Nová jednotná pravidla pro státy EU vypracovala Evropská agentura pro
bezpečnost letectví EASA (European Union Aviation Safety Agency) už loni a
dala je k dispozici členským státům k zapracování do jejich legislativ,
aby mohla vstoupit v platnost 1. července 2020 (nakonec vstoupí v platnost
až k 31. 12. 2020 – půlroční zpoždění je dáno koronavirovou
krizí). I když na novou úpravu hledí dronaři s obavami, přináší jednu
zásadní výhodu – s dronem budete moci cestovat a nakládat stejně
napříč všemi státy Evropské unie na základě jedné registrace (i když
to neplatí pro všechny třídy strojů). Navíc všichni budeme vědět, na
čem jsme, a nemusíte už při každém překročení hranice studovat
odlišné právní úpravy.
Zapamatujte siPřehled všech relevantních dokumentů najdete na stránkách ÚCL.
3 hlavní cíle nové legislativy pro provoz dronů
Sjednocení a zpřehlednění pravidel ve všech zemích EU.
Zjednodušení pohybu dronů a souvisejícího zboží pro prodejce a dodavatele a s tím související rozvoj celého odvětví a vznik nových pracovních míst.
Bezpečnost leteckého provozu, lidí, jejich soukromí a životního prostředí.
Změny oproti české úpravě: Doplňku X
Doplněk X, na jehož dodržování dohlíží český ÚCL, se zdá českým dronařům jako rozumný a obávají se, co přinese sjednocená evropská legislativa. A ta přináší oproti Doplňku X zásadní změnu – hobby piloti nebudou vyňati z povinností, které dosud platili jen pro profi a komerční dronaře. Příležitostní dronaři a nadšenci, kteří se dosud nemuseli nijak registrovat, i když samozřejmě museli dodržovat pravidla létání, budou muset nově sebe i svůj dron, pokud má kameru, nebo váží nad 250 g, zaregistrovat a udělat si na něj „řidičák“ (projít úspěšně testem pravidel).
Jak takový test pro dronaře bude vypadat?Vyzkoušejte si britský test pro dronaře, kteří chtějí létat s dronem s hmotností nad 250 g na území Spojeného království. Přeložili jsme ho pro vás do češtiny. Musíte správně zodpovědět 16/20 otázek. Test určitě zvládne každý, kdo se alespoň otřel o česká pravidla létání, a je relevantní i vzhledem k tomu, co je obsaženo v jednotné legislativě EU. Český test by měl mít ovšem dvojnásobek, tedy 40 otázek, a pokrývat témata, jako jsou letecká bezpečnost, omezení vzdušného prostoru, předpisy o letectví, lidská výkonnost, provozní postupy, znalosti bezpilotních systémů, ochrana osobních údajů a soukromí, pojištění nebo ochrana před protiprávními činy. Online osvědčení by mělo platit 5 let.
Zatímco Doplněk X a "stará pravidla pro drony" rozlišovaly piloty na hobby a profi a drony dělily do několika hmotnostních tříd, evropská legislativa vytváří 3 vzájemně se prolínající kategorie, subkategorie a 5 tříd. Zvýraznili jsme nové třídy a kategorie, které se budou nově týkat dosavadních hobby pilotů.
Doplněk X
Jednotná EU legislativa
Kategorie Open
stroje do 25 kilogramů
bez předběžného povolení
omezení pro letiště a zakázané zóny
omezení na kamery, které nejsou hračkami, kvůli soukromí
omezení maximální rychlostina 19 m/s (dopadová energie) výrobci pravděpodobně zabudují do automatických režimů
maximální dosažitelná výška 120 m
15 m nad překážkou
napětí nepřesahuje 24 V
létání na dohled (případně dále s licencovaným pozorovatelem)
minimální věk 16 let nebo v doprovodu registrovaného pilota
A1 – Smí létat nad lidmi, ale ne nad shromážděním lidí, v režimu Follow me se může dron vzdálit maximálně 50 m od pilota
Hobby
bez registrace
bez štítku
bez předběžného povolení
na dohled
omezení pro letiště a zakázané zóny
Třída C0 – stroje do 250 g
operátor si musí přečíst návod k použití
platí stejná omezení kamery jako na vyšší kategorie
bez věkového omezení – jde o „hračky“ označené do 14 let věku
POZOR: DJI Mavic Mini s 249 g bude muset jeho evropský majitel zaregistrovat, protože má kameru – tedy čidlo schopné zachycovat osobní údaje, aniž by spadalo mezi hračky.
