„Cesta mi ukázala, že všechno je možné, a když se pro něco rozhodneme,
žádné limity neexistují,“ říká Filip Tomášek, který se na
legendárním stroji Jawa Babetta 210 vydal na cestu do Gruzie a přibalil si
s sebou i dron Mavic Air od DronPro.
Jak vlastně vznikl nápad vyrazit sám na Babettě do Gruzie?
Začalo to před rokem, když jsem se rozešel s přítelkyní, a tím mi odpadly plány na léto. Narazil jsem na lowcost race závod, jehož cílem je cestovat po Evropě téměř bez peněz, a spontánně jsem se do něj přihlásil. Bylo to neskutečně super. Původně jsem plánoval vyrazit za rok znovu, pak jsem ale prošel kolem Babetty a dostal lepší nápad. Láska k horám mě přivedla k myšlence, vydat se na ní do Gruzie.
Co tě hnalo k tomu vydat se na takové dobrodružství?
Měl jsem se doma vážně dobře, super brigáda, vysoká škola, nemusel jsem vůbec nic řešit. Lákalo mě vyzkoušet něco trochu jiného a vyjít mimo svoji komfortní zónu.
Co všechno obnášely přípravy?
Když jsem si to celé vymyslel, Babettě jsem vůbec nerozuměl. Uměl jsem do ní v podstatě jen nalít benzín a dopustit pneumatiky. Musel jsem se naučit, jak celá Babetta funguje a jak ji opravit. Dál bylo potřeba sehnat peníze na cestu. Prodával jsem trička, sehnal jsem i nějaké sponzory. Například v DronPro mi půjčili dron, takže mám z cesty nakonec i super záběry na památku.
Jakou rychlostí taková Babetta jede?
Podle výrobních papírů má jet 40 km/h, ale s tím, jak jsem byl naložený, jsem jel tak 30–35 km/h. Celkem jsem ujel 6896 km.
Kde jsi přespával?
Plánoval jsem spát ve stanu a jednou za týden si najít hostel, kde se pořádně vysprchuji a vyperu si. Na doporučení ostatních jsem nakonec párkrát využil i Couchsurfing, což je internetová služba bezplatného ubytování. Nejčastěji jsem se ale drze ptal lidí, jestli si můžu postavit stan a přespat u nich na zahradě. Stalo se mi asi jen dvakrát za celých 74 dní na cestě, že s tím nesouhlasili. Většinou mě dokonce pozvali spát k nim domů a pohostili mě jídlem. Díky tomu, že jsem se nestyděl zeptat, jsem poznal spoustu skvělých lidí.
Jací jsou lidé na východ od Česka?
Jakmile jsem překročil hranice polsko-ukrajinské, byl to najednou jiný svět. Hned první den na Ukrajině mě 3 špinaví podnapilí pánové nabídli na noc azyl ve svém chátrajícím domě. Raději jsem si postavil stan na zahradě. Říkali mi, že mě budou v noci hlídat a já s typicky českými předsudky nevěděl, zda to myslí dobře, nebo se mám bát. Nalil jsem jim slivovici, abych je dostal na svoji stranu, půl litru padlo. Večer byl fajn, ale přesto jsem se v noci nemohl zbavit strachu. Ráno jsem se probudil, samozřejmě naprosto v pořádku a s myšlenkou, že musím všechny předsudky hodit za hlavu. Bylo to nejlepší rozhodnutí, jaké jsem mohl udělat. Lidé na Východě jsou vážně skvělí a pohostinní. Většinou čím chudší byli, tím více byli srdeční.
Co byl pro tebe nejsilnější zážitek?
Nejsilnější byl určitě ten nejhorší, když mě po cestě domů okradli v Srbsku. Plánoval jsem Srbskem projet přes noc, ale jelikož světlo na Babettě je spíše na ozdobu, než že by nějak fungovalo, byl jsem dírami v silnici donucen si na jednom z odpočívadel postavit stan. Babettu jsem jako obvykle zamknul ke sloupu a šel spát. Zhruba ve dvě ráno jsem vystrčil hlavu ze stanu, abych měl jistotu, že je Babetta v pořádku. Nebyla tam. V trenkách jsem vyběhl ze stanu a začal volat 112, kde samozřejmě neuměli anglicky. Po několika minutách marného vysvětlování mé situace policii všemožnými jazyky, jsem zahlédl Babettu asi o 50 metrů dál. Vzal jsem klíč, abych odemkl řídítka a odvedl ji zpátky. V tu chvíli jsem zahlédl siluetu člověka, jak utíká z mého stanu pryč do tmy. Takhle jsem přišel o batoh, v kterém jsem měl i dron. Volal jsem znovu 112, tentokrát jsme se úspěšně domluvili a za hodinu dorazila hlídka. Byla to dlouhá hodina, stál jsem se šroubovákem v ruce před stanem a pozoroval, jak se opodál pohybuje pravděpodobně zloděj mého batohu. Policejní majáky ho zřejmě donutili vrátit batoh nepozorovaně zpět, a tak to nakonec dobře dopadlo. V jedné ruce s nožem a v druhé se šroubovákem jsem čekal, až se rozední a budu moci pokračovat v cestě.
V DronPro jsme ti na cestu půjčili dron. Kde se vzala myšlenka si ho půjčit?
Chtěl jsem si celou cestu zdokumentovat a říkal jsem si, že když už se vydávám na takové dobrodružství, stálo by za to natočit záběry z ptačí perspektivy. Napadlo mne oslovit DronPro, největší firmu na drony u nás v Česku, kde mi dron půjčili, za což jsem strašně rád.
Pohled na Gruzii kamerou dronu DJI Mavic Air
Jak ses dron naučil ovládat?
