Situace kolem koronoviru oživuje myšlenku dronů jako ideálního způsobu
bezkontaktního doručování léků a balíčků. Drony toho ale zvládnou
mnohem víc a právě masivnější nasazení dronů, jehož cílem by měla
být přeprava osob do roku 2030, je hlavní myšlenkou vznikající platformy
U-Space.
Co je U-Space?
Jednotný evropský legislativní podklad pro správu provozu dronů, na kterém aktuálně spolupracují evropské a národní letecké úřady se zástupci průmyslu a dalších relevantních stran. Měl by vylepšit bezpečnost provozu a nabídnout nové možnosti legálního využívání dronů v závislosti na technologickém vývoji. Jde hlavně o nasazení komerčních dronů na pokročilé mise i mimo vizuální dosah, v zástavbě a v dalších omezených prostředích se specifickými scénáři. U-Space tvoří spolu s novou jednotnou evropskou legislativou pro drony (o které jsme psali nedávno) a jejich provozovateli velkou část konceptu české národní strategie pro drony, tzv. Chytré nebe.
"Stará" pravidla pro drony a tzv. Doplňek X si můžete připomenout v jiném článku o létání s dronem podle litery zákona a zásad bezpečnosti.
U-Space by fungovalo jako prostředí, do kterého se přihlásí komerční dron pomocí aplikace a skrze ni požádá o autorizaci. V první fázi by se mise schvalovaly manuálně, v další už automaticky a v reálném čase. Takové řízení letového provozu pro drony – dává tedy smysl, že za U-Space u nás komunikuje hlavně Řízení letového provozu ČR (dále na U-Space spolupracuje Ministerstvo Dopravy ČR, Úřad pro civilní letectví, ČVUT a další subjekty).
Chvályhodné je, že se U-Space věnuje české ŘLP jako jedno z prvních ŘLP v Evropě vůbec!
TIPPomocí mobilní aplikace Létejte zodpovědně (pro iOS a Android) už dnes můžete žádat o autorizaci pro komerční drony v řízeném prostoru v okolí Letiště Praha.
U-Space jako odrazový můstek pro doručování balíčků drony i droní taxi
A teď se dostáváme k té části, která je zajímavá i pro širokou veřejnost, která by těžila ze služeb dronů a jejich širšího využití: U-Space by měl být základem pro budoucí lety zásilkových a lékařských dronů nebo droních taxi a autonomních nákladních letadel. V současnosti se slaďují stanoviska jednotlivých aktérů, ladí se legislativa a připravuje se 1. fáze e-registrace. Příští rok by měl být ve znamení deklarace geografických zón v digitálním formátu. Hlavní překážkou rychlého posunu vpřed je nedostatek finančních a personálních zdrojů pro hlavní priority – zajištění bezpečnosti a technologického zázemí.
U-Space bude rozděleno do několika etap, přičemž plná integrace by měla proběhnout do do roku 2030, kdy budete moci pozorovat takto pokročilá řešení a vznik zcela nového dopravního odvětví. Reálně se ale mohou cíle U-Space naplnit klidně až o 1-2 dekády později. Jde hlavně o vizi a legislativní rámec, který by měl větší proliferaci dronů do každodenního života umožnit. A my jako DronPro se této vizi budeme snažit co nejvíce pomoci – výzkumem, vývojem, sběrem a vyhodnocováním dat a následnou optimalizací procesů pro zavádění bezpečných postupů v rámci nasazení bezpilotních technologií do reálného provozu.
Drony Zipline už dnes roznášejí lékařský materiál a spolupracují se státem na tvorbě legislativy
Už několik let využívá kalifornská společnost Zipline speciální dron pro rozvoz lékařského materiálu a krevní plazmy ve Rwandě a Ghaně. Dron s max. rychlostí 121 km/h, doletem 160 kilometrů a schopností unést až 1,75kg náklad aktuálně v této středoafrické zemi zajišťuje 65 % národních dodávek krve mimo hlavní město Rwandy, Kigali. V Ghaně rozváží vakcíny, krevní plazmu a léky. Aktuálně fungují 3 distribuční centra s letkou 30 dronů, za 4 roky má pokrýt 500 zdravotnických středisek a garantovat až 600 dodávek denně. Zipline se chystá i do Indie a na Filipíny.
Dron se vypouští ze speciální startovací rampy a ve vzduchu už se chová zcela autonomně. Nad určeným místem se pak otevřou dvířka na spodku dronu a z nákladového prostoru vypadne zásilka na padáčku. Dodávku si mohou lékaři objednat přes SMS, WhatsApp nebo dedikovaný online portál. Dron se orientuje podle 3D satelitních map i pozemních bodů. Data o jeho poloze se zároveň odesílají na místní ŘLP. Cena dodávky je stejná jako dřívější dodávky motocyklem, ale je spolehlivější.
Společnost Zipline právě spolupracuje s americkou Federální leteckou správou (FAA) na formulaci pravidel podobných evropskému U-Space. V okolí Rena v Nevadě aktuálně servisuje 7 zapadlých nemocnic.
👋✈ #LetuZdar
🐲 Drak_Alex
Zdroje: [prezentace ŘLP 2019; Zipline]
Supported: [Řízení letového provozu České republiky; Létejte zodpovědně]