Inspirace pro létání s dronem 4 minuty čtení

Multikoptéry: Zaručí více vrtulí více zábavy?

29 září 2022

Štěpán

Když jsi single, tak jsi sám. Pokud je vás víc, už je to „multi“! Podobně je to s počtem vrtulí u dronů, které jich mají obvykle víc než klasický vrtulník. Nejčastěji jsme zvyklí vídat drony se 4 vrtulemi, stejně tak jich ale může být i 6 nebo 8. Pokud je začneme tímto stylem rozlišovat, začneme se ohánět pojmy jako jsou kvadrokoptéry, hexakoptéry, oktokoptéry – souhrnně multikoptéry.

Obsah článku

Co je to multikoptéra?

Jak je to vlastně s počty vrtulí nebo rotorů? U vrtulových dronů, na které jsme běžně zvyklí (zcela bokem necháváme vojenské a jiné drony vycházející z konstrukce letadla, případně VTOL křídla), můžeme začít na počtu 3! Ostatně 3 podpůrné body jsou základem stability.

Yi Erida trikopéra
Yi Erida trikoptéra

Faktem je, že existují i drony, které mají jen 2 rotory zavěšené na robotických nožkách, díky čemuž létají a ovládají se podobně jako klasické kvadroptéry. I když to jsou všechno reálně létající multikoptéry, jedná se o značně okrajovou záležitost. Klasická „čtyřka“, alias kvadroptéra, se totiž v průběhu vývoje ukázala jako obvykle nejlepší řešení, kde jasně převažují přednosti před nevýhodami.

Unikátní V-kopter Falcon s dvojicí rotorů
Unikátní V-kopter Falcon s dvojicí rotorů

Drony se 4 vrtulemi se mohou blýsknout poměrně jednoduchou konstrukcí (nejen u kvadrotér DJI je konstrukce často skládací) a nabízí asi nejlepší poměr hmotnosti, výkonu, snadného ovládání a stability ve vzduchu. Zcela bokem našeho zájmu a pozornosti by ale neměly zůstat ani další bezpilotní multikoptéry s více rotory. Nejčastěji v úvodu vzpomínané hexakoptéry a oktokoptéry. Jaké přednosti přináší více motorů?

Využití multikoptér, dronů s více rotory

Svět dronů je stále poměrně mladou technickou disciplínou, která se neustále dynamicky vyvíjí. Proto také dnes nemusí platit to, co platilo ještě před pár lety. Není to totiž až tak dávno, kdy jsme mohli dálkově řízené multikoptéry s GPS rozdělit na hobby a sportovní drony s převládající koncepcí 4 motorů a velké profi stroje s 6 nebo 8 vrtulemi.

Oktoptéra DJI Spreading Wings s1000, kteoru jste viděli např. ve filmu Modelář
Oktoptéra DJI Spreading Wings s1000, kterou jste viděli např. ve filmu Modelář

Argumentem pro multikoptéry s větším počtem rotorů byla vždy stabilita, výkon, bezpečnost, robustnost či nosnost. Nevýhodou naopak hlavně vyšší cena, velké rozměry a vyšší spotřeba energie, tedy kratší doba letu. V době své největší slávy ale dávaly hexakoptéry a oktokoptéry jednoznačný smysl. Kupříkladu proto, že bylo potřeba dostat do vzduchu větší a těžší kamery nebo foťáky s funkcí natáčení videa, velké zrcadlovky s kvalitní optikou, které by běžné kvadroptéry prostě neunesly.

Jak se ale mění a vyvíjí drony, tak se mění a vyvíjí i další technika. Záznamová zařízení se zmenšují či integrují do závěsů samotného dronu, proto si dnes v mnoha případech vystačí filmařská multikoptéra s kamerou s klasickou čtveřicí vrtulí.

Filmařská kvadrokoptéra Sony Airpeak
Filmařská kvadrokoptéra Sony Airpeak

Dobrým příkladem je legendární DJI Inspire 2, z produkce již vyřazený filmařský dron. Případně stále poměrně čerstvý konkurenční kousek Sony Airpeak, který se nejspíš bude brzy poměřovat s plánovanou novinkou DJI Inspire 3.

DJI Inspire 2 filmařská legenda
DJI Inspire 2 filmařská legenda

Sony Airpeak S1 – nová filmařská kvadroptéra od Sony

 

Využití multikoptér včera a dnes aneb K čemu jsou multikoptéry

O jednom příkladu klasického využití multikoptér, hovoříme o modelech s více jak čtyřmi rotory, byla řeč v předchozím oddílu. Ano, ještě nedávno byly hexakoptéry a oktokoptéry často využívané ve filmařském průmyslu, dnes je stále častěji nahrazují moderní kvadroptéry.

Když se každopádně blíže podíváme na nabídku největšího výrobce dronů na světě, zjistíme, že se multikoptéry DJI využívají především v zemědělství. Konkrétně se jedná o stroje řady DJI Agras, tedy drony DJI Agras T20 a větší a modernější Agras T30. Všechny ostatní segmenty u DJI jednoznačně opanovaly kvadrokoptéry, včetně průmyslového a neskutečně propracovaného dronu DJI Matrice 30.

Oktoptéra DJI Agras MG1
Oktoptéra DJI Agras MG1

Zpět ale k multikoptérám DJI Agras, které jako jediné mají větší počet rotorů. Konkrétně se jedná o 6 vrtulí, jsou to tedy hexakoptéry. Proč právě v zemědělství více vrtulí? Důvodem je především nosnost, kdy díky většímu množství rotorů může dron nést větší objem postřiku a ten pak následně aplikovat na větší plochu. U posledního modelu DJI Agras T30 to je dokonce 30 litrů!

