Lze létat s drony v noci? Jasně že jo, ale má to svoje pravidla! Doteď
bylo možné létat pouze od občanského rozbřesku slunce (zjednodušeně
řečeno 30 minut před oficiálním východem slunce) do občanského soumraku
(30 minut po oficiálním západu slunce) v kategorii OPEN. V kategorii
SPECIFIC byly lety v noci povoleny pouze se souhlasem od ÚCL. Autority ale
oznámily, že od 1.7.2022 je možné s drony létat i v noci v kategorii
OPEN i SPECIFIC a pro takový let platí povinnost mít dron vybaven zeleným
blikajícím světlem. Přečtěte si, jak létat v noci, aniž byste se
dostali do křížku s legislativou, a jak vlastně vybrat to zelené
světýlko.
Proč potřebujete na noční létání s drony zelené blikající světlo?
Zelené blikající světlo, které mohou mít některé dron už vestavěné, nebo si ho můžete pořídit jako přídavné příslušenství k dronům, pomáhá letadlům s pilotem na palubě, bezpilotním letadlům a lidem na zemi identifikovat dron ve tmě.
V kategorii OPEN tuto podmínku musí zajistit pilot dronu.
V kategorii SPECIFIC je za vybavení dronu zeleným blikajícím světlem odpovědný provozovatel dronu, který zároveň musí zajistit, že je dron vybaven systémem dálkové identifikace.
Nová pravidla platí jak pro ty, co létají komerčně, tak i pro hobby piloty.
Zatím autority nespecifikovaly, jak má noční let dronu se světlem vypadat
Ale pozor! Zatím k předpisu, který umožňuje let v noci se zeleným blikajícím světlem, nebyl vydán prováděcí předpis, který by upřesňoval, za jakých podmínek je takovýto let v noci možný. Takže stále čekáme na to, až EASA definuje specifikace blikajícího světla a další nová pravidla. Jakmile budou informace na světě, informace k nočním letům vám ASAP doplníme. Do té doby musíte stále pro noční let využívat mantinely kategorie SPECIFIC!
Zelené světlo na dronu slouží i během dne při špatné viditelnosti
Zelené blikající světlo nebo jakékoliv antikolizní osvětlení dronu se ale nehodí jen pro noční lety. I když není zelené světlo ve dne vyžadováno, je bezpečnější volbou, pokud létáte za nízké viditelnosti (mrak, smog, mlha atd.).
Přídavné blikající světlo na drony by mělo být lehké, odolné a s dostatečnou svítivostí
Myslete také na to, že světlo nízké intenzity bude viditelné pouze zblízka a ve větších výškách nemusí být viditelné vůbec, a proto investujte do kvalitního, odolného a intenzivního zdroje. Při výběru si tak dejte pozor na to, do jaké vzdálenosti je světlo na dron viditelné. U přídavných LED světel na dronu to bývá kolem 3 km. Naopak světla, která mají běžné drony už vestavěné z výroby, bývají téměř neviditelné i za bílého dne a lze je označit spíše jako navigační než antikolizní světla. Proto na ně nespoléhejte.
V neposlední řadě se zaměřte na hmotnost přídavného světla vzhledem k nosnosti a také výdrži baterky vašeho dronu. Dobrou zprávou je, že moderní přídavná světla na drony váží jen pár gramů, takže aerodynamiku vašeho dronu zásadně neovlivní. Většinou jsou taková světla na baterky, ale některá můžete napojit přímo na zdroj dronu. V tom případě počítejte s většími nároky na baterii.
Světlo na dronu chrání i vás jako pilota
Udržování viditelnosti dronu ve dne i v noci je důležitou součástí bezpečného létání, a to nejen z hlediska okolí, ale i vás jakožto pilota dronu. Blikající světlo pomáhá zajistit, že dron neztratíte z dohledu, do ničeho nenarazíte a také do vašeho dronu nic nenarazí.
Jak připevnit přídavné zelené světlo na dron?
