Legislativa 3 minuty čtení

Jednotná evropská legislativa pro drony: Co znamená pro české hobby a profi piloty?

27 ledna 2020

Alex

Nová jednotná pravidla pro státy EU vypracovala Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA (European Union Aviation Safety Agency) už loni a dala je k dispozici členským státům k zapracování do jejich legislativ, aby mohla vstoupit v platnost 1. července 2020. I když na novou úpravu hledí dronaři s obavami, přináší jednu zásadní výhodu – s dronem budete moci cestovat a nakládat stejně napříč všemi státy Evropské unie na základě jedné registrace (i když to neplatí pro všechny třídy strojů). Navíc všichni budeme vědět, na čem jsme, a nemusíte už při každém překročení hranice studovat odlišné právní úpravy.

Přehled všech relevantních dokumentů najdete na stránkách ÚCL.

3 hlavní cíle nové legislativy pro provoz dronů

  • Sjednocení a zpřehlednění pravidel ve všech zemích EU.
  • Zjednodušení pohybu dronů a souvisejícího zboží pro prodejce a dodavatele a s tím související rozvoj celého odvětví a vznik nových pracovních míst.
  • Bezpečnost leteckého provozu, lidí, jejich soukromí a životního prostředí.

Změny oproti české úpravě: Doplňku X

Doplněk X, na jehož dodržování dohlíží český ÚCL, se zdá českým dronařům jako rozumný a obávají se, co přinese sjednocená evropská legislativa. A ta přináší oproti Doplňku X zásadní změnu – hobby piloti nebudou vyňati z povinností, které dosud platili jen pro profi a komerční dronaře. Příležitostní dronaři a nadšenci, kteří se dosud nemuseli nijak registrovat, i když samozřejmě museli dodržovat pravidla létání, budou muset nově sebe i svůj dron nad 250 g (do 250 g hovoří zákon o hračkách) zaregistrovat a udělat si na něj „řidičák“ (projít úspěšně testem pravidel).

Jak takový test pro dronaře bude vypadat?Vyzkoušejte si britský test pro dronaře, kteří chtějí létat s dronem s hmotností nad 250 g na území Spojeného království. Přeložili jsme ho pro vás do češtiny. Musíte správně zodpovědět 16/20 otázek. Test určitě zvládne každý, kdo se alespoň otřel o česká pravidla létání, a je relevantní i vzhledem k tomu, co je obsaženo v jednotné legislativě EU.  Český test by měl mít ovšem dvojnásobek, tedy 40 otázek, a pokrývat témata jako jsou letecká bezpečnost, omezení vzdušného prostoru, předpisy o letectví, lidská výkonnost, provozní postupy, znalosti bezpilotních systémů, ochrana osobních údajů a soukromí, pojištění nebo ochrana před protiprávními činy. Online osvědčení by mělo platit 5 let.

VYZKOUŠET TEST

Zatímco Doplněk X rozlišoval piloty na hobby a profi a drony dělil do několika hmotnostních tříd, evropská legislativa vytváří 3 vzájemně se prolínající kategorie, subkategorie a 5 tříd. Zvýraznili jsme nové třídy a kategorie, které se budou nově týkat dosavadních hobby pilotů.

Doplněk X

Jednotná EU legislativa

 

Kategorie Open

  • stroje do 25 kilogramů
  • bez předběžného povolení
  • omezení pro letiště a zakázané zóny
  • omezení na kamery, které nejsou hračkami, kvůli soukromí
  • omezení maximální rychlosti na 19 m/s (dopadová energie) výrobci pravděpodobně zabudují do automatických režimů
  • maximální dosažitelná výška 120 m
  • 15 m nad překážkou
  • napětí nepřesahuje 24 V
  • létání na dohled (případně dále s licencovaným pozorovatelem)
  • minimální věk 16 let nebo v doprovodu registrovaného pilota

A1 – smí létat nad lidmi, ale ne nad shromážděním lidí, v režimu Follow me se může dron vzdálit maximálně 50 m od pilota

Hobby

  • bez registrace
  • bez štítku
  • bez předběžného povolení
  • na dohled
  • omezení pro letiště a zakázané zóny

Třída C0 – stroje do 250 g

  • operátor si musí přečíst návod k použití
  • platí stejná omezení kamery jako na vyšší kategorie
  • bez věkového omezení – jde o „hračky“ označené do 14 let věku

POZOR: DJI Mavic Mini s 249 gramy bude muset jeho evropský majitel zaregistrovat, protože má kameru tedy čidlo schopné zachycovat osobní údaje, aniž by spadalo mezi hračky.

