Recenze a testy dronů a příslušenství 7 minut čtení

První dron se štítkem C1: Recenze DJI Mavic 3 Classic a unboxing

9 listopadu 2022

Štěpán

Nejen piloti dronů s potřebnou licencí (alespoň OPEN A1/A3) vědí či alespoň tuší, jaká je aktuální legislativní situace u nás a v Evropě. Mají tedy přehled o aktuálně platném Opatření obecné povahy, stejně tak i o systému štítků definujících jednotlivé třídy konkrétních dronů (C0 – C6). Vtipné na tom je, že doposud žádný dron na světě tento štítek neměl – to se ale nyní mění díky prémiové třídě DJI Mavic 3.

Obsah článku

Dron DJI Mavic 3 Classic ze strany

Spousta tříd k nastudování, ale oficiální štítky nikde

Patříte-li, stejně jako většina z nás, do skupiny droních nadšenců, kteří prošli procesem registrace pilota dronu a online testem potřebnými pro získání licence OPEN A1/A3 (v provozu díky ÚCL od 4.12. 2020), pak máte nejspíš ještě v paměti, jaký je to (nejen) v naší legislativě zvláštní kočkopes. Na jednu stranu se musíme vyznat v kategoriích dronů označených štítky C0 až C6, abychom byly záhy seznámeni s faktem, že takovéto štítky jsou spíše zbožným přáním, a nikoliv běžnou realitou.

DJI i Autel se snaží získat štítky pro své drony

Na dosavadní neexistenci štítků pranic nemění fakt, že se DJI, ale třeba i Autel usilovně snaží specifikovat svoje drony podle parametrů definovaných v seznamu oněch štítků. Modelově v třídě C0 pod 250 g (např. DJI Mini 3 Pro / Autel EVO Nano+), nebo C1 pod 900 g (např. DJI Mavic 3 / Autel EVO Lite+).

Rodina DJI Mavic 3 – Světově první drony se štítkem C1!

Jenže, co platilo včera, nemusí platit dnes! Jinak řečeno, dlouhá ramena evropských legislativních mlýnů se pomalu dala do pohybu a začala po delší době produkovat smysluplné výstupy. Vše vygradovalo letos v srpnu, kdy světem dronů probleskla informace, že Evropská testovací kancelář ve spolupráci s výrobcem dronů DJI dali hlavy a vrtule dohromady, což přineslo první hmatatelné ovoce.

DJI Mavic 3 Classic štítek C1 na těle dronu

Díky tomu bylo rozhodnuto, že drony DJI řady Mavic 3 mohou, jako vůbec první na světě, získat štítek C1 (platnost vyhlášení od 18. srpna 2022). Tato skutečnost dost pomůže jejich uživatelům, jelikož rozšíří možnosti, kde a jak s nimi budou moci létat. Se štítkem se bude možné pohybovat „legálně“ či bez rozšiřující licence A2 (podmíněné absolvováním specifického výcviku a složením zkoušky na ÚCL) blíže lidem a také blíže k budovám, či urbanistickým celkům obecně. Konkrétní možnosti a omezení si probereme na konci článku.

DJI Mavic 3 Classic štítek C1 na těle dronu

TIP

Přečtěte si náš vůbec nejpopulárnější článek o možnostech létání s dronem nad městy.

Skutečnost, že drony DJI celé modelové řady Mavic 3 (DJI Mavic 3, DJI Mavic 3 Enterprise i nejnovější DJI Mavic 3 Classic) získaly evropský štítek C1, je zásluhou spolupráce výrobce DJI a německé zkušební stanice TÜV Rheinland, která byla pověřena „atestací“ dálkově řízených letadel a dronů. Experti zmíněné zkušebny přitom stroje DJI Mavic 3 zkoumali a hodnotili více než důkladně, aby zjistili, zda splňují požadavky určené pro třídu C1 dle nařízení (EU) 2019/945.

Prověrka dronů DJI Mavic 3, úpravy firmwaru a další požadavky

Aby společnost DJI vyhověla zmíněné certifikaci, musela prokázat, že drony DJI Mavic 3 splňují přísné normy a vysoké standardy. Testy se zaměřily například na mechanickou pevnost a odolnost, jistě fungující ovládání (za různých letových podmínek), nebo třeba na spolehlivost spojení s řídicí stanicí a dostatečný dosah této dálkové komunikace operátora a dronu.

Dron-dji-mavic-3-classic-zepredu

Podmínkou pro přidělení štítku C1 byla také integrace systému vzdálené identifikace, nebo funkce geo-awareness, která hlídá, že se dron nebude pohybovat v „zakázaných geo-zónách“ (např. v blízkosti letišť a vojenských prostorů). Samozřejmě mimo oficiálně udělených výjimek a povolení. DJI rovněž muselo deklarovat a fakticky zajistit omezení hluku, který nesmí překročit hranici 83 dB.

Víte, že?

Nově udělený certifikát (štítek C1) platí ve všech zemích Evropské unie včetně Norska, Lichtenštejnska, Švýcarska a Islandu.

