Legislativa a pravidla létání pro drony 9 minut čtení

Návod na registraci dronu a online test pro pilota dronu krok za krokem

7 prosince 2020

Alex

Je to tady! 4. 12.2020 ve 12:00 spustil ÚCL dlouho očekávánou registraci dronů a pilotů pro kategorii Open a podkategorie A1 a A3. A jak už tomu tak bývá, spuštění registrace se neobešlo bez porodních bolestí. Prošli jsme proto celý proces za vás, ať víte, co a jak. A navíc jsme přidali nová pravidla pro létání s drony do 25 kg podle nové legislativy. Takže jestli hledáte, jak registrovat dron, kde registrovat dron, jak si udělat řidičák na dron s naší pomocí, jaké existují licence na dron a povolení na dron, jak udělat zkoušky na dron a další info ohledně registrace dronů na Úřadu pro civilní letectví, jste na správné adrese.

Obsah článku

Často kladené otázky o registraci dronu a pilota, než se vrhnete na věc

Co jsou nová pravidla pro drony?

Jde o nová sjednocená pravidla pro drony pro celou EU, která vešla v platnost koncem roku 2020. Mrkněte na článek, kde nová pravidla pro drony detailně rozebíráme přímo s autoritami, které novou legislativu pomáhají zavádět. 

Jak probíhá registrace dronů v ČR

I když se spoustě dronařů při vyslovení slova „registrace“ zvedají hrůzou vrtule na dronu, nejde o nic složitého. Registrace dronu na ÚCL se týká provozovatele dronu, tedy jeho majitele, nebo toho, kdo plánuje a rozhoduje o tom, co se bude s dronem dělat. Registrace provozovatele probíhá zcela online na webu ÚCL (Ústavu pro civilní letectví ČR) a nezabere vám více než 5 minut. Registrujete se jen jednou a vygenerovaným štítkem (identifikačním číslem provozovatele dronu) ze systému označíte všechny drony ve své letce.

Jaký je minimální věk pro létání s dronem?

V České republice je minimální věk pro pilotování dronu v kategorii provozu OPEN a SPECIFIC 16 let. Výjimkou může být provoz v rámci klubu leteckých modelářů nebo výjimka dle OkP (Oprávění k provozu schválená ÚCL). Pro drony s označením třídy C0 v podkategorii OPEN A1 není minimální věk stanoven.

Kdo je provozovatelem dronu?

Provozovatel dronu je fyzická nebo právnická osoba, která vlastní dron nebo drony, se kterým(i) se létá. Jste typický hobby pilot, co si koupil dron a létá s ním ve volném čase? Pak jste provozovatel i pilot dronu zároveň. Jste zaměstnancem firmy, která vlastní dron, se kterým vy létáte jako pilot? Provozovatelem je firma, ve které jste zaměstnáni. pronajímá. 

Jak probíhají testy na dron, kterým musí projít každý pilot dronu s kamerou?

Pokud jste vedle provozovatele dronu zároveň i jeho pilotem (nejčastější situace mezi hobby dronaři), nebo dron jen pilotujete (např. pracujete jako pilot v DronPro, které je provozovatelem dronu a prošlo registrací provozovatele výše), týká se vás i druhá část procesu registrace – absolvování online testu pilota. Testy na registrace pilota probíhají rovněž na webu ÚCL a zvládne je každý, kdo má základní povědomí o bezpečném létání s dronem. Test musíte od spuštění vyplnit do 60 min. Když se vám test pilota dronu napoprvé nepovede, můžete to zkusit podruhé. V případě druhého neúspěšného pokusu je pak potřeba třeba provést registraci pilota znovu a možnost absolvovat test se obnoví.

Sankce a pokuty za dron nebo pilota dronu bez registrace

Za porušení povinnosti registrace provozovatele dronu hrozí pokuty až 5 mil. korun. Tomáš Pustina z Odboru civilního letectví MD nám v článku o nových pravidlech pro drony přiblížil, jaké hrozí postihy těm, co sebe nebo svůj dron nezaregistrují: „Ze začátku bude splnění povinností kontrolovat ÚCL a Policie ČR formou namátkových kontrol. V budoucnu počítáme s kontrolou na základě dálkové identifikace dronu bez jeho fyzické inspekce. Sankce jsou už dnes pro nejzávažnější prohřešky stanoveny, ale novela v průběhu 2021 sankce upřesní a rozdělí podle závažnosti – např. nemám přilepený štítek vs. způsobím karambol).“ I když se k nám přehled sankcí dosud nedostal, z praxe víme, že se pokuty pro piloty pohybují nejčastěji kolem 10 000 Kč.