Druhy navigačních a antikolizních světel na drony
V letectví je u antikolizních světel důležitá barva světla a jeho “pravidelnost”, tedy jestli pravidelně bliká, svítí stabilně, nebo třeba vytváří stroboskopické osvětlení. Zatímco navigační světla, která mají drony často vestavěné, svítí neustále a mají obvykle červenou, zelenou nebo bílou barvu (letecká standardy obvykle vyžadují červené světlo na levé straně letounu a zelené světlo na pravé straně), antikolizní světla na drony blikají nebo “stroboskopují” (režim se dá přepínat) a jsou obvykle červená nebo bílá. Obě skupiny světel můžete mít na dronu současně.
Víte, že?
Americký úřad civilního letectví např. vyžaduje, aby byla antikolizní světla viditelná na minimálně 3 míle s blikáním s frekvencí 40–100/min.
Vestavěné antikolizní beacony na profesionálních dronech
Kde už se s antikolizními beacony počítá, jsou profesionální drony DJI, které často využívají záchranné složky při nočních operacích. S jejich koupí jste tak už z hlediska výbavy na noční let připraveni. Profesionální drony DJI s antikolizním beaconem jsou aktuálně:
Drony řady DJI Matrice 200 V2 se chlubí dolním i horním antikolizním světlem.
Drony řady DJI Matrice 300 RTK má antikolizní maják na vrchu dronu. Dokoupit si navíc můžete CSM radar, který detekuje překážky v okolí do 30 m a montuje se na vrch dronu. Dron si navíc na 5 metrů přisvěcuje 2 navigačními světly (horní a dolní).
Antikolizní beacon na vrchu dronu má i revoluční dron DJI Matrice 30, stejně tak si přisvětluje zlatě svítícími 60Hz navigačními světly.
TIP k dronu DJI Matrice 30
Abyste mohli létat i z šera, nebo dokonce v noci, v DJI přidali na dron Matrice 30 ještě FPV kameru, abyste vždy viděli horizont a mohli bezpečně navigovat. Funkce Smart Low-Light Photo vám zase umožňuje detailně nasnímat za šera i sebemenší detaily.
K antikoliznímu beaconu se u DJI vždy přidává i DJI Skyport s technologií Airsense, což je vlastně ADS-B přijímač, který informuje o pohybu ostatních letadel v okolí a upozorní včas piloty na riziko srážky.
DJI M300 RTK v noci s viditelnými navigačními světly
Ke starším profesionálním a poloprofesionálním dronům DJI, jako je třeba DJI Mavic 2 Enterprise, si můžete dokoupit originální přídavný blikající maják určený přesně pro konkrétní model.
Když si potřebujete na někoho posvítit vy aneb vestavěné a přídavné světlomety na drony
Mezi drony, které se chlubí vestavěným světlometem, patří typicky zemědělské drony, které kontroly a postřiky krajiny často provádí právě v noci. Jedním z nich je třeba gigant DJI Agras T30, jehož 2 světlomety dvojnásobně zvýší běžnou viditelnost z dronu a svítí intenzitou 13.2 lux na vzdálenost 5 m. 2 světlomety má i jeho menší brácha Agras T20.
Přídavný LED světlomet na dron DJI Mavic 2, Mavic Air 2 a Air 2S
Naopak přídavné světlomety na dronech často využívají pro noční mise záchranné složky, obvykle ještě v kombinaci s přídavným reproduktorem.
Světla na drony pro parádu a efekt
Mimo legislativu se pohybují světla na dronu pro parádu a droní tuning. Jde o podsvícení podvozku dronu, které známe z tuningových autosrazů, ochranné oblouky na dron s LEDkami nebo boční LED světla, která ale často plní i navigační funkci.
LED světlomer se skládacím podvozkem na dron DJI Mini 3 Pro
I při nočním létání s dronem se zeleným světlem dodržujte pravidla své kategorie
Nesmíme zapomínat na to, že je potřeba dodržovat pravidla kategorie, ve které létáme. Pro kategorii OPEN platí, že musíme mít dron stále na dohled (VLOS), jinak let spadá do kategorie SPECIFIC. Lety v kategorii SPECIFIC musí projít schválením Úřadu pro civilní letectví (ÚCL). Jaká pravidla platí v jednotlivých kategoriích? Koukněte na naše další články o droní legislativě.
