Ze zákulisí 2 minuty čtení

Nejčastější chyby při létání s dronem

15 února 2019

Nikča

Při školení novopečených dronařů se nás “žáci” často ptají na nejčastější chyby, které vedou k pádu nebo kolizi. Tohle je 11 klasických chyb, kterým se zkuste před vzletem a během pilotování dronu vyhnout.

1. Špatné nastavení výšky pro bezpečný návrat

Mnozí uživatelé nechápou, jak přesně funguje funkce Retrun-To-Home (RTH) u jejich dronu a diví se, proč jejich dron rovnou přistál, místo aby se vrátil na home point, nebo proč jejich dron letěl nahoru do větví stromů, když inicioval RTH.

Např. Drony DJI mají defaultně nastavený režim pro bezpečný návrat na 30 m - tzn. pokud dojde k přerušení spojení s ovladačem, stroj ještě vyletí do této výšky a co nejkratší trasou se vrátí na home point. To bohužel může být i přes špatně viditelné větve nebo dráty elektrického vedení. Proto je lepší nastavit výšku pro RTH s ohledem na okolní prostředí - topoly, kopce atp.

TIPPamatujte na to, že kdykoliv po obnově signálu můžete stisknout tlačítkou pauzy na RC a proces RTH zastavit!

2. Nezkalibrovaný kompas

Aby pilot identifikoval případný magnetismus, který může rušit signál ovládání, je potřeba správně zkalibrovat kompas dronu. Dobré je také vzlétat, jen pokud je hodnota Kp indexu (sluneční aktivity) pod hodnotou 5. Vyšší hodnota také rozhazuje kompasy.

3. Létání s kamerou směrem k pilotovi

Bez dostatečných zkušeností je tento způsob letu poněkud matoucí, protože doprava je takto doleva a naopak.

4. Létání ve členitém prostředí hned v začátcích

Stromy, dráty a další překážky. Zkrátka, když s pilotováním ronů začínám, ideální je široká velká louka, protože i jediný strom může být hrozbou.

5. Nečekaný elektromagentismus při létání indoor

Pamatujte na to, že i v interiéru si se signálem může pohrát elektromagnetismus. Nejčastěji bývají na vině ocelové a železo-betonové kontrukce.

6. Špatné nastavení inteligentních funkcí

Některé inteligentní režimy mohou v nevhodném prostředí způsobit crash. Např. v režimu CourseLock se stroj může zachovat zcela opačně, než byste očekávali (po pokynu vpravo, stroj letí doleva). V režimu ActiveTrack (follow me režim), kdy dron kolem objektu v pohybu krouží, si často neohlídá výšku a překážky okolo sebe (typicky, když jde objekt do kopce.)

7. Změněný mód páček (1/2/3)

95 % všech lidí na světě létá ve 2jce, ale modeláři jsou zvyklí na mód 1. Pokud tedy dron půjčuji někomu dalšímu, nejprve zkontroluji, jestli jsou páčky ve správném módu.

8. Špatné nasazení vrtulí

Pokud špatně umístíte, nebo upevníte vrtule, vrtule vypadne a stroje se může překulit. Zní to banálně, ale některé případy pak vyšly na desítky tisíc korun za opravu.

9. Létání pouze s DJI Goggles bez přímého kontaktu s dronem

Nehledě na to, co je v české legislativě, která vyžaduje oční kontakt s dronem, s DJI Goggles ve vzduchu vidíte jen před sebe, takže ztrácím pojem o dění okolo. Může do vás narazit jiný stroj, nebo třeba po páření toužící orel :-).

10. Přílišné spoléhání na senzory

Senzory sice sníží pravděpodobnost střetu, ale mají určitý světelný rozptyl od-do, takže třeba čiré/průhledné objekty jsou pro ně problémem. Nepřítelem jsou rovněž drobné objekty, jako jsou dráty a větvičky, proto na senzory nikdy nespoléhejte 100%.

11. Neodhadnutí brzdné dráhy

Například ve sportovním režimu, jde o častou příčinu kolize nebo pádu. Nechávejte si proto raději rezervu a vyzkoušejte si, jak se dron v jednotlivých režimech chová a jak je ovladatelný.

Snad vám Alexovi tipy pomohou být obezřetnější, abyste si nový dron hned nezničili a měli z něho co nejdéle radost a užitek.

Letu zdar,

#DronPro Nikča

Pomohl vám tento článek?

Počet hvězdiček: 5/5

Líbí se vám článek? Sdílejte jej s přáteli

Nikča
Specialistka na drony a zákaznickou péči

776 86 88 86 (Po-So 9-18h)

První 3 místa vyhrávááá.. spokojený klient. Přes to neletí dron! Hlídám cashflow a hlavně Alexe. Jsem hlava gangu :))

Doprava zdarma při nákupu nad 10 000 Kč

Všechny produkty testujeme popisky jsou z naší dílny

Školení zdarma u vybraných produktů

Poradíme s výběrem protože s drony létáme každý den