Kdy je třeba registrovat provozovatele dronu a projít testem pilota dronu?

Registrovat se musí každý provozovatel a pilot dronu (může být tatáž osoba), který létá s dronem s kamerou, nebo dronem, který je těžší než 250 g a není oficiálně veden jako hračka.

Co je to ÚCL a proč nám diktuje, co máme dělat?

ÚCL je zkratka pro Úřad civilního letectví ČR, který má vedle dohledu nad civilním letectvím, licencováním pilotů a certifikace letadel a leteckých technických zařízení na starosti i drony a bezpilotní provoz.  “Naše role se s novými pravidly nemění, dále provádíme státní dozor jako úřad státní správy a registrace pilotů a provozovatelů bude fungovat na našem systému,” přiblížil nám Vítězslav Hezký, mluvčí ÚCL v rozhovoru o pravidlech pro drony.

Co jsou to kategorie dronů a do jaké kategorie provozu vlastně dron a sebe jako pilota dronu registruji?

Na registračním webu ÚCL se registrujete do kategorie OPEN a podkategorií A1 a A3, což laicky řečeno znamená pole, louky, lesy, kde nic, tu nic. Pro vyšší kategorie provozu Specific a Certified platí další povinnosti a pravidla, která jsme pro vás shrnuli v článku o nové evropské legislativě pro drony. V něm najdete i přehlednou tabulku rozdělení kategorií dronů.

Kde mohu létat s dronem po registraci? Můžu létat okolo budov a lidí?

V rámci kategorie OPEN a jejích podkategorií A1 a A3, do které se musí povinně registrovat každý provozovatel a pilot dronu s kamerou, můžete létat v urbanistických oblastech pouze mimo tzv. hustě osídlený prostor (HOP) a nesmíte vůbec létat nad lidmi. Pro létání blíže k lidských příbytkům, nebo dokonce nad centry měst budete potřebovat oprávnění k provozu (OkP) v rámci kategorie SPECIFIC v kombinaci s osvědčením pilota kategorie OPEN podkategorie A2. Jak na to?

  • Projděte základní registrací podle návodu v tomto článku a poté podejte na ÚCL žádost o přezkoušení podkategorie OPEN A2.
  • Počkejte na přidělení termínu úředníkem.
  • Praktický výcvik absolvujete formou samostudia a čestným prohlášením, že jste skutečně trénovali jako o život.
  • V Den D vás čeká test o 30 otázkách a po úspěšném složení se můžete těšit z dalšího řidičáku do sbírky. Do novely zákona o civilním letectví je získání řidičáku A2 stále zdarma.
  • ÚCL vám poté vydá Osvědčení o způsobilosti dálkově řídícího pilota a můžete začít létat v podkategorii provozu OPEN A2.
  • Pokud chcete podnikat lety nad rámec pravidel a limitů základní kategorie OPEN, je potřeba získat ještě oprávnění k provozu (OkP) do kategorie SPECIFIC, přes které můžete žádat o jednotlivá povolení létat nad obydlenými územími.

TIP, kde létat s dronem bez registrace

I tak se najde pár městských oblastí, kde můžete létat zcela bez omezení, nebo se základní registrací pilota dronu v OPEN A1 a A3. Vytipovali jsme je pro vás v rozsáhlém článku o létání nad městy s dronem, kde najdete i podrobné návody, jak získat oprávnění do dalších kategorií provozu, jako je A2 a SPECIFIC.

Kolik provozovatelů a pilotů dronů už se zaregistrovalo (únor 2022)?

Po více než roce povinné registrace dronů je v systému už přes 71 000 provozovatelů (34 000) a pilotů (37 000). Ve většině se jedná o hobby piloty a soukromé provozovatele, jak uvedl Vítězslav Hezký, mluvčí ÚCL. Firmy a právnické osoby tvoří mezi ostatními asi jen 6 %. Drtivá většina pilotů má přitom základní registraci, 806 pilotů má vyšší oprávnění. ÚCL zároveň eviduje aktuálně 428 řízení o oprávnění do kategorie provozu SPECIFIC.

Co létání s dronem v zahraničí s registrací dronu?

V zemích EU můžete létat podle stejných pravidel jako v ČR, ale každá členská země si může některá pravidla jemně upravit. Země mimo EU se řídí vlastními předpisy, mrkněte třeba na DroneRegulations.info.