Už jsem měl s drony nějakou zkušenost, přítelkyně měla dron DJI Spark a vždy, když jsme někam jeli, brali jsme ho s sebou. Měl jsem půjčený Mavic Air, takže ovládání bylo více méně podobné. Dostal jsem k němu v DronPro i fajn školení létání s dronem, kde mi vše vysvětlili, takže jsem si oživil paměť.
O Mavicu Air
DJI Mavic Air je jeden z nejpopulárnějších dronů na trhu, speciálně navržený pro cestovatele. Je lehký, snadno přenosný a díky inteligentním režimům a bezpečnostním senzorům s ním ulovíte krásné záběry i bez velkých technických znalostí. Dnes je na trhu i několikanásobně výkonnější Mavic Air 2, který se oproti svému předchůdci pyšní 4x kvalitnějšími snímky, 34minutovým flight-time a to rozhodně není všechno! Mrkněte na srovnání dronu DJI Mavic Air a DJI Mavic Air 2.
Která země si nejvíce říkala o záběr z dronu?
Určitě Gruzie, tam ty záběry byly vážně neskutečný. Když jsem tam přijel, na pár dní jsem zaparkoval Babettu a vydal se po svých. Spal jsem na loukách, chodil po horách a natáčel to dronem z výšky.
Jak to z hlediska pravidel pro drony vypadalo v Gruzii?
V roce 2019 to zatím nijak moc neřešili. Dnes už to možná bude jinak.
Pravidla pro létání s drony v Gruzii
Pokud dron váží více než 250 g, je potřeba ho zaregistrovat (5 $). Obecně je zakázáno provozovat bezpilotní letadla nad městy, ulicemi, parkovišti, nad budovami, v těsné blízkosti provozu (minimálně 50 metrů od všech silnic), letadel, silnoproudého elektrického vedení, radarů a v přeplněných oblastech. Dále platí omezení v národních parcích a historických oblastech.
Co je tvé nejoblíbenější droní video z cesty?
Nejlepší video vzniklo při putování Gruzií. Příroda je tam vážně kouzelná, přesvědčte se sami.
Co ti cesta dala?
Poznal jsem kus světa a získal spoustu skvělých přátel. Zjistil jsem, že všechno je možné, a když se pro něco rozhodneme, žádné limity neexistují.
DJI Mavic Air 2 je superskladný malý dron o 570 gramech a zároveň
nekompromisní foto-video bomba. 48MP fotografie ostré jako břitva nebo 4K
video při 60 fps? BINGO a BINGO! Nechybí nové a vylepšené režimy
inteligentních funkcí, takže ihned po rozbalení se proměníte v mžiku
z drony nepolíbeného na rozeného hollywoodského kameramana.
Mavic Air vás podrží všude, kde na vás čeká dobrodružství. Malý,
skládací dron je vybavený 4K kamerou umístěnou na 3osém stabilizátoru,
výkonným senzorovým systémem FlightAutonomy 2.0 a letovou dobou 21 minut
s možností ovládání pomocí vysílače, mobilního telefonu, nebo pomocí
gest. Hmotnost modelu je 430 g.
V unikátní sadě DJI Mavic Air Fly More Combo získáváte kromě dronu také
praktický cestovní batoh, nabíječ pro 3 akumulátory, 2 páry vrtulí
navíc, adaptér na power banku a 2 náhradní baterie. Létejte více a
delší dobu – tohle combo vám k tomu pomůže.
DJI Mavic Air 2 je superskladná nekompromisní foto-video bomba
o 570 gramech. 48MP fotografie ostré jako břitva nebo 4K video při 60 fps?
BINGO a BINGO! Nechybí nové a vylepšené režimy inteligentních funkcí,
takže ihned po rozbalení se proměníte v mžiku z drony nepolíbeného na
rozeného hollywoodského kameramana. Ve verzi Fly More Combo najdete tento malý dron s dalšími
nepostradatelnými doplňky a proletíte se 3× déle.
Pracujete ve zdánlivě s drony nesouvisejícím oboru a chtěli byste je do
svých aktivit zapojit? Nebo naopak hledáte uplatnění, kde budou hrát drony
hlavní roli? Sepsali jsme pro vás přehled oblastí a profesí, kde se
můžete s drony vyřádit. A nejen to – ušetřit zaměstnavateli nebo
klientovi čas, peníze nebo ochránit zdraví – a k tomu se stát
průkopníkem moderních bezpilotních technologií.
Nejen naše parta droních nadšenců z DronPro, ale jistě i většina
z vás, našich příznivců, kamarádů či zákazníků je šťastná za
každý moment, kdy může svého oblíbeného kamaráda obdařeného vrtulemi
zvednout do vzduchu. Mnohým ale možná pouhé „poletování“ vzduchem a
cvakání fotek nebo snímání videa nestačí… Někdo potřebuje větší
rychlost, lepší triky, více rizika, zkrátka pořádný adrenalin! Je-li to
i váš případ, pak byste měli zaostřit na závodní droní ligu DRL!
„Jedinečná výzva o přežití je zde – jste na ni připraveni?
Tropický ráj se pro skupinu soutěžících změní v noční můru, ve
které budou muset bojovat nejen s nedostatkem jídla a pohodlí, ale hlavně
mezi sebou. Pohádkovou výhru 2 500 000 korun ale může vyhrát pouze
jeden. Kdo se stane vítězem?“ Tak vypadá oficiální představení
dobrodružné reality show Survivor, která se, v rámci české produkce pod
hlavičkou TV NOVA, aktuálně odehrává na ostrovech v Dominikánské
republice. Proti sobě tu soutěží hned několik týmů, ale ve výsledku se
pere každý sám za sebe!