Pokud jste stejně vášniví letci a piloti dronů jako my všichni v DronPro,
pak jistě dobře znáte jedno ze základních pravidel: „V mlze se
nelétá!“ Proč tedy NASA, ale třeba i naši známí na ČVUT, testují
takové věci, jako je dron umístěný v tunelu s mlhou hustou tak, že by se
dala krájet?
Základní pravilo o mlze jistě znáte všichni, kdo nedržíte kniply dálkového ovládání poprvé! Někdo by ale možná nemusel vědět, co je základem, nebo spíše vysvětlením pro toto pravidlo. Nahlížet se na něj dá různě. Zaprvé – drony obecně nemají rádi vlhko, přesněji jejich elektronika, už jen proto, že nejsou utěsněné kupříkladu tak jako akční kamery.
Druhý, podstatnější a hůře řešitelný problém spočívá v tom, že hustá mlha může snadno zmást klasické polohové senzory dronu. Ten pak může hlásit překážky na různých stranách, nebo může odmítat klesnout, jelikož si bude myslet, že je těsně nad zemí. Optické přistávací senzory zkrátka nerozeznají mlhu a pevnou zem.
S dronem do stanu?!
O to zajímavější je jeden z aktuálních výzkumů NASA, kdy byl dron umístěn do speciálního stanu dlouhého zhruba 55 metrů průběžně plněného hustou mlhou. Hustota mlhy se různě měnila a s ní i viditelnost, která místy dosahovala sotva jeden metr. Cílem testu ale nebyla analýza chování samotného dronu, naopak ten zde byl pouze za pokusného králíka – asistoval v pozici překážky, která se může hýbat, její vrtule se rychle otáčí a motory či baterie se při provozu zahřívají.
Modří už možná začínají tušit. Hlavním předmětem testu byly senzory umístěné na opačné straně mlžného stanu (vše se odehrávalo ve výzkumném ústavu NASA v Novém Mexiku), přičemž snahou vědců bylo zjistit, jak se různé druhy čidel za takovýchto podmínek vlastně chovají a jaká data z nich lze za zhoršeného počasí získat.
Aerotaxi za slunce i mlhy
Vše přitom směřuje k tomu, aby se v budoucnu dal zajistit bezpečný provoz futuristických dopravních prostředků, obecně zahrnutý pod výraz Advanced Air Mobility (AAM), neboli „Pokročilá Vzdušná Mobilita“. Pod tímto vzletným pojmem si můžeme nejsnáze představit automatické, nebo časem třeba i autonomní drony přepravující osoby či náklad. Obecně lze hovořit o „leteckém taxi“ či zásobovací službě.
Z technického úhlu pohledu je pro takováto zařízení zrovna mlha příkladem vskutku extrémních podmínek, zatímco pro potenciální pasažéry je to jedna z běžných situací, kdy si naopak rádi svou dopravu objednají.
Nick Cramer, inženýr výzkumu a vývoje NASA (pracuje v Ames Research Center) celou záležitost vysvětluje následovně:
„Každý z dnes používaných senzorů má své silné a také slabé stránky, proto se zrovna za mlhy chová každý výrazně jinak. Zatím ale nevíme, které konkrétní senzory budou využívány prostředky z kategorie AAM, proto zkoušíme celou plejádu snímačů a čidel, abychom zjistili, které se dokáží s mlhou vypořádat lépe a které takovéto podmínky zcela zmatou.“
LiDAR vs IR
Jako jeden z příkladů můžeme jmenovat LiDAR, jeden z klíčových snímačů u většiny automobilů bojujících o označení „autonomní“. LiDAR pracuje s laserovým paprskem, který se odráží od okolního terénu, díky čemuž si řídicí systém vytváří 3D mapu prostředí, v němž se pohybuje. V mlze se ale laserové paprsky odráží od kapek vody rozptýlených ve vzduchu, což toto mapování terénu výrazně komplikuje*.
