Druhá polovina roku 2022 přinesla očekávaný posun v oblasti
přidělování a uznávání štítků rozdělujících drony do jednotlivých
„váhových kategorií“ (C0–C4), podle nichž se určuje, kde můžete
s takovým dronem létat a kde ne, případně za jakých podmínek. Fakticky
se novými štítky mohou chlubit pouze drony DJI Mavic 3, kdy vybrané
modely přichází už z výroby s tímto označením, u jiných si ho
můžete objednat dodatečně. Jak na to?
Které drony mají štítek C1 a které si ho mohou nalepit?
Celou problematiku „štítkování“ nových dronů DJI jsme už jedou rozebírali a vysvětlovali u příležitosti představení modelu DJI Mavic 3 Classic, který jako vůbec první dron v historii dostal štítek C1. Při jeho pořízení tak nemusíte podnikat žádné doplňující kroky.
Už minulý rok přitom DJI slibovalo, že bude štítky C1 posílat i majitelům dříve pořízených dronů DJI Mavic 3 na základě jednoduché žádosti a registrace. Tak se nyní konečně děje, jelikož o tyto štítky si mohou požádat všichni majitelé modelů DJI Mavic 3 a Mavic 3 Cine.
Jak se tohoto následného „oštítkování“ dobrat? V principu stačí projít 5 vcelku jednoduchých kroků (níže vypsané a vysvětlené), které zahrnují i fyzické dodání samolepícího štítku pro váš dron. Celý proces uzavírá doručení certifikátu (online v PDF), který potvrzuje zařazení vašeho konkrétního stroje do kategorie C1.
5 kroků jak získat štítek C1 pro drony DJI Mavic 3
Proč mám chtít štítek C1?
Jak snad všichni víte, nebo alespoň tušíte, jednotlivé kategorie dronů se dělí podle jejich hmotnosti (třídy C0–C4), letecká oprávnění povinná pro operátory dronů naopak rozlišují různé pilotní třídy (A1–A3). Vstupní branou je třída OPEN A1/A3, v rámci které můžete létat s drony lehoučkými, i s pořádnými „děly“ – kusy do hmotnosti 25 kg. Vždy je ale nutné respektovat pravidla hmotnostní třídy konkrétního dronu.
Modelově s drony těžšími jak 500 g, kam patří i dnes diskutované modely DJI Mavic 3 (hmotnost standardní verze 896 g), bylo doposud nezbytné řídit se pravidly pro pilotní skupinu A3. V ní je nutné držet se mimo urbanistické oblasti a hlídat si vzdálenost od lidí a objektů alespoň 150 m, což je za mnoha situací poměrně limitující. Určitým řešením je rozšíření licence na pilotní třídu A2, která sice není nedosažitelná, k jejímu získání je ale potřeba projít specifickým kurzem a absolvovat důkladnější testy.
Když se naopak podíváme na pravidla pilotní třídy A1 (přesněji OPEN A1/A3) při provozu dronu se štítkem C1 (do 900 g), je rázem možné pohybovat se i v blízkosti lidí a poblíž urbanistických oblastí. Dron se štítkem C1 sice stále nesmí přelétávat nad nezapojenými osobami, ale to už je vlastně jen drobné omezení. Podstatné je, že se stačí registrovat jako pilot dronu, absolvovat úspěšně online test (licence OPEN A1/A3) a je vyřešeno!
Kategorie Open – přehled
Jak postupovat při žádosti o štítek C1 pro drony DJI Mavic 3?
Prvním a zcela klíčovým krokem je aktualizace řídícího firmwaru dronu, aplikace a ovladače. Začněte aplikací DJI Fly App v telefonu (ovladačem DJI RC), která by měla být vyšší než 1.9.0. Následně připojte k ovladači dron a aktualizujte i jeho firmware (verze 01.00.0900 nebo vyšší).
Krok 1 – update
Krok 2 – One Tap potvrzení žádosti o štítek C1
Když je ovládací software aktualizován na poslední verzi, mělo by na vás záhy vyskočit „pop up“ okno s nabídkou žádosti o přidělení štítku C1. Stačí potvrdit („Apply“).
Pokud chcete tento krok odložit, není problém. Stačí tuto nabídku odmítnout („Not Now“), později najdete stejnou možnost v sekci zákaznické péče („Customer Support“ > „C1 Class Identification Label“).