LED stroboskopické světlo bude ten nejlepší parťák na noční přelety.
Světlo bliká třemi barvami – bílou, zelenou a červenou. Baterie 115 mAh
vydrží 6 až 9 hodin a nabijete jí přibližně za 60 minut. Rozměry
světla jsou 2,3 × 4,1 × 2 cm a váží pouze 11 gramů, takže
nezatíží dron natolik, aby se zkrátil letový čas.
LED světlomet s přistávacím podvozkem je speciálně navržen na dron DJI
Mini 3 Pro. Světlo dobijete pomocí kabelů, které jsou v balení, za
přibližně 2 hodiny. Baterie s kapacitou 1200 mAh vydrží nabitá 200 až
300 minut. U LED světla navíc můžete nastavit intenzitu svícení a
nastavit si sklon přímo na dronu.
Chcete si posvítit na vaše noční lítání nebo lítání za šera?
Pořiďte si sadu dvou bočních LED světel se svítivostí 120LM, které díky
vychytanému systému snadno a rychle připevníte na váš dron DJI Mini
3 Pro. Do obou světel patří AAA baterie, která však není součástí
balení.
Posviťte si na noční přelety s vaším dronem DJI Mavic 3. Vybavte se LED
světly se svítivostí 120LM, které připevníte na boční strany dronu nebo
v případě potřeby můžete připevnit jedno LED světlo na vrchní část
dronu. K zapnutí světel je potřeba použít AA baterie, které však nejsou
součástí balení.
Chcete si posvítit na noční přelety nebo lítání za šera? Pořiďte si
sadu dvou bočních LED světel, které díky univerzálnímu adaptéru snadno
připevníte na váš dron Mavic 2, Mavic Air 2, Air 2S nebo Mavic 3. Boční
LED světla jsou dobíjecí pomocí kabelů, které naleznete v balení.
Celková váha je 136 gramů.
LED světlo je hodí na drony ze série Mavic, Phantom nebo FPV. V sadě
naleznete dvě stroboskopická světla, dobíjecí kabel a čtyři oboustranné
samolepky. Doba nabíjení světel je 60 minut a na jedno nabití svítí
světla 90 minut. Světla blikají červeně, žlutě, modře, zeleně,
žlutozeleně a bíle. Barva světel je neměnná.
Sada tří LED světlometů je určená pro připevnění na dron DJI Mavic 2 /
Mavic 3 / Mavic Air 2 / Air 2S. Sada obsahuje jedno LED světlo, které
připevníte na horní část dronu, dvě boční LED světla, kabely pro
nabíjení světel a příslušenství pro připevnění na tělo dronu. Světla
mají tři režimy blikání.
S novým rokem přichází i několik zajímavých změn v droní
legislativě a pravidlech pro létání s drony. Nejvýznamnější je možnost
žádat o nový typ povolení OkL a létat na jeho základě i v HOP
v rámci kategorii OPEN. Další podrobnosti pro vás intenzivně zjišťujeme.
Jak určitě víte, nedávno jsme se zaměřili s naším týmem na pravidla
pro létání s drony v Asii. Dnes sice přeletíme oceán do “Nového
světa”, ale stejně jako minule se zaměříme hlavně na pravidla pro
menší cestovatelské drony, které jsou přece jen pro světoběžnictví
nejpraktičtější a týká se jich často nejméně pravidel a omezení.
V Čechách na Nový rok klepeme kosu, a tak mnoho dronařů plánuje přes
zimu spojit příjemné s užitečným – třeba vyrazit do jihovýchodní
Asie s dronem a během koupačky nakropit i nějaké boží snímky. Jak je to
ale s pravidly pro létání s drony v Asii a v nejoblíbenějších
asijských destinacích českých dronařů? Zkusíme se zaměřit na pravidla
pro malé drony, které s sebou na cesty tak rádi vozíme.