*K tomuto bodu se ještě vrátíme v odstavci věnovaném zkušenostem našich kamarádů z pražské ČVUT
Druhou stranu mince mohou představovat například IR senzory monitorující teplo, které by mohly v mlze naopak dobře posloužit, jelikož mají potenciál zachytit teplo motorů dronu. Každopádně i zde se zkoumalo, jak dobře a nakolik přesně tato čidla fungují za různých stupňů hustoty mlhy a v různých vzdálenostech od překážky (dronu).
3D LiDAR pro analýzu i navigaci
Když už jsme jednou nakousli LiDARy a jejich využití… Existují vlastně 2 cesty, jak se nyní tato technologie v případě dronů využívá. Jeden z nich představuje například kamera DJI Zenmuse L1, určená pro drony DJI Matrice 300 RTK, pomocí níž lze vytvářet 3D mapy terénu a ty následně analyzovat.
Druhou možnost krásně reprezentuje Australský projekt Emesent, založený v roce 2018, který se specializuje na využití 3D LiDARů pro navigaci, autonomní řízení letu i sběr dat v rámci jednoho procesu. Emesent staví především na řešení rotačního 3D LiDARu určeného rovněž pro drony DJI Matrice 300 RTK. Díky tomuto zařízení dron neustále skenuje své okolí, vytváří si mapu terénu, může se vyhýbat překážkám a sám se i navigovat.
Tato technologie je obzvláště výhodná v místech, kde je jednak mnoho překážek (hustý les), nebo naopak v podmínkách, kde nelze využít běžnou GPS navigaci. Modelovým příkladem mohou být důlní štoly, ve kterých se dron s 3D LiDARem od Emesent může pohybovat bezpečně, automaticky, respektive autonomně a zároveň v tu samou chvíli vytváří 3D model okolního prostředí pro další praktické využití.
Výše jsme pootevřeli hned 2 zajímavá témata – chování senzorů v mlze a navigaci pomocí 3D LiDARu – nyní je, díky projektům DronPro-kamarádů z ČVUT, spojme do jednoho celku. Daniel Heřt, kterého jsem se vyptával na zkušenosti jeho teamu, mi popisoval nelehký úkol, který na ně čekal v rámci soutěže vypsané americkou vládní agenturou DARPA – SubT Challenge.
Předmětem dané soutěže, kterou team z ČVÚT ve své kategorii vyhrál (v celkovém hodnocení na 2. místě a urval si tak 500K USD prizepool), bylo prozkoumávat pomocí robotů (pozemních i dronů) podzemní prostory a přesně lokalizovat předměty v nich rozmístěné, navíc s jasně daným časovým limitem!
„Organizátoři soutěže nám to samozřejmě chtěli udělat co nejtěžší, proto tunely, kde jsme létali, obohatili o kouř či mlhu,“ říká Dan.
Problém mlhy je přitom dost složitý. 3D LiDAR, popisovaný výše a využívaný i v tomto případě jako primární nástroj navigace mimo dosah signálu GPS, funguje bez problému v čistém prostředí, v mlze se ale výstup rychle ztrácí, případně přichází jen slabý odraz, což komplikuje jak navigaci, tak i lokalizaci cílových objektů.
České řešení a data na talíři
Jen o tomto tématu by se přitom dalo hovořit poměrně dlouho, už jen od Dana jsem dostal řadu studijních materiálů, které byly nanejvýš zajímavé. Pro dnešek si zkusme vystačit s informací, že se team ČVÚT zaměřil na softwarovou filtraci získaného výstupu z 3D LiDARu, při níž se sice řada dat „ztratila v mlze“, i tak jich ale zůstalo dost pro bezpečný průlet jeskyní a úspěšné splnění celé mise.
Velkým obloukem se vraťme k původnímu vláknu popisujícímu testy NASA v jejich „mlžném tunelu“. Zajímavostí je, že výstupem tohoto výzkumu nemá být žádný konkrétní produkt, ale obecné poznání toho, jak se jednotlivá čidla chovají za zhoršených povětrnostních podmínek a zda pomůže kupříkladu kombinace čidel optických, radarů, IR, LiDARů a dalších.