Krok 2 – One Tap
Krok 3 – Objednání štítku C1
Po potvrzení zájmu o štítek C1 stačí vyplnit jednoduchý formulář a odeslat jej do DJI stiskem tlačítka („Submit“). V rámci tohoto procesu se do formuláře načte výrobní číslo vašeho dronu, jiné potřebné údaje doplníte sami.
Váš štítek následně dorazí klasickou poštovní zásilkou na vámi udanou korespondenční adresu. Odeslání štítku by mělo být vyřízeno obratem, může ale chvíli trvat, než vám tato zásilka fyzicky dorazí až domů. Záleží i na místních doručovacích službách, nicméně zkušenosti z diskuzního fóra DJI obvykle hovoří o doručení v řádu pár dní.
Krok 3 - Formulář
Krok 4 – Jednoduché ověření
Předposlední krok celého procesu počítá s tím, že štítek, který vám dorazil fyzicky domů, nalepíte na svůj dron (dle přiloženého návodu), dron vyfotíte, a tím potvrdíte jeho „oštítkování“. Stačí spustit aplikaci DJI Fly a doklikat se k příslušné položce v menu (App > Profile > Service and Support > C1 Class Identification Label).
Krok 4 – Ověření
Krok 5 – Stažení certifikátu
Pokud celý výše popsaný proces proběhl v pořádku, měl by se vám přímo v aplikaci objevit finální certifikát stvrzující zařazení vašeho dronu do kategorie C1. DJI deklaruje doručení certifikátu zhruba do 3 pracovních dní od splnění „Kroku 4“ (identifikace nalepeného štítku).
Certifikát o přidělení štítku C1 si stáhněte, vytiskněte a následně byste jej měli mít s sebou pokaždé, když jdete létat, abyste se s ním mohli prokázat, pokud by to po vás někdo chtěl. Policie nebo jiné autority.
Krok 5 – Certifikát
HOTOVO, jde se létat!
Pokud jste prošli celým procesem až na konec, měli byste mít dron označený štítkem C1 a v kapse zastrčený platný certifikát. GRATULUJEME!!!
Teď už můžete se svým dronem DJI Mavic 3 a Mavic 3 Cine létat i s licencí OPEN A1/A3 dle pravidel platných pro třídu C1 ve všech zemích EU včetně Norska, Lichtenštejnska, Švýcarska a Islandu. Pokud byste i tak zatoužili po rozšíření svých pilotních dovedností a po rozšíření vlastní pilotní licence, stačí si vybrat vhodný kurz v naší nabídce – DronPro, školení online i naživo.
S drony se seznámil před více jak 8 lety, kdy si pořídil první čínské hračky bez pokročilých systémů ovládání a snažil se s nimi sbírat své první letecké záběry s provizorně připevněnou kamerou. Pozdější zkušenost s moderními drony od DJI proto s oblibou popisuje jako přesednutí ze Škody 120 do nejnovějších aut prošpikovaných všemožnými jízdními asistenty.
Dlouho očekávaná 3. generace legendární dronu DJI Mavic je tady! Novinka se chlubí hned
2 kamerami – kamerou Hasselblad L2D-20c s 4/3palcovým senzorem, která
natáčí až v 5,1K a fotí až 20MP fotografie, a tele kamerou pro až
28násobný hybridní zoom bez kompromisů. Ve vzduchu se na jedno nabití
udrží 46 minut, signál udržíte až na 15 km (8 km v regionu CE)
s kvalitou FHD přenosu 1080p/60fps. Nového Mavica můžete pořídit
samostatně, v balíčku Mavic 3 Fly More
Combo s příslušenstvím navíc, nebo v balíčku pro profíky DJI Mavic 3 Cine
Combo, kde se do výbavy ještě přidává podpora formátu Apple ProRes a
vestavěný 1TB SSD pro vysokorychlostní ukládání dat.
Jak už modří jistě vědí, nová kvadrokoptéra DJI Mavic 3 se prodává ve 3 verzích – Single jen se strojem a nezbytným příslušenstvím, v Mavic 3 Fly More Combo s příslušenstvím navíc a ve verzi Mavic 3 Cine Premium Combo pro profíky. Nám se do rukou jako první dostala verze Single, tak se pojďme podívat na unboxing dronu Mavic 3, na první dojmy, funkce, polétáníčko a ukázky záznamu.
