Pravidelné inspekce elektrického vedení požadují předpisy většiny zemí.
Pokud navíc dráty vedou zalesněnými a venkovskými oblastmi, často je
ohrožuje vegetace – jakýkoliv kontakt by mohl přerušit dodávky energie.
Jak na to šli borci ze společnosti 3DT, která vyvíjí lidary Scanfly?
Casestudy: Mapování vedení vysokého napětíAutor: Mauro Contrafatto, Product Manager, 3D Target srl Spolupracující organizace: Iberdrola; Aquila Drones; Dielmo3D Lokace: Bilbao, Španělsko, Použitý produkt: 3DT Scanfly
Pozadí mise
Během většiny inspekcí se provádí kontrola ze země, někdy pomocí terénních vozů nebo helikoptéry. Jde však jenom o pozorování, kterému schází preciznost měření a objektivní data, takže je složité sledovat vývoj v čase a odhalovat drobnější nuance, které mohou představovat riziko.
Výhoda Scanfly
S lidarovou technologií je možné proniknout i silnou vegetací a vytvářet přesné 3D modely terénu i porostu. Můžete tak měřit skutečnou vzdálenost vzhledem k rozličným elementům infrastruktury (sloupy, stožáry, věže, dráty) a analyzovat potenciální rizika související s postupující vegetací. K dispozici máte virtuální model reality, což dovoluje naplánovat údržbu celé soustavy – zastřihování a prořezávání na různých úrovních a s různou prioritou.
Společnost 3DT vyvinula Scanfly Lite, lehký a ultrakompaktní přídavný lidar pro všechny profesionální drony na trhu. Bezpilotní technologie jsou ideální na průzkum oblastí s komplikovanou orografií. Scanfly se snadno používá: K vzlétnutí a měření je připraven během pár minut. Stažení dat a vygenerování 3D modelu zájmové oblasti proběhne ihned po dokončení průzkumu.
Mise
Aquila Drones nabídla inspekční služby společnosti Iberdrola, veřejnému nadnárodnímu provozovateli elektrického vedení se sídlem v Bilbau ve Španělsku. Aby ověřili výkon lidaru Scanfly Lite v praxi na reálném scénáři, zorganizovali test na zhruba 8km vedení vysokého napětí v zapadlé oblasti Baskicka za různých podmínek – od téměř plochého terénu u obydlených oblastí až po zalesněná místa s rozdílným převýšením.
Data následně zpracuje Dielmo3D, španělský provozovatel GIS informací, který nabízí různá řešení pro analýzu bodových mračen a mapování koridorů. Pro zpracování je třeba minimální hustota 30 bodů/m² na drátech s absolutní přesností, která nepadá po 0,20 m; model musel pokrýt minimálně 20 m okolo vedení.
Postup
Vzhledem k tělu vybraného bezpilotního prostředku se 8km koridor nalétával na 13 jednotlivých letů. Každý trval 15 minut včetně nezbytné iniciační fáze, která proběhla staticky pomocí duální antény, duálního přijímačové technologie z dílny Scanfly. Mise byla dokončena během 5 hodin včetně nezbytných přesunů pro vzlety a přistání. Aby zajistili nezbytné rozlišení cíle, lety probíhaly ve výšce 20 metrů od drátů s proměnlivým AGL mezi 30 a 45 metry. Využitelná šířka koridoru se pohybovala vždy nad požadovaným rozsahem s maximem 180 metrů v částech bez přírodních nebo umělých překážek.
RAW data stáhli na konci každého letu, aby udělali rychlý test konzistence. Finální soubor bodových množin pak v kanceláři zpracovávali 5 hodin. Absolutní přesnosti dosáhli pomocí PPK procedury za pomoci RINEX dat z pozemní stanice vhodně umístěné na vybraných souřadnicích v mapovaném regionu.
Výsledky
Datovou analýzu prováděli v Dielmo3D. Dráty nízkého napětí s průměrem 8 mm v bodovém mračně úspěšně oddělili, stejně jako sloupy a věže. Vysegmentovat se podařilo i vegetaci podél vedení: Každý strom byl označen z hlediska vzdálenosti od drátů. Potenciální zásahy a překryvy byly odhaleny a vyhodnoceny z hlediska jejich současné a budoucí rizikovosti na základě prediktivních modelů růstu.
Otestovali jsme vybavení i metodu a obojí obstáloS lidarem Scanfly připevněném na bezpilotním prostředku můžeme sbírat data při mapování vedení a tento přístup nám umožňuje sesbírat více informací, než dovolují klasické vizuální inspekce. Vygenerovaná bodová mračna lze navíc snadno uložit jako refereční model pro využití v budoucnu.
Jak se při inspekcích vedení vysokého napětí daří DronPro?