NASA přitom hodlá získané informace veřejně publikovat, aby je mohli v budoucnu použít vývojáři a výrobci prostředků letecké dopravy budoucnosti. Takto se tedy NASA nepřímo snaží, se značným předstihem, zvýšit bezpečnost plánovaného nadzemního transportu, což lze jedině kvitovat. Až budeme jednou zákazníky bezpilotního leteckého taxi, jistě budeme chtít, aby nás daný systém dovezl bezpečně z místa „A“ na místo „B“ bez ohledu na počasí!
S drony se seznámil před více jak 8 lety, kdy si pořídil první čínské hračky bez pokročilých systémů ovládání a snažil se s nimi sbírat své první letecké záběry s provizorně připevněnou kamerou. Pozdější zkušenost s moderními drony od DJI proto s oblibou popisuje jako přesednutí ze Škody 120 do nejnovějších aut prošpikovaných všemožnými jízdními asistenty.
Přivítejte přesný a výkonný multi-senzor pro letecké snímkování od
DJI – Zenmuse L1, který v sobě kombinuje LiDAR Livox, řídicí IMU
jednotku a optickou 20MP RGB kameru s 1palcovým CMOS čipem a mechanickou
závěrkou. Kamera je zavěšena na 3osém gimbalu a spolu s dronem Matrice 300 RTK a softwarem DJI Terra tvoří kompletní
řešení pro letecké snímkování, mapování složitých struktur a 3D
modelování. Je tak přesná, že s její pomocí můžete vytvořit dokonalou
kopii reálného světa. Nechte se okouzlit bodovými mračny ve věrných
barvách.
Dron DJI Matrice 300 RTK je nejnovějším přírůstkem do série profesionálních těžkotonážních
dronů Matrice. Bez baterií váží 3,6 kg, s bateriemi tento obr
dosahuje hmotnost 6,3 kg. Pověsíte na něj až 3 zařízení (1 gimbal má
nahoře, 2 na spodku těla) s váhou 2,7 kg a můžete se vydat do vzduchu
až na 55 minut. K tomu ultimátní dálkový ovladač, několik
inteligentních režimů pro pátrací, monitorovací i zaměřovací mise a
odolnost, která vás podrží i v drsných podmínkách.
V nejnovějším YouTube videu jsme si posvítili na aktuální novinku ze stáje DJI – inspekční dron DJI Matrice 300 RTK. S cenovkou okolo 600 000 Kč jde o drahého, ale velice šikovného “létajícího obra”. Podívejte se, co všechno umí, a jak pomůže droním profíkům a firmám v kombinaci s hybridní kamerou, která v sobě spojila termokameru, laserový zaměřovač, optickou kameru a zoom kameru.
16kanálový a zároveň nejlehčí z řady laserových skenerů Scanfly
využívá skeneru Velodyne VLP-16 LITE. Je určený nejen pro monitorovací
účely, mapování, fotogrammetrii, ale také pro bezpečnostní účely a
obranu. Design skeneru je určený nejen pro UAV, ale také pro uchycení
k vozidlu nebo pro chůzi. Jednoduše se připojí k DJI M600, ale není problémem
jej nasadit i na jiný typ dronu s vyšší užitečnou hmotností. Disponuje
ochranou proti vodě a prachu IP55. Veškerý software je dodáván společně
se skenerem, nemusíte tedy žádný dokupovat.
Pravidelné inspekce elektrického vedení požadují předpisy většiny zemí. Pokud navíc dráty vedou zalesněnými a venkovskými oblastmi, často je ohrožuje vegetace – jakýkoliv kontakt by mohl přerušit dodávky energie. Jak na to šli borci ze společnosti 3DT, která vyvíjí lidary Scanfly?
1,85 kg vážící laserový skener s podporou 16 kanálů slouží přesně
tam, kde základní
verze LITE nedostačuje – tím je myšleno vyšší vertikální
rozlišení. Díky tomu dokáže rozpoznat objekty na větší vzdálenosti a
rozpozná i menší objekty. Maximální měřená vzdálenost je 100 m a
generuje až 600 000 bodů za sekundu. Stejně jako u nižší verze LITE je
i model HD chráněn před vodou a prachem ochranou IP55 a je možné ho
nasadit na UAV, vozidlo, nebo použít pro mapování za chůze. Veškerý
software pro další zpracování je součástí modulu.
