání v nevhodném prostředí

Existuje celá řada prostředí, ve kterých doporučujeme nelétat:

  • Nelétejte v náročných podmínkách jako je vítr přesahující 10m/s, sníh, déšť a mlha.
  • Létejte na otevřeném prostranství. Vysoké nebo velké kovové konstrukce mohou ovlivnit přesnost integrovaného kompasu a GPS.
  • Vyhýbejte se překážkám, davům, vysokonapěťovým elektrickým vedením, stromům a vodě.
  • Minimalizujte rušení vyloučením oblastí s vysokým stupněm elektromagentismu, včetně blízkých základnových stanic a rozhlasových vysílacích věží.
  • Výkon letadla a baterie je ovlivněn faktory prostředí, jako je tlak vzduchu a teplota. Buďte velice opatrní při létání ve výšce nad 600 m.n.m., protože výkon baterie a letadla může být ovlivněn.

6. Havárie při brždění

Řekněme, že letíte opravdu rychle a najednou si uvědomíte, že před Mavicem je překážka. Dokonce i když pustíte všechny páčky, dron stále poletí kvůli setrvačnosti. Zatímco Forward Vision systém může v takových situacích dron chránit (jak jsme uvedli výše), ale není vždy aktivní a nebude rozpoznávat všechny objekty. Pokud se rozletíte naplno směrem k překážce a pustíte páčku těsně před ní, váš dron může havarovat.

Nezapomeňte, že po puštění páček chvíli potrvá, než se dron zastaví. Proto udržujte bezpečnou vzdálenost od překážek.

7. Překážky za hranicemi zorného pole

Pokud letíte s dronem mimo vaše zorné pole (Line-of-Sight aka LOS), máte mnohem větší pravděpodobnost, že dojde k pádu.

Udržujte vizuální kontakt (LOS). Pokud nutně potřebujete letět za LOS, ujistěte se, že máte pozorovatele a nastavte výšku RTH (Return to Home) vyšší než je nejvyšší překážka v oblasti.

8. Rychlé couvání

Zatímco Phantom 4 Pro má Rear Vision systém (zadní vidění), Mavic Pro ne. Je zde vždy možnost havárie, pokud couváte vysokou rychlostí a jste zahledění do displeje vašeho přenosového zařízení (telefon, tablet)

9. Létání uvnitř

Mnoho nových pilotů zkouší své drony doma. Nicméně kvůli nedostatečnému signálu GPS uvnitř je mnohem pravděpodobnější, že Mavic bude ve vzduchu “plavat”. Dokonce i při aktivním VPS je spousta podlah monochromatická, což ztěžuje VPS detekci povrchových vzorů a jejich stabilizaci. Kromě toho je mnoho podlah kobercových. Drony DJI používají ultrazvukové senzory. Koberce senzory absorbují.

Pokud jste zkušený pilot a víte, co děláte, klidně uvnitř létejte. Ale nelétejte uvnitř pokud jste začátečník. Trénujte v DJI GO 4.0 letovém simulátoru nebo venku na otevřeném prostranství. Pro létání uvnitř doporučujeme používat ochranné oblouky nebo ochranné rámy.

10. Nesprávné fungování během návratu domů (RTH)

Mnozí uživatelé nechápou, jak přesně funguje RTH a diví se, proč jejich dron rovnou přistál, místo aby se vrátil na home point. Nebo proč jejich dron letěl nahoru do větví stromů když inicioval RTH.

Pokud chcete Mavica vrátit domů (RTH) 5 metrů od home pointu, přistane dron přímo tam, kde je (místo aby vyletěl do nastavené bezpečné výšky pro RTH a vrátil se na home point).

Pokud je RTH spuštěn od 5 do 20 metrů od home pointu a Forward Vision systém je aktivní, vystoupá dron do 10 metrů (pokud letíte níže, než je 10 metrů) a vrátí se na home point. Létáte-li nad 10 metrů, vrátí se v aktuální nadmořské výšce. Není-li Forward Vision systém aktivní, přistane dron automaticky.

Na závěr – pokud je dron dále jak 20 metrů, vystoupá do bezpečné výšky pro RTH, kterou si nastavujete v aplikaci DJI GO 4.0 (pokud je výška nižší, než výška před zahájením RTH). 20 metrů je nejnižší možná výška, která jde pro RTH nastavit. Pamatujte na to, že kdykoliv můžete stisknout tlačítkou pauzy na RC a proces RTH zastavit!

 

👋✈ #LetuZdar

Nikča

[zdroj: https://store.dji.com/guides/10-common-mistake-mavic-pro-pilots-make/]

Pomohl vám tento článek?

Počet hvězdiček: 4.5714/5

Líbí se vám článek? Sdílejte jej s přáteli

Nikča
Specialistka na drony a zákaznickou péči

776 86 88 86 (Po–Pá 9–18h)

První 3 místa vyhrávááá.. spokojený klient. Přes to neletí dron! Hlídám cashflow a hlavně Alexe. Jsem hlava gangu :))

Doprava zdarma při nákupu nad 10 000 Kč

Všechny produkty testujeme popisky jsou z naší dílny

Školení zdarma (nově i on-line) u vybraných produktů

Poradíme s výběrem protože s drony létáme každý den