„I pro zkušebnu TÜV Rheinland je tato certifikace v mnohém speciální, jelikož jsme poprvé v naší 150 let trvající historii certifikovali bezpilotní letoun pro jeho letové a bezpečnostní charakteristiky,“ uvedl k této významné události Stephan Scheuer, vedoucí Centra technické kompetence bezpilotních letadel TÜV Rheinland.

Klíčové podmínky pro přidělení štítku C1:

  • Dálková identifikace dronu.
  • Funkce „geo-awareness“.
  • Maximální úroveň hluku do 83 dB.
  • V případě použití inteligentního letového režimu (ActiveTrack) k natáčení osob nebo objektů je omezena vzdálenost od osoby/objektu na 50 m. Při překročení této vzdálenosti se funkce ActiveTrack sama deaktivuje.
  • Pomocné LED diody se během letu automaticky zapínají nebo vypínají podle aktuálního prostředí.
  • LED diody na předních ramenech dronu ve výchozím nastavení blikají po dobu zapnutí UAV.

Jak získat štítek C1 pro současné drony DJI Mavic 3?

Jak už opakovaně zaznělo, štítek pro třídu C1 lze využít u všech dronů DJI z rodiny Mavic 3. Tedy jak u nových, tak u již provozovaných dronů. Postup získání tohoto štítku by měl být poměrně snadný a hlavně bezplatný.

  1. Provozovatelé dříve koupených dronů DJI Mavic 3 mohou požádat o štítek C1 přímo výrobce a to počínaje 4. čtvrtletím roku 2022 (od října 2022).
  2. Podmínkou k získání tohoto štítku bude v první řadě aktualizace na certifikovaný firmware určený pro drony DJI Mavic 3, což je krok, který už nebude možné vrátit zpět, aby se nedalo „podvádět“. Fakticky to znamená, že každá další aktualizace už bude zahrnovat limitace definované v certifikačním protokolu třídy C1.
  3. Zároveň bude potřeba poskytnout výrobci sériové číslo vašeho dronu a potvrzení, že skutečně došlo k aktualizaci na nový C1 firmware. Poté obdržíte štítek C1.

Unboxing dronu DJI Mavic 3 Classic

Výše jsme se zabývali postupem a podmínkami pro získání štítku C1 pro již provozované drony DJI Mavic 3, případně pro drony aktuálně zakoupené, které tímto štítkem zatím vybavené nejsou. Jak už to tak bývá, najde se i zde jedna výjimka. Tou je čerstvě představený přírůstek, model DJI Mavic 3 Classic, který se stává prvním dronem na světě opatřený štítkem C1 už z výroby!

Koupíš Mavic 3 Classic a štítek už je ready

V případě dronu DJI Mavic 3 Classic nemusíte nic řešit, stačí ho vybalit, nabít, poskládat a užívat si možností, jaké poskytuje kategorie C1 v případě vlastnictví licence OPEN A1/A3.

DJI Mavic 3 Classic – dostupnější top model bez tele kamery

Nejnovější model DJI Mavic 3 Classic je dronem, který přináší určitá zjednodušení snímací soustavy, díky čemuž nabídne příznivější cenu oproti „plnohodnotné“ variantě Mavicu 3. Oním zjednodušením je absence druhé kamery s teleobjektivem, která jinak nabízí až 7násobný optický zoom (28x hybridní). Tato funkce u Mavicu 3 Classic chybí a zůstává zde „pouze“ kvalitní kamera Hasselblad L2D-20c.

Porovnání DJI Mavic 3 Classic a Mavic 3
Porovnání DJI Mavic 3 Classic a Mavic 3

Nový dron DJI Mavic 3 Classic (bez přídavné tele kamery) je řádově o 10 000 Kč levnější než současný model Mavic 3 (níže porovnány sady s klasickým RC ovladačem).

Jediná kamera Hasselblad u Mavicu 3 Classic využívá CMOS senzor 4/3" s maximální velikostí fotografií 20 MP a možností natáčení videí v rozlišení až 5,1K při snímkovací frekvenci až 120 fps. Důležitý je také fakt, že zde nechybí možnost aktivně pracovat s clonovým číslem (rozsah f/2,8–f/11). Díky tomu můžete lépe regulovat množství světla dopadajícího na senzor (není vždy nutné sahat pro ND filtr, jak jsme to nedávno probírali v jiném článku) a také pracovat případně s hloubkou ostrosti.

DJI Mavic 3 Classic a Mavic 3 - porovnání parametrů

DJI Mavic 3 Classic - První česká recenze DRONu

 

Připomenout můžeme taky skutečnost, že se dron DJI Mavic 3 Classic udrží na jedno nabití ve vzduchu až 46 minut (teoretická hodnota), stejně jako jeho starší a dražší bratr Mavic 3. Tato řada dronů se může rovněž pochlubit přenosem videa na vzdálenost až 15 km (FCC), nebo pokročilým systémem protikolizní ochrany APAS 5.0, která dron chrání prakticky ve všech směrech.

