M400 RTK, Mavic Enterprise Max, první DJI Enterprise dron s dokovacím
hnízdem, Matrice 30 nebo DJI M30 – to je jen ochutnávka ze spekulací
o názvu (a tím pádem i možné podobě) nového enterprise dronu, který by
měla společnost DJI představit v pondělí 21. března. Prošli jsme za
vás více i méně spolehlivé kanály a zkusili si z toho, co víme, složit
obrázek letounu, který má vytřít zrak všem profesionálním dronařům.
Existuje zcela autonomní dron? Poznejte 5 stupňů letecké autonomie
8 srpna 2019
Obsah článku
- Level 0: Žádná automatizace
- Level 1 – Asistence pilota
- Level 2 – Částečná automatizace
- Level 3 – Podmíněná automatizace
- Level 3+ – Automatizované nasazení dronu
- Level 4 – Vysoký stupeň automatizace
- Level 5 – Plná automatizace
Level 0: Žádná automatizace
Pilot má kontrolu nad každým pohybem dronu a vše musí ovládat manuálně. Jde typicky o závodní drony a RC modely letadel pro rekreační využití.
Level 1 – Asistence pilota
Pilot má stále kontrolu nad celkovým průběhem letu a bezpečností dronu, ale dron už si vzít na starost alespoň jednu zásadní funkcionalitu na určitou dobu. Neumí ovládat současně směr a rychlost letu, ale může umět pomáhat s navigací, držením výšky nebo pozice. V této kategorii najdete hobby a spotřebitelské drony, které umí hlídat dodržování vámi zadaných vstupních parametrů nebo varovat před překážkami – těm se ale už musíte vyhnout zásahem pilota.
Level 2 – Částečná automatizace
Pilot je stále zodpovědný za bezpečný let dronu a měl by být pořád ready převzít kontrolu v případě jakéhokoliv problému. V určitých situacích si ale dron sám určí směr, výšku a rychlost. Na této úrovni je většina v současnosti vyráběných dronů, čímž snímá pár starostí z ramen operátora. Obvykle je možné předprogramovat trasu, nahrát ji do autopilota a dron pak plní misi podle těchto údajů – častým úkolem bývá mapování a fotogrammetrie. Drony také mívají automatický program pro vzlet a přistání.
Level 3 – Podmíněná automatizace
Jako u předchozího levelu, i tady dron zvládne letět „sám“, ale pilot musí být stále ve střehu připraven zasáhnout. Na to ho ovšem upozorní právě dron – pilot v tomto případě funguje jako takový záložní systém, když selžou automatické režimy, nebo dojde k nevyzpytatelné situaci. Dron tedy umí letět sám, ale jen za určitých (ideálních) podmínek. Takové drony se používají nejčastěji pro mapování, průzkumy terénu a doručování (např. lékařského materiálu).
Level 3+ – Automatizované nasazení dronu
Tenhle mezilevel skrývá zajímavé řešení pro drony, které mají neustále opakovat stejnou misi – např. každý den v 10 hodin ráno natočit postup práce v určitém sektoru staveniště. Výrobci pro tento typ misí vyvinuli tzv. plně automatizované droní krabice – dron vzlétne, vykoná úkol a zase si zaletí zpět do krabice, kde se nabijí, aktualizuje atd. Není tak nutný žádný zásah člověka.
Level 4 – Vysoký stupeň automatizace
Takový dron můžete ovládat manuálně, ale nemusíte vždy. Umí totiž létat úplně sám za ideálních podmínek. Má záložní systémy, takže při výpadku jednoho systému nedojde k ohrožení letu ani bezpečnosti. Už se také posunul od detekce překážek a jednoduchému vyhnutí se až k detekci a alternativní navigaci. Dron se prostě sám pilotuje na základě několika pravidel, což využijete např. při fotografování nebo filmových záběrech. Podobně funguje autonomní režim Active Track u dronů DJI, kdy můžete dron „uzamknout“ na sledování určitého objektu.
Level 5 – Plná automatizace
Dron se pilotuje sám na 100 % a nepotřebuje žádný zásah ze strany lidského pilota. Takové drony v současnosti ještě neexistují, i když existují odvážné vize. Počítá se s využitím strojového učení a nasazením takových ryze autonomních dronů do přepravy osob a carga.
Letu zdar,
#DronPro Anička
Anička
Šéfeditorka
A žádný a možnááá a kdybyyy... Volím ta správná slova, češu a leštím textíky, aby bavily, ale taky abyste se dozvěděli to podstatné :))
Létání s dronem je velká zábava a dosti návyková záležitost, která
ale rozhodně není bez rizika. S vaším vrtulovým kamarádem se totiž
může stát ledacos, přičemž následkem může být dost vážné
poškození stroje, nebo dokonce jeho ztráta. Zajímalo by vás, jaké jsou
nejčastější příčiny poškození či ztráty dronu a jak se s nimi
ideálně vyrovnat? Prošli jsme statistiky a přidali trochu našeho know-how.
Množí se leaky, že by se Mini 3 měl objevit na jaře roku 2022. Nahrává
tomu i nedávný launch “polonovinky” DJI Mini SE. Oficiálně se
nám zatím nic nedoneslo, ale zmapovali jsme nejdůvěryhodnější leaky
o novém mini dronu DJI Mini 3. Na jaké parametry se můžete s největší
pravděpodobností těšit?