Legislativa a pravidla létání pro drony 5 minut čtení

Jednotná evropská legislativa pro drony: Co znamená pro české hobby a profi piloty?

27 ledna 2020

Alex

Nová jednotná pravidla pro státy EU vypracovala Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA (European Union Aviation Safety Agency) už loni a dala je k dispozici členským státům k zapracování do jejich legislativ, aby mohla vstoupit v platnost 1. července 2020 (nakonec vstoupí v platnost až k 31. 12. 2020 – půlroční zpoždění je dáno koronavirovou krizí). I když na novou úpravu hledí dronaři s obavami, přináší jednu zásadní výhodu – s dronem budete moci cestovat a nakládat stejně napříč všemi státy Evropské unie na základě jedné registrace (i když to neplatí pro všechny třídy strojů). Navíc všichni budeme vědět, na čem jsme, a nemusíte už při každém překročení hranice studovat odlišné právní úpravy.

Obsah článku

Zapamatujte siPřehled všech relevantních dokumentů najdete na stránkách ÚCL.

3 hlavní cíle nové legislativy pro provoz dronů

  • Sjednocení a zpřehlednění pravidel ve všech zemích EU.
  • Zjednodušení pohybu dronů a souvisejícího zboží pro prodejce a dodavatele a s tím související rozvoj celého odvětví a vznik nových pracovních míst.
  • Bezpečnost leteckého provozu, lidí, jejich soukromí a životního prostředí.

Změny oproti české úpravě: Doplňku X

Doplněk X, na jehož dodržování dohlíží český ÚCL, se zdá českým dronařům jako rozumný a obávají se, co přinese sjednocená evropská legislativa. A ta přináší oproti Doplňku X zásadní změnu – hobby piloti nebudou vyňati z povinností, které dosud platili jen pro profi a komerční dronaře. Příležitostní dronaři a nadšenci, kteří se dosud nemuseli nijak registrovat, i když samozřejmě museli dodržovat pravidla létání, budou muset nově registrovat sebe jako pilota dronu, pokud má jejich stroj kameru, nebo je těžší než 250 g, a udělat si na něj „řidičák“ (projít úspěšně testem pravidel).

Jak takový test pro dronaře bude vypadat?Vyzkoušejte si britský test pro dronaře, kteří chtějí létat s dronem s hmotností nad 250 g na území Spojeného království. Přeložili jsme ho pro vás do češtiny. Musíte správně zodpovědět 16/20 otázek. Test určitě zvládne každý, kdo se alespoň otřel o česká pravidla létání, a je relevantní i vzhledem k tomu, co je obsaženo v jednotné legislativě EU.  Český test by měl mít ovšem dvojnásobek, tedy 40 otázek, a pokrývat témata, jako jsou letecká bezpečnost, omezení vzdušného prostoru, předpisy o letectví, lidská výkonnost, provozní postupy, znalosti bezpilotních systémů, ochrana osobních údajů a soukromí, pojištění nebo ochrana před protiprávními činy. Online osvědčení by mělo platit 5 let.

VYZKOUŠET TEST

Zatímco Doplněk X a "stará pravidla pro drony" rozlišovaly piloty na hobby a profi a drony dělily do několika hmotnostních tříd, evropská legislativa vytváří 3 vzájemně se prolínající kategorie, subkategorie a 5 tříd. Zvýraznili jsme nové třídy a kategorie, které se budou nově týkat dosavadních hobby pilotů.

Berte prosím následující tabulku s rezervou a jen pro základní orientaci mezi stavem před a po zavedení nové legislativy pro drony, snažíme se nějakým způsobem srovnat nesrovnatelné.

Doplněk X

Jednotná EU legislativa

 

Kategorie Open

  • stroje do 25 kilogramů
  • bez předběžného povolení
  • omezení pro letiště a zakázané zóny
  • omezení na kamery, které nejsou hračkami, kvůli soukromí
  • omezení maximální rychlosti na 19 m/s (dopadová energie) výrobci pravděpodobně zabudují do automatických režimů
  • maximální dosažitelná výška 120 m
  • 15 m nad překážkou
  • napětí nepřesahuje 24 V
  • létání na dohled (případně dále s licencovaným pozorovatelem)
  • minimální věk 16 let nebo v doprovodu registrovaného pilota

A1 – Smí létat nad lidmi, ale ne nad shromážděním lidí, v režimu Follow me se může dron vzdálit maximálně 50 m od pilota

Hobby

  • bez registrace
  • bez štítku
  • bez předběžného povolení
  • na dohled
  • omezení pro letiště a zakázané zóny

Třída C0 – stroje do 250 g

  • operátor si musí přečíst návod k použití
  • platí stejná omezení kamery jako na vyšší kategorie
  • bez věkového omezení – jde o „hračky“ označené do 14 let věku

POZOR: DJI Mavic Mini s 249 g bude muset jeho evropský majitel zaregistrovat, protože má kameru tedy čidlo schopné zachycovat osobní údaje, aniž by spadalo mezi hračky.