Nejnovější přírůstek do rodiny dronů DJI, model Mavic 3 Classic, se aktuálně nabízí ve 3 sestavách:

DJI-mavic-3-classic-pouze-dronDJI mavic-3-classic-zakladni-ovladacDJIi-mavic-3-classic-dji-rc

Stáhněte si RAW záběry z DJI Mavic 3 Classic

Podívejte se na kvalitu záběrů ve složce s RAW soubory z dronu DJI Mavic 3 Classic. 

DJI - Introducing Mavic 3 Classic

Kde lze létat s dronem opatřeným štítkem C1?

Pokud se podíváme na aktuální pravidla, tedy na evropská pravidla a ono úžasné „Opatření obecné povahy“ (aktuálně platné do 3.12. 2023), je pro nás důležitá kategorie pilotního oprávnění. Nejzákladnější OPEN A1/A3, ale vlastně i „mezikategorie“ A2, která je ale podmíněná absolvováním sebezdokonalujícího praktického výcviku a složením zkoušky přímo na ÚCL.

Pilotní třída A2 rozhodně není nedosažitelná, k jejímu získání je ale potřeba vyvinout více úsilí a investovat více prostředků.

Pravidla pro drony (2021) – Registrace, A2, SPECIFIC

 

Pokud jste přitom majiteli opakovaně skloňované licence OPEN A1/A3, můžete relativně svobodně létat s drony s hmotností do 500 g (kategorie A1), která zahrnuje i urbanistické oblasti, nikoliv však létání přímo nad lidmi (to bude možné až s drony se štítkem C0 – méně jak 250 g). Kvůli opatření obecné povahy je třeba myslet na to, že v hustě osídleném prostoru je potřeba povolení od ÚCL.

Přehled možností létání s dronem v kategorii OPEN
Přehled možností létání s dronem v kategorii OPEN

S drony těžšími jak 500 g, kam samozřejmě patří i modely DJI Mavic 3 (hmotnost 896 g), bylo zatím potřeba řídit se pravidly pro třídu A3. Zde je nutné držet se mimo urbanistické oblasti a hlídat si vzdálenost od lidí a objektů alespoň 150 m. To je za mnoha situací dost limitující!

Létání s dronem v kategoriích A1, A2 a A3
Létání s dronem v kategoriích A1, A2 a A3

Když se ale podíváme na pravidla pilotní třídy A1 platné pro drony se štítkem C1, lze se pohybovat i v blízkosti lidí a poblíž urbanistických oblastí. Pozor! I s oštítkovaným dronem nelze přelétávat nezapojené osoby. Pokud k přeletu dojde, měl by pilot co nejvíce zkrátit dobu nad nezapojenou osobou. Maximální letová výška je obecně platných 120 m. Vše přitom spadá do pilotní kategorie OPEN A1 podmíněné opakovaně připomínanou webovou registrací a splněním online testu. Tedy nic složitého, navíc zcela ZDARMA!

Létání nad lidmi s dronem v kategorii OPEN
Létání nad lidmi s dronem v kategorii OPEN

Štítky C0 až C6 – přísnější pravidla pro více svobody

Je to vlastně trochu paradoxní. Pro přidělení štítku C1 musely drony DJI Mavic 3 splnit řadu požadavků a celkově se musí řídit řadou nových a poměrně striktních pravidel – třeba hlučnost, omezení funkce ActiveTrack, dálková identifikace a jiné. To vše ale paradoxně vede k větší svobodě, přesněji k širším možnostem, kde lze s těmito drony legálně a bezpečně létat. Zejména v blízkosti budov a lidí.

Je každopádně skvělé, že se ledy evropských regulí a regulátorů konečně pohnuly a my máme k dispozici první drony s dlouho slibovaným štítkem. Snad se tímto krokem nastartuje již poněkud pružnější proces, kdy bude přidělování štítků jednotlivým dronům nikoliv svátkem, ale zcela běžnou záležitostí.

Za pár let si tak nejspíš ani nevzpomeneme na „Opatření obecné povahy“, jednoduše si koupíme dron ozdobený příslušným štítkem a budeme se moci řídit jasnými a přehlednými pravidly. Dalším krokem bude digitalizovaný letový prostor U-Space, v jehož rámci už (nejen) drony budou dopředu přesně vědět, kde létat mohou a kde nikoliv.

👋✈ #LetuZdar

Štěpán 

Pomohl vám tento článek?

Počet hvězdiček: 5/5

Líbí se vám článek? Sdílejte jej s přáteli

S drony se seznámil před více jak 8 lety, kdy si pořídil první čínské hračky bez pokročilých systémů ovládání a snažil se s nimi sbírat své první letecké záběry s provizorně připevněnou kamerou. Pozdější zkušenost s moderními drony od DJI proto s oblibou popisuje jako přesednutí ze Škody 120 do nejnovějších aut prošpikovaných všemožnými jízdními asistenty.

Doprava zdarma při nákupu nad 10 000 Kč

Všechny produkty testujeme popisky jsou z naší dílny

Školení zdarma (nově i on-line) u vybraných produktů

Poradíme s výběrem protože s drony létáme každý den