Bezpilotní letecký prostředek (UAV, Unmanned Aerial Vehicle), často označovaný jako dron nebo bezpilotní letoun, je typ letadla, které může být ovládáno na dálku nebo letět autonomně bez přímého lidského řízení. UAV mohou být vybaveny různými technologiemi, včetně navigačních systémů, senzorů pro sběr dat, kamer a dalšího vybavení pro specifické účely. Pod pojmem UAV si většina z nás představí klasickou kvadrokoptéru, ale svět dronů je mnohem rozmanitější a existují i multikoptéry nebo křídla. Podle velikosti a vybavení se dělí také na hobby drony a profesionální drony. Nejsou to samozřejmě všechna dělení, proto vám doporučuje přečíst článek Jak vybrat dron. drony
Attitude mód (ATTI mode, případně DJI ATTI mód) je jedním z dostupných letových režimů, ve kterém dron hlídá a udržuje výšku nad zemí, přesněji nad povrchem země. V tomto režimu ale nevyužívá GPS navigaci (stabilizaci), ani měření nadmořské výšky. Dron v „ATTI mode“ se proto nesnaží aktivně udržovat svou pozici, ale pouze výšku letu, vše ostatní je na pilotovi. V praxi to znamená, že dron může v attitude módu klouzat nebo se samovolně pohybovat nejčastěji vlivem větru, kdy tento pohyb nemá jak automaticky kompenzovat.
Ovládání dronu v ATTI módu
V ATTI režimu se pilot nemůže spolehnout na pokročilou GPS stabilizaci a musí být proto schopný plně kontrolovat letové pohyby dronu a průběžně reagovat na změny okolního prostředí. Třeba už jen ruční stabilizace dronu při lehčím až středně silném větru vyžaduje cvik a potřebné pilotní dovednosti. DJI ATTI mód je proto vhodný především pro trénink pilotních dovedností. Schopnost ovládat dron i bez GPS stabilizace se následně může hodit v případech, kdy dojde k výpadku GPS signálu nebo celkovému selhání stabilizace letu.
Trénink pilotáže v ATTI módu přináší porozumění tomu, jakým způsobem dron reaguje na ovládání v téměř plně manuálním režimu, tedy bez berliček různých pozičních pomocníků. Zároveň je vhodné upozornit na skutečnost, že se u nových dronů s ATTI módem moc často nesetkáme. Běžné ale byly třeba u dronů DJI Phantom.
Moderní drony s GPS stabilizací
14 března 2024
ND filtry, neboli neutrálně šedé filtry, jsou fotografické filtry, které snižují množství světla pronikajícího do objektivu bez ovlivnění barev scény. V podstatě sluneční brýle pro váš dron. Tyto filtry umožňují pracovat s nižšími clonami nebo delšími expozičními časy i za silného denního světla, čímž se zvyšuje kontrola nad hloubkou ostrosti a umožňuje zachytit pohyb s plynulejšími a přirozenějšími rozostřeními. ND filtry jsou k dispozici v různých stupních ztmavení, označených jako ND2, ND4, ND8 atd., kde každý stupeň znamená snížení světla o jeden, dva, tři nebo více expozičních stupňů. PL filtry, známé také jako polarizační filtry, jsou další typ fotografického filtru, který se používá k odstranění odlesků od nekovových povrchů, jako je voda nebo sklo, a k zesílení barevné sytosti a kontrastu v obrazu. PL filtry jsou obzvláště užitečné při fotografování krajiny, neboť mohou zvýraznit modř oblohy a zeleně vegetace tím, že eliminují rozptýlené světlo. Filtry fungují na principu polarizace světla, což umožňuje uživatelům ručně otáčet vnější částí filtru pro dosažení požadovaného efektu. Jak nám ND/PL filtry pomáhají? Použití ND filtru může být klíčové při natáčení videa, aby se zachovala standardní pravidla pro dvojnásobek expozičního času vzhledem k snímkové frekvenci, což vede k přirozeně vypadajícímu pohybu. PL filtr se hodí především při záběrech, kde je potřeba odstranit odlesky a zvýraznit barvy, což je ideální např. pro realitní fotografii nebo záběry nad vodními plochami. V praxi mohou být oba typy filtrů použity samostatně nebo v kombinaci, pokud je potřeba dosáhnout specifických vizuálních efektů při zachování maximální kvality obrazu. Přečtěte si více o filtrech na drony v našem článku na blogu. filtry pro drony
EASA (European Aviation Safety Agency) je orgán Evropské unie zodpovědný za regulaci a dohled nad bezpečností civilního letectví nejen v rámci členských států EU, ale také ve státech, které nejsou členy EU, ale jsou součástí EASA prostřednictvím specifických dohod. Tyto zahraniční státy zahrnují členy Evropského hospodářského prostoru (EHP), jako jsou Norsko, Island a Lichtenštejnsko a také Švýcarsko, které není členem EU ani EHP, ale má s EU dohody o vzájemné spolupráci v oblasti civilního letectví. EASA tak vytváří jednotný regulační a dozorový rámec pro bezpečnost letectví, který přesahuje hranice EU a zahrnuje širší evropský kontext. EASA a drony V rámci systému EASA byl zaveden jednotný systém droních licencí pro státy EASA, který standardizuje pravidla a požadavky na provozování dronů. Tento systém umožňuje, aby se licencovaní operátoři dronů mohli pohybovat a provozovat své drony napříč státy EASA podle jednotných pravidel. Pro získání licence musí operátoři dronů absolvovat příslušné školení a zkoušky, které pokrývají teoretické znalosti o bezpečném provozování dronů, včetně pravidel letu, ochrany soukromí a ochrany dat. řidičák na dron