 

Třída C1 – stroje s hmotností 250 až 900 g (např. Mavic Air)

  • s registrací (kterou lze identifikovat na dálku vysíláním)
  • se štítkem
  • on-line školení zakončené jednoduchým online testem (40 otázek)
  • maximální hladina hluku nesmí překročit 85 dB
  • vybaven světly k pilotování a dobré viditelnosti v noci

A2 – Pilot se musí nacházet nejméně 30 m od shromáždění lidí, 150 m od obydlených prostor

Drony nad 0,91 kg

  • štítek

Třída C2 – stroje od 0,9 kg do 4 kg (např. Phantom)

  • s registrací (kterou lze identifikovat na dálku vysíláním)
  • se štítkem
  • on-line školení zakončené jednoduchým online testem (30 otázek)
  • nesmí létat nad lidmi, pokud majitel kromě on-line školení a testu neprodělá ještě náročnější zkoušky na ÚCL (praktický výcvik a 30 otázek na další témata jako jsou meteorologie, provedení letu bezpilotních systémů, provozní a technická opatření ke zmírnění nebezpečí na zemi)
  • napětí nepřesahuje 48 V
  • vybaven světly k pilotování a dobré viditelnosti v noci

A3 – Létat jen daleko od lidí i zástavby, nejlépe na vyhrazených plochách modelářských letišť, 150 m od obydlených míst

 

Třída C3 –⁠ 4 až 25 kg (včetně modelů letadel a amatérských konstrukcí do velikosti 3 m)

  • světla

 

Třída C4 –⁠ 4 až 25 kg bez omezení rozměrů

  • světla
  • plně manuální ovládání

Profi/komerční/letecké práce

Drony nad 25 kg

 

Kategorie Specific

  • pojištění
  • provozní příručka přizpůsobená druhu provozu
  • scénáře provozu
  • analýza rizik a rizikové postupy pro zamýšlený provoz…
  • štítek
  • testy na ÚCL vč. praktické zkoušky
  • od 16 let věku
  • povolení od členského státu, pokud chcete létat jinde než v ČR

 

Kategorie Certified

  • drony s vysokou mírou rizika
  • otevřená kategorie pro různá nasazení dronů do provozu v budoucnu, např. pro doručování zboží nebo dopravu osob
  • blíží se požadavkům na provozovatele a piloty malých nebo ultralehkých letadel

Jak se bude o povolení žádat? Mluvčí Řízení letového provozu (ŘLP) Richard Klíma uvedl, že registrace dronů se bude provádět online a patřičné rozhraní by mělo být připravené do poloviny roku 2020.

Poslechněte si rozhovory s autoritami z ÚCL, ŘLP a MD ČR

V našem dosud nejdelším YT videu jsme pro vás vyzpovídali 3 autority, které stojí za implementací nových pravidel pro létání s drony, a vrátili jsme se za nimi ještě v prosinci 2020 těsně před platností nové legislativy. 

Novým rokem 2021 nejistota okolo sjednocené droní legislativy nekončí

Začne totiž přechodné období, které by mělo končit až o rok později dovršením implementace do národních legislativ členských států EU (aktuální konec přechodného období je 31. 12. 2023). Je možné, že si Česká republika legislativu pro drony ještě mírně upraví podle svého – státy mohou například upravit nařízení týkající se věku pilotů. Do konce roku 2023 pak musejí získat od ÚCL autorizaci kluby leteckých modelářů.

Shrnutí: 5 hlavních bodů nové legislativy

1.    Pokud provozujete dron, budete se muset zdarma zaregistrovat online do nového registru ÚCL, z kterého vám obratem přijde jedinečné identifikační číslo, kterým označíte všechny drony ze své letky (číslo tedy označuje vás, nikoliv konkrétní dron). 

2.    Povinná registrace se dotkne všech, kteří provozují dron s hmotností nad 250 g, dron s kamerou, který není hračkou, dron, který má vyšší dopadovou energii než 80 joulů, a samozřejmě drony ve specifické nebo certifikované kategorii.

3.    Zavádějí se 3 základní kategorie provozu dronů s různou úrovní regulace:

  • Nejnižší, otevřená kategorie provozu dovolí létat s dronem i bez předchozího povolení úřadu ovšem při dodržení obvyklých pravidel létání (vizuální kontakt, do 120 metrů nad terénem, v bezpečné vzdálenosti od osob, budov…) a po absolvování online testu pilotem.
  • Střední, specifická kategorie provozu se týká dronařů, kteří překročují některý z limitů otevřené kategorie. Budete potřebovat zpracovat tzv. SORA – analýzu celkových rizik letu dronu a nechat ji posoudit a schválit ze strany ÚCL. (Případně bude možné podat deklaraci o shodě s tzv. standardním scénářem, nebo se můžete ucházet o tzv. LUC – dlouhodobé oprávnění schvalovat vlastní provoz.)
  • Nejpřísněji regulovaná, certifikovaná kategorie počítá s masivnějším nasazením dronů do budoucna.

4. Prostory, kde je dnes v ČR kvadrokoptérám povoleno, nebo zakázáno létat (např. okolí letišť), zůstanou v podstatě nezměněné.

5.    Nově také legislativa určí závazné parametry dronů prodávaných v ČR (el. indentifikace na dálku a geo-awareness) s přechodnou dobou, kdy bude možné využívat i drony, které těmto parametrům neodpovídají.

Nové rozdělení kategorií ke staženíStáhněte si náš tahák do kapsy a mějte přehled o nových pravidlech.

 

👋✈ #LetuZdar

Alex

Pomohl vám tento článek?

Počet hvězdiček: 4.5349/5

Líbí se vám článek? Sdílejte jej s přáteli

Alex
Specialista na drony a pravidla létání

776 86 88 86 (Po–Pá 9–18h)

Sonduju, analyzuju, vyhodnocuju a nikdy nepřestávám lovit! Svoje stopy zanechávám ve vzduchu a v onlinu. Jsem droní Gee :))

Doprava zdarma při nákupu nad 10 000 Kč

Všechny produkty testujeme popisky jsou z naší dílny

Školení zdarma (nově i on-line) u vybraných produktů

Poradíme s výběrem protože s drony létáme každý den