DJI Agras T30 zemědělská heaxakoptéra
DJI Agras T30 zemědělská hexakoptéra

Víte, že?

Díky chytrému řízení, hlídaní hladiny a plánovanému doplňování zvládne DJI Agras T30 ošetřit až 16 ha za hodinu!

Kvadroptéry, hexakoptéry a oktoptéry – výhody a nevýhody

O všech nejčastějších a nejvíce používaných druzích multikoptér jsme si snad už udělali dostatečný obrázek. Podívat se proto můžeme znovu na jednotlivé koncepce a vypíchnout jejich obecné klady a zápory. Protože: „Kolik vrtulí máš, tolikrát jsi dronem!“

Kvadroptéry – výhody a nevýhody

Kvadroptéry jsou dnes jednoznačně nejoblíbenější a nejvíce využívaným druhem multikoptér. Jejich 4 motory a 4 vrtule nabízí zcela dostatečný letový výkon, stabilitu nebo rychlost letu. Využití kvadrotér je proto až neuvěřitelně široké. Začít můžeme u levných hraček, pokračovat se dá k různým hobby a profesionálním dronům. 4 vrtule jsou stejně tak typické pro rychlé, závodní, či filmové FPV drony, své využití ale kvadroptéry najdou i v průmyslovém nasazení, ve světě filmu a při mnoha dalších způsobech využití.

VÝHODY kvadroptér:

  • Jednoduchá konstrukce, často s možností sklápění jednotlivých ramen.
  • Poměrně snadné na výrobu.
  • Dostatečně stabilní a rychlé.
  • Dobrá manévrovatelnost.
  • Dostatečná nosnost pro přidání požadovaných doplňků.

NEVÝHODY kvadroptér:

  • Pro určité funkce mají slabší výkon a menší nosnost.

Hexakoptéry – výhody a nevýhody

Druhým, stále ještě využívaným druhem multikoptér, jsou hexakoptéry s šesticí motorů a vrtulí. Jejich výhodou je vyšší celkový výkon, proto je lze využít pro přesun těžších nákladů. Ještě nedávno byly hexakoptéry oblíbené u filmařů, dnes jejich přednosti nejčastěji využívají zemědělci pro ošetření svých polí.

Hexakoptéra DJI Agras T30 kropí pole
Hexakoptéra DJI Agras T30 kropí pole

Často vyzdvihovaná bývala také vyšší bezpečnost založená na větším počtu motorů – vysadí-li jeden motor, bude hexakoptéra stále ještě dostatečně ovladatelná. Toto tvrzení do jisté míry stále platí, v současnosti jsou ale motory klasických kvadroptér natolik spolehlivé, že tuto otázku dnes již skoro nikdo neřeší.

VÝHODY hexakoptér:

  • Více motorů znamená vyšší výkon.
  • Vyšší výkon se obvykle využívá v podobě vyšší nosnosti.
  • Větší počet vrtulí dovoluje dosáhnout vyšších nadmořských výšek.
  • S šesticí vrtulí je srovnatelně velká hexakoptéra také rychlejší než kvadroptéra.
  • Vyšší bezpečnost díky většímu počtu motorů.

NEVÝHODY hexakoptér:

  • Vyšší cena, vyšší hmotnost, horší skladnost.
  • Vyšší spotřeba energie – kratší doba letu.

Oktoptéry – výhody a nevýhody

Poslední skupinu probíraných multikoptér představují drony s 8 rotory, tedy oktoptéry. Tyto velké a úctyhodné stroje mají, alespoň se zdá, svou největší slávu už za sebou. Třeba se ale ještě dočkáme jejich renesance.

VÝHODY oktoptér:

  • Mohou být velice rychlé a hbité (využívaly se často pro film).
  • S 8 vrtulemi mají potenciál dosáhnout mimořádných nadmořských výšek.
  • Jsou vysoce výkonné a mají velkou nosnost.
  • Unesou i těžké kamerové vybavení.
  • Jsou bezpečné a stabilní.

NEVÝHODY oktoptér:

  • Velké rozměry, vysoká hmotnost a cena.
  • Vysoká spotřeba energie – kratší doba letu.

Hexakoptéra DJI Agras T30

Drony s více rotory jen pro létání s velkým nákladem

Jak vidíte, drony s více než 4 motory, se drží jen v oblastech využítí, kde je potřeba dronem přepravit nebo rozdistribuovat i nějaký těžší náklad – tedy v průmyslu a zemedělství. Ale nesmí to vzhledem k výdeji energie hexakoptéry nebo oktokoptéry být na moc velkou vzdálenost. Tam se ke slovu zase dostávají křídla a automaticky launchované drony, jako v případě dronu Zipline, který v Africe zajišťuje dovoz plazmy a léků do nepřístupných končin. Zipline se už než klasickému kopteru spíše podobá většímu letadélku na ovládání.

👋✈ #LetuZdar

Štěpán 

Pomohl vám tento článek?

Počet hvězdiček: 5/5

Líbí se vám článek? Sdílejte jej s přáteli

S drony se seznámil před více jak 8 lety, kdy si pořídil první čínské hračky bez pokročilých systémů ovládání a snažil se s nimi sbírat své první letecké záběry s provizorně připevněnou kamerou. Pozdější zkušenost s moderními drony od DJI proto s oblibou popisuje jako přesednutí ze Škody 120 do nejnovějších aut prošpikovaných všemožnými jízdními asistenty.

Doprava zdarma při nákupu nad 10 000 Kč

Všechny produkty testujeme popisky jsou z naší dílny

Školení zdarma u vybraných produktů

Poradíme s výběrem protože s drony létáme každý den