Bezpilotní letecký prostředek (UAV, Unmanned Aerial Vehicle), často označovaný jako dron nebo bezpilotní letoun, je typ letadla, které může být ovládáno na dálku nebo letět autonomně bez přímého lidského řízení. UAV mohou být vybaveny různými technologiemi, včetně navigačních systémů, senzorů pro sběr dat, kamer a dalšího vybavení pro specifické účely. Pod pojmem UAV si většina z nás představí klasickou kvadrokoptéru, ale svět dronů je mnohem rozmanitější a existují i multikoptéry nebo křídla. Podle velikosti a vybavení se dělí také na hobby drony a profesionální drony. Nejsou to samozřejmě všechna dělení, proto vám doporučuje přečíst článek Jak vybrat dron. drony
Antikolizní čidla jsou senzory umístěné na dronu, které slouží k detekci překážek v okolí a minimalizaci rizika nárazu nebo srážky s jinými objekty, či překážkami (stromy, budovy, sloupy apod.) Tyto antikolizní senzory mohou mít různou podobu. Nejčastější jsou základní optické systémy, ale existují i ultrazvukové nebo radarové antikolizní senzory. Jejich úkolem je měřit a hlídat vzdálenost od okolních objektů a informovat pilota, případně vnitřní bezpečnostní systém dronu, o překážce, která se nachází v jeho blízkosti dříve, než dojde k nechtěnému kontaktu.
Jak fungují optické antikolizní senzory?
Optické antikolizní systémy dronu snímají obrazová data ze senzorů dronu, která řídicí algoritmy dále vyhodnocují a určují, zda se dron blíží k překážce, či nikoliv. Optické antikolizní systémy jsou schopné detekovat překážky ve vzdálenosti i několik metrů od dronu a vydat varování s dostatečným předstihem, díky čemuž umožňují pilotovi bezpečně ovládat dron i v prostředí s vysokou koncentrací překážek.
Zdaleka ne každý dron je ale vybaven antikolizními systémy a čidly. U základních hobby modelů, jako je například DJI Mini 2 SE, najdeme pouze spodní senzory dronu, které pomáhají zejména s bezpečným a plynulým přistáváním. Vyšší řady dronů, jaké představuje například rodina DJI Mavic, jsou již obvykle vybavené větším množstvím antikolizních senzorů, které chrání dron z více směrů. Díky těmto bezpečnostním systémům jsou drony schopné se překážce automaticky vyhnout, zároveň zobrazují její směr a vzdálenost na displeji dálkového ovladače, podobně jako parkovací čidla v autě.
Na závěr je vhodné doplnit, že žádný antikolizní systém není stoprocentně spolehlivý a bezpečný, proto je i při jejich plném pokrytí okolí dronu vhodné létat s rozmyslem a hlavně zodpovědně. Přečtěte si, jak se v terénu chovají antikolizní senzory na dronech DJI.
drony DJI MAVIC s ANtikolizními senzory
14 března 2024
ND filtry, neboli neutrálně šedé filtry, jsou fotografické filtry, které snižují množství světla pronikajícího do objektivu bez ovlivnění barev scény. V podstatě sluneční brýle pro váš dron. Tyto filtry umožňují pracovat s nižšími clonami nebo delšími expozičními časy i za silného denního světla, čímž se zvyšuje kontrola nad hloubkou ostrosti a umožňuje zachytit pohyb s plynulejšími a přirozenějšími rozostřeními. ND filtry jsou k dispozici v různých stupních ztmavení, označených jako ND2, ND4, ND8 atd., kde každý stupeň znamená snížení světla o jeden, dva, tři nebo více expozičních stupňů. PL filtry, známé také jako polarizační filtry, jsou další typ fotografického filtru, který se používá k odstranění odlesků od nekovových povrchů, jako je voda nebo sklo, a k zesílení barevné sytosti a kontrastu v obrazu. PL filtry jsou obzvláště užitečné při fotografování krajiny, neboť mohou zvýraznit modř oblohy a zeleně vegetace tím, že eliminují rozptýlené světlo. Filtry fungují na principu polarizace světla, což umožňuje uživatelům ručně otáčet vnější částí filtru pro dosažení požadovaného efektu. Jak nám ND/PL filtry pomáhají? Použití ND filtru může být klíčové při natáčení videa, aby se zachovala standardní pravidla pro dvojnásobek expozičního času vzhledem k snímkové frekvenci, což vede k přirozeně vypadajícímu pohybu. PL filtr se hodí především při záběrech, kde je potřeba odstranit odlesky a zvýraznit barvy, což je ideální např. pro realitní fotografii nebo záběry nad vodními plochami. V praxi mohou být oba typy filtrů použity samostatně nebo v kombinaci, pokud je potřeba dosáhnout specifických vizuálních efektů při zachování maximální kvality obrazu. Přečtěte si více o filtrech na drony v našem článku na blogu. filtry pro drony
EASA (European Aviation Safety Agency) je orgán Evropské unie zodpovědný za regulaci a dohled nad bezpečností civilního letectví nejen v rámci členských států EU, ale také ve státech, které nejsou členy EU, ale jsou součástí EASA prostřednictvím specifických dohod. Tyto zahraniční státy zahrnují členy Evropského hospodářského prostoru (EHP), jako jsou Norsko, Island a Lichtenštejnsko a také Švýcarsko, které není členem EU ani EHP, ale má s EU dohody o vzájemné spolupráci v oblasti civilního letectví. EASA tak vytváří jednotný regulační a dozorový rámec pro bezpečnost letectví, který přesahuje hranice EU a zahrnuje širší evropský kontext. EASA a drony V rámci systému EASA byl zaveden jednotný systém droních licencí pro státy EASA, který standardizuje pravidla a požadavky na provozování dronů. Tento systém umožňuje, aby se licencovaní operátoři dronů mohli pohybovat a provozovat své drony napříč státy EASA podle jednotných pravidel. Pro získání licence musí operátoři dronů absolvovat příslušné školení a zkoušky, které pokrývají teoretické znalosti o bezpečném provozování dronů, včetně pravidel letu, ochrany soukromí a ochrany dat. řidičák na dron