Ve spolupráci s ČEPSem jsme nedávno prováděli inspekci vedení vysokého napětí. Na LiDAR sice nedošlo, ale použili jsme termální snímkování, optickou kontrolu a ještě zoomovací kameru, kterou najdete v jednom těle bezkonkurenční hybridní kamery DJI Zenmuse H20T Quad Sensor Solution. Ta vznikla speciálně k zavěšení na dron Matrice 300 RTK. V inspekci nám pak pomohl další profesionální stroj Mavic 2 Enterprise Dual a univerzální držák pro poloprofíky i hobbíky Mavic 2 Pro. Část mise probíhala semiautonomně, část plně manuálně. Cílem bylo také nastavit waypointy pro případné automatizované mise a pravidelné kontroly v budoucnu. Mrkněte, jak to šlo.
16kanálový a zároveň nejlehčí z řady laserových skenerů Scanfly
využívá skeneru Velodyne VLP-16 LITE. Je určený nejen pro monitorovací
účely, mapování, fotogrammetrii, ale také pro bezpečnostní účely a
obranu. Design skeneru je určený nejen pro UAV, ale také pro uchycení
k vozidlu nebo pro chůzi. Jednoduše se připojí k DJI M600, ale není problémem
jej nasadit i na jiný typ dronu s vyšší užitečnou hmotností. Disponuje
ochranou proti vodě a prachu IP55. Veškerý software je dodáván společně
se skenerem, nemusíte tedy žádný dokupovat.
Pravidelné inspekce elektrického vedení požadují předpisy většiny zemí. Pokud navíc dráty vedou zalesněnými a venkovskými oblastmi, často je ohrožuje vegetace – jakýkoliv kontakt by mohl přerušit dodávky energie. Jak na to šli borci ze společnosti 3DT, která vyvíjí lidary Scanfly?
1,85 kg vážící laserový skener s podporou 16 kanálů slouží přesně
tam, kde základní
verze LITE nedostačuje – tím je myšleno vyšší vertikální
rozlišení. Díky tomu dokáže rozpoznat objekty na větší vzdálenosti a
rozpozná i menší objekty. Maximální měřená vzdálenost je 100 m a
generuje až 600 000 bodů za sekundu. Stejně jako u nižší verze LITE je
i model HD chráněn před vodou a prachem ochranou IP55 a je možné ho
nasadit na UAV, vozidlo, nebo použít pro mapování za chůze. Veškerý
software pro další zpracování je součástí modulu.
Pravidelné inspekce elektrického vedení požadují předpisy většiny zemí. Pokud navíc dráty vedou zalesněnými a venkovskými oblastmi, často je ohrožuje vegetace – jakýkoliv kontakt by mohl přerušit dodávky energie. Jak na to šli borci ze společnosti 3DT, která vyvíjí lidary Scanfly?
Laserový skener ULTRA disponuje 32 kanály, generuje až 1 200 000 bodů za
sekundu a měří až na vzdálenost 200 metrů. Tím se se stává
nejvýkonnějším a nejtěžším skenerem z řady Scanfly. Využívá se pro
detailní mapování – např. pro detekci malých prasklin u konstrukcí,
liniových staveb, elektrického vedení a dalších aplikací, kde je potřeba
vysokého rozlišení výsledného 3D modelu pro zpracování analýz
důležitých pro vyhodnocení aktuálního stavu zmíněných objektů. Ochrana
proti vodě a prachu je IP55 a lze ho přidělat na UAV, vozidlo, nebo použít
pro mapování za chůze. Veškerý software pro další zpracování je
součástí modulu.
Pravidelné inspekce elektrického vedení požadují předpisy většiny zemí. Pokud navíc dráty vedou zalesněnými a venkovskými oblastmi, často je ohrožuje vegetace – jakýkoliv kontakt by mohl přerušit dodávky energie. Jak na to šli borci ze společnosti 3DT, která vyvíjí lidary Scanfly?
Dron DJI Matrice 300 RTK je nejnovějším přírůstkem do série profesionálních těžkotonážních
dronů Matrice. Bez baterií váží 3,6 kg, s bateriemi tento obr
dosahuje hmotnost 6,3 kg. Pověsíte na něj až 3 zařízení (1 gimbal má
nahoře, 2 na spodku těla) s váhou 2,7 kg a můžete se vydat do vzduchu
až na 55 minut. K tomu ultimátní dálkový ovladač, několik
inteligentních režimů pro pátrací, monitorovací i zaměřovací mise a
odolnost, která vás podrží i v drsných podmínkách.
V nejnovějším YouTube videu jsme si posvítili na aktuální novinku ze stáje DJI – inspekční dron DJI Matrice 300 RTK. S cenovkou okolo 600 000 Kč jde o drahého, ale velice šikovného “létajícího obra”. Podívejte se, co všechno umí, a jak pomůže droním profíkům a firmám v kombinaci s hybridní kamerou, která v sobě spojila termokameru, laserový zaměřovač, optickou kameru a zoom kameru.
Mavic 2 pro komerční dronaření se zhmotnil v modelu DJI Mavic
2 Enterprise a jeho verzi pro termální inspekce Mavic 2 Enterprise DUAL. Ta
přináší oproti základnímu modelu Enterprise, který je vhodný spíše pro
výškové inspekce, 2 kamery integrované v dronu současně – optickou a
termální pro rutinní leteckou inspekci.