Třída C1 – stroje s hmotností 250 až 900 g (např. Mavic Air)
s registrací (kterou lze identifikovat na dálku vysíláním)
nesmí létat nad lidmi, pokud majitel kromě on-line školení a testu neprodělá ještě náročnější zkoušky na ÚCL (praktický výcvik a 30 otázek na další témata jako jsou meteorologie, provedení letu bezpilotních systémů, provozní a technická opatření ke zmírnění nebezpečí na zemi)
napětí nepřesahuje 48 V
vybaven světly k pilotování a dobré viditelnosti v noci
A3 – Létat jen daleko od lidí i zástavby, nejlépe na vyhrazených plochách modelářských letišť, 150 m od obydlených míst
Třída C3 – 4 až 25 kg (včetně modelů letadel a amatérských konstrukcí do velikosti 3 m)
světla
Třída C4 – 4 až 25 kg bez omezení rozměrů
světla
plně manuální ovládání
Profi/komerční/letecké práce
Drony nad 25 kg
Kategorie Specific
pojištění
provozní příručka přizpůsobená druhu provozu
scénáře provozu
analýza rizik a rizikové postupy pro zamýšlený provoz…
štítek
testy na ÚCL vč. praktické zkoušky
od 16 let věku
povolení od členského státu, pokud chcete létat jinde než v ČR
Kategorie Certified
drony s vysokou mírou rizika
otevřená kategorie pro různá nasazení dronů do provozu v budoucnu, např. pro doručování zboží nebo dopravu osob
blíží se požadavkům na provozovatele a piloty malých nebo ultralehkých letadel
Jak se bude o povolení žádat? Mluvčí Řízení letového provozu (ŘLP) Richard Klíma uvedl, že registrace dronů se bude provádět online a patřičné rozhraní by mělo být připravené do poloviny roku 2020.
Poslechněte si rozhovory s autoritami z ÚCL, ŘLP a MD ČR
V našem dosud nejdelším YT videu jsme pro vás vyzpovídali 3 autority, které stojí za implementací nových pravidel pro létání s drony, a vrátili jsme se za nimi ještě v prosinci 2020 těsně před platností nové legislativy.
Novým rokem 2021 nejistota okolo sjednocené droní legislativy nekončí
Začne totiž přechodné období, které skončí až o rok později dovršením implementace do národních legislativ členských států EU. Je možné, že si Česká republika legislativu pro drony ještě mírně upraví podle svého – státy mohou například upravit nařízení týkající se věku pilotů. Do konce roku 2023 pak musejí získat od ÚCL autorizaci kluby leteckých modelářů.
Shrnutí: 5 hlavních bodů nové legislativy
1. Pokud provozujete dron, budete se muset zdarma zaregistrovat online do nového registru ÚCL, z kterého vám obratem přijde jedinečné identifikační číslo, kterým označíte všechny drony ze své letky (číslo tedy označuje vás, nikoliv konkrétní dron).
2. Povinná registrace se dotkne všech, kteří provozují dron s hmotností nad 250 g, dron s kamerou, který není hračkou, dron, který má vyšší dopadovou energii než 80 joulů, a samozřejmě drony ve specifické nebo certifikované kategorii.