A teď už jdeme na registraci dronu krok za krokem, kterou jsme pro vás zpracovali i do videonávodu.

 

1. Jděte na stránku dron.caa.cz

Ukáže se vám homepage s rozcestníkem na:

  • Registraci provozovatele bezpilotního systému
  • Registraci a online test pilota bezpilotního systému

Příprava na zkoušky do kategorie OPEN

Namísto samoluštění v odkazech vás provedeme vším podstatným v našem kurzu "Základní legislativa pro hobby piloty dronů".

Začněme registrací provozovatele.

2. Registrace provozovatele bezpilotního systému

POZOR: Nově potřebujete jako fyzická osoba k registraci provozovatele a pilota tzv. e-identitu

Pravděpodobně kvůli falešným profilům zavedlo ÚCL nově povinnost mít jako fyzická osoba pro registraci provozovatele i pilota založenou tzv. e-identitu, a to pomocí následujících nástrojů nebo aplikací:

  • Mobilní klíč eGovernmentu
  • eObčanka
  • NIA ID (dříve „Jméno, Heslo, SMS“)
  • International ID Gateway
  • První certifikační autorita, a.s.
  • mojeID
  • BANKOVNÍ IDENTITA

U právnických osob se při registraci provozovatele nic nemění, stačí klasicky IČO.

Test pilota se vždy váže na fyzickou osobu, takže tam je za všech okolností potřeba e-identita.

  • Vyberte, zda se chcete registrovat jako fyzická, nebo právnická osoba. My jsme zvolili právnickou osobu.
  • Načetli jsme si z ARES naše firemní údaje podle IČ, doplnili kontaktní údaje a pole „číslo pojistné smlouvy“ jsme nechali zatím nevyplněné (nejde o povinné pole).
  • Nakonec odsouhlasíme všechny povinné souhlasy 😊
  • Následuje spárování s datovou schránkou. Zadáte přihlašovací údaje do schránky, systém vás pak přesměruje do datovky, kde odkliknete souhlas s propojením.
  • Tadá a máte svou droní poznávací značku, kterou jako provozovatel připevníte na všechny své drony (je jedno z jakého materiálu a v jakém provedení štítek je, klidně můžete číslo napsat na dron fixou).
  • Do mailu vám pak obratem přijde Doklad o registraci provozovatele bezpilotního systému.

A pokračujeme na registraci pilota.

3. Registrace a online test pilota bezpilotního systému

  • Přihlásíme se jako pilot přes naší e-identitu.

Problém s jinou než českou národností registrovaného pilota

Narazili jsme na problém při místu narození mimo ČR, kde má formulář problém při komunikaci se základními registry. Pokud jste se narodili mimo ČR nebo nemáte v ČR trvalé bydliště, obraťte se přímo na ÚCL, kde vám pomohou individuálně.

  • Po potvrzení vygenerujeme test a jdeme na otázky.
  • Pro úspěšné absolvování potřebujete mít správně 30 otázek z celkových 40.
  • Pokud projdete, dostanete další číslo – tentokrát identifikační číslo pilota dronu a kartičku aneb Doklad o absolvování online výcviku.

Jak se nachytřit na online test pilota dronu a najít správné odpovědi? 

Škoda, že nám test neukáže špatné odpovědi pro poučení 😊 Každopádně nepodceňte přípravu a pročtěte si následující doporučené zdroje:👉 bit.ly/TEST_studijní_matro 👈

Test pilota dronu: Odpovědi, které vám nejvíc dávají zabrat

Online test pilota bezpilotního systému opravu není těžký, ale je jasné, že některé otázky z „testu na drony“ jsou trochu matoucí nebo nejasné. Mrkněte na správné odpovědi na 2 otázky z testu pilota dronu, na které se nás nejčastěji doptáváte:

Kdo je odpovědný za pojištění dronu, je-li pojištění právními předpisy požadováno?

Za pojištění dronu je odpovědný provozovatel (pojištění odpovědnosti za škodu musí být sjednáno v určité minimální výši podle hmotnosti provozovaného letadla. Povinnost pojištění spadá na provozovatele v rámci komerčního provozu a/nebo na provozovatele dronů těžších než 20 kg. Nevztahuje se na individuální komerčně-sportovní provoz, tedy na hobby piloty).