Droního raubíře DJI Mavic
3 pro vás máme samozřejmě i v balíčku Fly More Combo
s příslušenstvím navíc. Oproti základními balíčku získáte navrch
2 inteligentní baterie, 3 páry vrtulek, nabíjecí hub, 3 ND filtry
(ND4\8\16\32) a originální tašku. A hlavní highlighty 3. generace dronů
Mavic? Chlubí se hned 2 integrovanými kamerami v jednom těle – kamerou
Hasselblad a tele kamerou, které mezi sebou umí automaticky přepínat. Ve
vzduchu na jedno nabití vydrží letět až 46 minut, což je rekord ve své
kategorii.
Jak už modří jistě vědí, nová kvadrokoptéra DJI Mavic 3 se prodává ve 3 verzích – Single jen se strojem a nezbytným příslušenstvím, v Mavic 3 Fly More Combo s příslušenstvím navíc a ve verzi Mavic 3 Cine Premium Combo pro profíky. Nám se do rukou jako první dostala verze Single, tak se pojďme podívat na unboxing dronu Mavic 3, na první dojmy, funkce, polétáníčko a ukázky záznamu.
Dlouho očekávaná 3. generace legendární dronu DJI Mavic je tady! Novinka se chlubí hned
2 kamerami – kamerou Hasselblad L2D-20c s 4/3palcovým senzorem, která
natáčí až v 5,1K a fotí až 20MP fotografie, a tele kamerou pro až
28násobný hybridní zoom bez kompromisů. Ve vzduchu se na jedno nabití
udrží 46 minut, signál udržíte až na 15 km (8 km v regionu CE)
s kvalitou FHD přenosu 1080p/60fps. Tento balíček je určený pro
profíky – do výbavy vám DJI ještě přidává podporu formátu Apple
ProRes a vestavěný 1TB SSD pro vysokorychlostní ukládání dat. Nového
Mavica můžete pořídit také samostatně, nebo v balíčku
Mavic 3 Fly More
Combo s příslušenstvím navíc.
Jak už modří jistě vědí, nová kvadrokoptéra DJI Mavic 3 se prodává ve 3 verzích – Single jen se strojem a nezbytným příslušenstvím, v Mavic 3 Fly More Combo s příslušenstvím navíc a ve verzi Mavic 3 Cine Premium Combo pro profíky. Nám se do rukou jako první dostala verze Single, tak se pojďme podívat na unboxing dronu Mavic 3, na první dojmy, funkce, polétáníčko a ukázky záznamu.
V Čechách na Nový rok klepeme kosu, a tak mnoho dronařů plánuje přes
zimu spojit příjemné s užitečným – třeba vyrazit do jihovýchodní
Asie s dronem a během koupačky nakropit i nějaké boží snímky. Jak je to
ale s pravidly pro létání s drony v Asii a v nejoblíbenějších
asijských destinacích českých dronařů? Zkusíme se zaměřit na pravidla
pro malé drony, které s sebou na cesty tak rádi vozíme.
Pravidla pro létání s drony nejsou vůbec složitá, a proto by byla škoda
nechat si napařit pokutu, přijít o svého létajícího mazlíka, nebo se
dokonce dopustit přestupku nebo trestného činu s dronem. Pro dnešní
článek o výši pokut za drony a porušení nařízení o dronech jsme
vyzpovídali mluvčího ÚCL
Vítězslava Hezkého, který nám už dříve vysvětloval novinky ohledně sjednocené
evropské legislativy, a zkušeného právníka Martina Maisnera, který
dlouhodobě spolupracuje s DronPro. Nakonec jsme doplnili přehled aktuálních
pravidel létání s drony, zakázaných zón a dalších aspektů legislativy
pro drony, které se vám budou hodit při každém vzletu.
Blíží se sezóna dovolených, a proto jsme si posvítili na pravidla
létání s dronem v nejoblíbenějších destinacích pro Čechy. Jak létat
s dronem v Chorvatsku, Itálii, Rakousku a dalších zemích, kam tak rádi
jezdíme? Mrkněme se na každou z nich podrobně.