3. Zavádějí se 3 základní kategorie provozu dronů s různou úrovní regulace:
Nejnižší, otevřená kategorie provozu dovolí létat s dronem i bez předchozího povolení úřadu ovšem při dodržení obvyklých pravidel létání (vizuální kontakt, do 120 metrů nad terénem, v bezpečné vzdálenosti od osob, budov…) a po absolvování online testu pilotem.
Střední, specifická kategorie provozu se týká dronařů, kteří překročují některý z limitů otevřené kategorie. Budete potřebovat zpracovat tzv. SORA – analýzu celkových rizik letu dronu a nechat ji posoudit a schválit ze strany ÚCL. (Případně bude možné podat deklaraci o shodě s tzv. standardním scénářem, nebo se můžete ucházet o tzv. LUC – dlouhodobé oprávnění schvalovat vlastní provoz.)
4. Prostory, kde je dnes v ČR kvadrokoptérám povoleno, nebo zakázáno létat (např. okolí letišť), zůstanou v podstatě nezměněné.
5. Nově také legislativa určí závazné parametry dronů prodávaných v ČR (el. indentifikace na dálku a geo-awareness) s přechodnou dobou, kdy bude možné využívat i drony, které těmto parametrům neodpovídají.
Nové rozdělení kategorií ke staženíStáhněte si náš tahák do kapsy a mějte přehled o nových pravidlech.
Dlouho očekávaný přírůstek do letky malých skládacích dronů DJI –
Mavic Mini. Muší váha, rozměry akorát do dlaně nebo kapsy, 2,7K kamera,
30 minut ve vzduchu a inteligentní režimy natáčení, se kterými vykouzlí
nádherná videa i naprostý začátečník. Skvělý poměr cena/výkon podle
našich testů.
V unikátní sadě DJI Mavic Air Fly More Combo získáváte kromě dronu také
praktický cestovní batoh, nabíječ pro 3 akumulátory, 2 páry vrtulí
navíc, adaptér na power banku a 2 náhradní baterie. Létejte více a
delší dobu – tohle combo vám k tomu pomůže.
Kvadrokoptéra DJI Phantom 4 Pro vybavená inovovanou verzí 4K kamery DJI
s 1palcovým 20megapixelovým CMOS snímačem a mechanickou závěrkou vám
umožní zaznamenat každý okamžik v té nejvyšší kvalitě. O stabilitu
kamery se stará 3osý závěs. Samozřejmostí je integrovaný systém
Lightbridge pro přenos obrazu, video poziční systém, antikolizní čidla a
3 letové režimy. Užijte si super polet „like a pro“.
Zatímco nejzákladnější registrace
dronu, tedy do kategorie OPEN a podkategorií A1 a A3, vám dovoluje
zjednodušeně řečeno “létat nad poli, lesy, loukami – kde nic tu
nic”, pro létání blíže k lidských příbytkům, nebo dokonce nad centry
měst budete potřebovat oprávnění k provozu (OkP) v rámci kategorie
SPECIFIC v kombinaci s osvědčením pilota kategorie OPEN podkategorie A2.
I tak se najde pár městských oblastí, kde můžete létat zcela bez
omezení, nebo se základní registrací pilota dronu v OPEN A1 a A3.
Držíte Povolení k létání podle staré legislativy a chtěli byste ho
využívat i nadále? Pak je nejvyšší čas požádat o převedení vašeho
aktuálního “řidičáku na dron” a vás jako pilota na jeho
pokračovatele – kategorii provozu A2 a Specific.
31. prosince 2020 vstoupila v platnost nová evropská legislativa stanovená
Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA), která směřuje ke sjednocení
pravidel pro létání s drony ve 27 členských státech EU, v Norsku,
Lichtenštejnsku, Spojeném království a na Islandu. Změna pravidel vyvolala
spoustu emocí a otazníků nad možným narušením provozu jednotlivých
pilotů a společností využívajících produkty DJI. Na nedávném webináři
se proto DJI zabývalo některými důsledky harmonizované regulace pro
zákazníky a vydala podrobné FAQ týkající se nové legislativy a DJI
produktů. Co jsme se dozvěděli?