Minimální pojistná částka (limit plnění) se vztahuje k hmotnosti dronu a je následující:
  • 0,25 mil. Kč pro drony do 0,91 kg
  • 1 mil. Kč pro drony do 7 kg
  • 3 mil. Kč pro drony do 20 kg

Jaký systém osvětlení musí být na bezpilotním letadle zastavěn pro noční lety?

Od 1. července 2022 bude mít provozovatel povinnost dron vybavit zeleným blikajícím světýlkem pro provoz v noci. O létání v noci a povinnostech z toho vyplývajících pro vás chystáme článek.

Do jaké podkategorie spadá můj dron?

Tato otázka nejen, že může zaznít v testu, ale je hlavně důležitá pro to, abyste po registraci věděli, jaké nuance v pravidlech létání platí pro váš typ dronu. Předpokládejme, že většina z vás má doma klasický GPS dron nebo dron s kamerou do 25 kg pro volnočasové využití od DJI nebo dron Autel, a bude proto spadat do jedné z podkategorií kategorie Open: A1, A2, nebo A3. Ale pro každou kategorii platí trochu jiná pravidla:

Do jaké podkategorie patří váš dron

Pravidla pro létání s drony podle hmotnosti dronu a podkategorie

Určení podkategorie u dronů vyrobených před 30.12.2020

Zatímco drony vyrobené už s novou legislativou na paměti musí mít štítek, kde je jejich podkategorie uvedena, u dronů, které byly vyrobeny před platnosti nové legislativy, budete muset podkategorii odvodit sami. Jak na to?

  • Drony do 500 gramů spadají do podkategorie A1.
  • Drony do 0,5 kg do 2 kg mohou spadat do podkategorie A2 nebo A3.
  • Drony nad 2 kg spadají automaticky do podkategorie A3.
  • Drony bez označení štítkem nemohou létat nad osobami.
  • Tato pomůcka bude platit pro z výroby neoznačené kvadrokoptéry do konce přechodného období, a to do 1.1.2023.
  • Po tomto termínu spadnou všechny drony do 250 g do podkategorie A1 a všechny drony nad 250 g do kategorie A3.

A jak to bude s FPV drony a závodními drony? FPV drony do 250 g s max. rychlostí 19 m/s spadnou do podkategorie A1 a FPV drony nad 250 g bez omezení rychlosti spadnou do A3. Zároveň bude platit povinnost mít s sebou 2. pilota se stejnou kvalifikací pro vizuální dohled nad dronem, zatímco vy máte nasazené FPV brýle

Navíc jsme pro vás natočili 2 díly rozhovorů s autoritami civilního letectví v 1. díle jsme se soustředili na nejdůležitější změny v bezpilotní legislativě a ve 2. díle se vyptali hlavně na chystané podmínky pro létání s drony v kategorii Specific a A2.  

Vyzkoušejte si online test pilota nanečisto v našem kvízuVyzkoušejte si britský test pro dronaře, kteří chtějí létat s dronem s hmotností nad 250 g na území Spojeného království. Přeložili jsme ho pro vás do češtiny. Musíte správně zodpovědět 16/20 otázek. Test určitě zvládne každý, kdo se alespoň otřel o česká pravidla létání, a je relevantní i vzhledem k tomu, co je obsaženo v jednotné legislativě EU. Český test má dvojnásobek, tedy 40 otázek, z nichž 30 musíte zvládnout, a pokrývá témata, jako jsou letecká bezpečnost, omezení vzdušného prostoru, předpisy o letectví, lidská výkonnost, provozní postupy, znalosti bezpilotních systémů, ochrana osobních údajů a soukromí, pojištění nebo ochrana před protiprávními činy. Online osvědčení pilota pak platí 5 let.

VYZKOUŠET TEST na pilota dronu

 

👋✈ #LetuZdar

🐲 Drak_Alex

Zdroj grafik: Létejtezodpovědně.cz

Zdroj statistik o počtu registrací k únoru 2022: novinky.cz

Pomohl vám tento článek?

Počet hvězdiček: 4.1579/5

Líbí se vám článek? Sdílejte jej s přáteli

Alex
Specialista na drony a pravidla létání

776 86 88 86 (Po–Pá 9–18h)

Sonduju, analyzuju, vyhodnocuju a nikdy nepřestávám lovit! Svoje stopy zanechávám ve vzduchu a v onlinu. Jsem droní Gee :))

Doprava zdarma při nákupu nad 10 000 Kč

Všechny produkty testujeme popisky jsou z naší dílny

Školení zdarma (nově i on-line) u vybraných produktů

Poradíme s výběrem protože s drony létáme každý den