Pravidelné inspekce elektrického vedení požadují předpisy většiny zemí. Pokud navíc dráty vedou zalesněnými a venkovskými oblastmi, často je ohrožuje vegetace – jakýkoliv kontakt by mohl přerušit dodávky energie. Jak na to šli borci ze společnosti 3DT, která vyvíjí lidary Scanfly?
Laserový skener ULTRA disponuje 32 kanály, generuje až 1 200 000 bodů za
sekundu a měří až na vzdálenost 200 metrů. Tím se se stává
nejvýkonnějším a nejtěžším skenerem z řady Scanfly. Využívá se pro
detailní mapování – např. pro detekci malých prasklin u konstrukcí,
liniových staveb, elektrického vedení a dalších aplikací, kde je potřeba
vysokého rozlišení výsledného 3D modelu pro zpracování analýz
důležitých pro vyhodnocení aktuálního stavu zmíněných objektů. Ochrana
proti vodě a prachu je IP55 a lze ho přidělat na UAV, vozidlo, nebo použít
pro mapování za chůze. Veškerý software pro další zpracování je
součástí modulu.
Pravidelné inspekce elektrického vedení požadují předpisy většiny zemí. Pokud navíc dráty vedou zalesněnými a venkovskými oblastmi, často je ohrožuje vegetace – jakýkoliv kontakt by mohl přerušit dodávky energie. Jak na to šli borci ze společnosti 3DT, která vyvíjí lidary Scanfly?
S přídavným LiDARem Scanfly XT můžete přesně měřit a skenovat nejen
z dronu – LiDAR můžete pověšit i na batoh nebo připevnit na pohyblivý
objekt, jako je třeba automobil. Vytvářejte detailní a přesná bodová
mračna s 10mm přesností, stabilní odrazivostí a 32 paprsky, které jsou
rovnoměrně rozložené přes 30°, i při mapování rozlehlých oblastí
při vysoké rychlosti.
Pravidelné inspekce elektrického vedení požadují předpisy většiny zemí. Pokud navíc dráty vedou zalesněnými a venkovskými oblastmi, často je ohrožuje vegetace – jakýkoliv kontakt by mohl přerušit dodávky energie. Jak na to šli borci ze společnosti 3DT, která vyvíjí lidary Scanfly?
Při pohledu na nabídku dronů firmy DJI na našem trhu je možná obtížné
si představit, že by snad byla oblast, na kterou by čínští inženýři
nemysleli. Od drobných dronů kategorie
Mini přes poloprofi stroje Mavic až
po průmyslové drony Matrice
Výběr je skutečně značný a i sebenáročnější zákazník si zpravidla
přijde na své. O to větší překvapení některých z nás, že pár
nových výtvorů tohoto technologického giganta je prozatím pouze v rukou
domácího čínského publika a v našich končinách se o nich dozví jen ti
nejzapálenější a nejzvídavější nadšenci. Pojďme si tedy představit
pár zajímavých kousků, které u nás doma zatím neseženete, a zjistit,
o co přicházíme.
Připojte se k nám v našem vánočním speciálku 2023 a mrkněte, jak to
v DronPro chodí za oponou během sváteční SEASON! 🎄✨ Představíme
naše kolegy, ukážeme, kde to všechno kuchtíme, a pokusíme se na vás
kýchnout trochu té vánoční atmošky. 🎅🚁 A k tomu tipy od našich
droních draků a princezen na vánoční filmový večírek!
Rozdíly mezi hobby drony a profesionálními drony můžeme najít v několika
dimenzích. Hlavní je účel využití (létání pro zábavu vs. létání za
účelem splnění konkrétní profesionální mise), kterému se pak
přizpůsobuje design (např. aby na profi dron šlo připevnit několik druhů
užitečného zatížení zároveň), výkon (např. záložní systém motorů
u profi dronů), funkce, cena dronu a samozřejmě
také legislativa. Pojďme si je
všechny oblasti, kde se tyto drony liší, postupně rozebrat.