 

Třída C1 – stroje s hmotností 250 až 900 gramů (např. Mavic Air)

  • s registrací (kterou lze identifikovat na dálku vysíláním)
  • se štítkem
  • on-line školení zakončené jednoduchým online testem (40 otázek)
  • maximální hladina hluku nesmí překročit 85 dB
  • vybaven světly k pilotování a dobré viditelnosti v noci

A2 – Pilot se musí nacházet nejméně 30 m od shromáždění lidí, 150 m od obydlených prostor

Drony nad 0,91 kg

  • štítek

Třída C2 – stroje od 0,9 kg do 4 kg (např. Phantom)

  • s registrací (kterou lze identifikovat na dálku vysíláním)
  • se štítkem
  • on-line školení zakončené jednoduchým online testem (30 otázek)
  • nesmí létat nad lidmi, pokud majitel kromě on-line školení a testu neprodělá ještě náročnější zkoušky na ÚCL (30 otázek na další témata jako jsou meteorologie, provedení letu bezpilotních systémů, provozní a technická opatření ke zmírnění nebezpečí na zemi)
  • napětí nepřesahuje 48 V
  • vybaven světly k pilotování a dobré viditelnosti v noci

A3 – létat jen daleko od lidí i zástavby, nejlépe na vyhrazených plochách modelářských letišť, 150 m od obydlených míst

 

Třída C3 - 4 až 25 kg (včetně modelů letadel a amatérských konstrukcí do velikosti 3 m)

  • světla

 

Třída C4 - 4 až 25 kg bez omezení rozměrů

  • světla
  • plně manuální ovládání

Profi/komerční/letecké práce

Drony nad 25 kg

 

Kategorie Specific

  • pojištění
  • provozní příručka přizpůsobená druhu provozu
  • scénáře provozu
  • analýza rizik a rizikové postupy pro zamýšlený provoz…
  • štítek
  • testy na ÚCL vč. praktické zkoušky
  • od 16 let věku
  • povolení od členského státu, pokud chcete létat jinde než v ČR

Ať už máte malý dron do 250 g nebo větší, ale provádíte s ním komerční činnost, platí pro vás kategorie Specific.

 

Kategorie Certified

  • drony s vysokou mírou rizika
  • otevřená kategorie pro různá nasazení dronů do provozu v budoucnu, např. pro doručování zboží nebo dopravu osob
  • blíží se požadavkům na provozovatele a piloty malých nebo ultralehkých letadel

Jak se bude o povolení žádat? Mluvčí Řízení letového provozu (ŘLP) Richard Klíma uvedl, že registrace strojů se bude provádět online a patřičné rozhraní by mělo být připravené do poloviny roku 2020.

Červnem 2020 nejistota okolo sjednocené droní legislativy nekončí

Začalo totiž přechodné období, které skončí v červnu 2021 dovršením implementace do národních legislativ členských států EU. Je možné, že si Česká republika legislativu ještě mírně upraví podle svého – státy mohou například upravit nařízení týkající se věku pilotů. Do června 2022 pak musejí získat od ÚCL autorizaci kluby leteckých modelářů.

Pomohl vám tento článek?

Počet hvězdiček: 4.6087/5

Líbí se vám článek? Sdílejte jej s přáteli

Alex
Specialista na drony a pravidla létání

776 86 88 86 (Po–So 9–18h)

Sonduju, analyzuju, vyhodnocuju a nikdy nepřestávám lovit! Svoje stopy zanechávám ve vzduchu a v onlinu. Jsem droní Gee :))

Doprava zdarma při nákupu nad 10 000 Kč

Všechny produkty testujeme popisky jsou z naší dílny

Školení zdarma (nově i on-line) u vybraných produktů

Poradíme s výběrem protože s drony létáme každý den