Pokud patříte mezi komerční dronaře, nebo drony používáte v práci – ve stavebnictví, průmyslu, zemědělství, při revizích budov a vysílačů a v dalších oborech – jistě jste před pár měsíci vítali nový dron DJI Mavic 2 Enterprise. Teď přichází bratříček modelu Enterprise – DJI Mavic 2 Enterprise DUAL s 2 kamerami pro pohodlnější tvorbu map, 3D modelů a leteckou termofotogrammetrii obecně. Co Enterprise DUAL přináší na trh?
Mavic 2 Pro je podobně jako svůj předchůdce malý, ale velice šikovný
stroj, který můžete složit do batohu a ihned vyrazit za dobrodružstvím.
Nová verze je aerodynamičtější, tišší, výkonnější a ještě
chytřejší. Chlubí se 4K videem, výdrží 31 minut, rychlostí až 72 km
v hodině, novou efektní funkcí Hyperlapse, větší samostatností a hlavně
extrakvalitními kamerami.
Mavic 2 Pro se řadí mezi vyšší třídu v poloprofesionální kategorii dronů a je to znát. Hlavním trhákem dronu je jednopalcový senzor s možností 10bitového barevného profilu, který jsme v této kategorii u DJI ještě neměli možnost zažít. Je to výborná funkce hlavně v postprodukci, kdy místo palety 16 milionu barev máme 1 miliardu, a díky tomu vzniká barevně mnohem zajímavější výstup. V čem se mi Mavic 2 Pro osvědčil a komu bych ho doporučil?
Přenosná nabíjecí stanice EcoFlow DELTA 1300 Power Station představuje
nový standard akumulátorových generátorů. Li-Ion baterie mají kapacitu
350000 mAh a stanice má množství výstupů: USB-A s QC, USB-C, AC a DC,
10 A, 24 V nebo 1800 W. Díky patentované technologii X-Stream nabízí
bateriová stanice DELTA nejvyšší rychlost nabíjení na trhu. Při
připojení solárního panelu 4×110W můžete DELTU 1300 plně nabít do
4 hodin za plného slunečního svitu. Pokud byste chtěli mít v balíčku
i solární panel
110W, mrkněte na toto výhodné
combo bateriové stanice a solárního panelu.
Podnikáte náročnější dronařské mise v terénu, na které vám nestačí těch pár přednabitých inteligentních baterií? Pak je pro vás ideálním parťákem nabíjecí stanice EcoFlow, se kterou nepotřebujete obří agregáty nebo litry benzínu. Narvete do ní totiž spoustu energie a když i ta dojde, dobijete ji ze slunce pomocí přídavných solárních panelů. A to už je solidní inovace! Jak se dobíjecí stanice EcoFlow osvědčily našemu DronPro týmu?
Parťák, který umí všechno naráz! To je multifunkční kamera Zenmuse H20T
se 4 senzory pro zvládnutí i té nejzapeklitější mise. Jde o první
hybridní kameru z dílny DJI, speciálně navrženou pro zavěšení na dron Matrice 300 RTK.
Má širokoúhlou 12MP kameru, 20MP zoomovací kameru, laserový dálkoměr
s dosahem 1200 m a 640×512px radiometrickou termální kameru – to vše
integrované v jednom elegantním těle. Ke kameře získáte také automaticky
záruční balíček DJI Enterprise Shield Basic pro 2 výměny poškozeného
stroje během 1 roku natáčení.
V nejnovějším YouTube videu jsme si posvítili na aktuální novinku ze stáje DJI – inspekční dron DJI Matrice 300 RTK. S cenovkou okolo 600 000 Kč jde o drahého, ale velice šikovného “létajícího obra”. Podívejte se, co všechno umí, a jak pomůže droním profíkům a firmám v kombinaci s hybridní kamerou, která v sobě spojila termokameru, laserový zaměřovač, optickou kameru a zoom kameru.
Když si vybíráte nový dron, nebo se
jen ze zajímavosti probíráte parametry modelů, které by vám jednou snad
i mohly dělat společnost, pak se nejspíš nevyhnete informaci definující
maximální dolet dronu. Tento údaj, který se u lepších kousků počítá
v kilometrech, se může u různých modelů dost lišit. Fakticky se ale
jedná o parametr, s nímž bychom se ale vlastně nemuseli výrazně
„trápit“. Přesto je ale hodnota doletu nejednou ústředním tématem
řady zapálených diskuzí či recenzí, včetně otázky, jak lze dolet dronu
posílit nebo prodloužit, třeba pomocí různých doplňků. Má to ale smysl
a je to vůbec potřebné a legální?
Letu zdar, draci. Tady sokol Vojta a dneska si vezmeme všechny věci, který
můžeme přidělat na Avatu, který jsme našli na našem e-shopu. Všechno to
unboxnem, přiděláme, otestujem. Rozhodně vás čeká i crash test. A taky
na dron přiděláme jednu externí velkou kameru a uvidíme, jestli to ten dron
vůbec utáhne a poletí. Takže se těšte, připoutejte se a jdeme na to.