Až se kolo dějin pootočí zas o kus dál a já se ohlédnu zpátky, budu si
moci říci: „Jo, byl jsem u toho!“ U toho, jak se začala měnit tvář
zemědělství. Pole na dohled od zříceniny hradu Hazmburk místo
postřikovače ošetřoval dron.
Videa
1
Přejít k obsahu Přejít k hlavnímu menu Přejít k vyhledávání
Není to škoda? Pokud potřebujete poradit, zaleťte na náš blog, nebo nám rovnou zavolejte na 216 216 022. Rádi vám poradíme s výběrem.
Obsah článku
Jak je to vlastně s počty vrtulí nebo rotorů? U vrtulových dronů, na které jsme běžně zvyklí (zcela bokem necháváme vojenské a jiné drony vycházející z konstrukce letadla, případně VTOL křídla), můžeme začít na počtu 3! Ostatně 3 podpůrné body jsou základem stability.
Faktem je, že existují i drony, které mají jen 2 rotory zavěšené na robotických nožkách, díky čemuž létají a ovládají se podobně jako klasické kvadroptéry. I když to jsou všechno reálně létající multikoptéry, jedná se o značně okrajovou záležitost. Klasická „čtyřka“, alias kvadroptéra, se totiž v průběhu vývoje ukázala jako obvykle nejlepší řešení, kde jasně převažují přednosti před nevýhodami.
Drony se 4 vrtulemi se mohou blýsknout poměrně jednoduchou konstrukcí (nejen u kvadrotér DJI je konstrukce často skládací) a nabízí asi nejlepší poměr hmotnosti, výkonu, snadného ovládání a stability ve vzduchu. Zcela bokem našeho zájmu a pozornosti by ale neměly zůstat ani další bezpilotní multikoptéry s více rotory. Nejčastěji v úvodu vzpomínané hexakoptéry a oktokoptéry. Jaké přednosti přináší více motorů?
Svět dronů je stále poměrně mladou technickou disciplínou, která se neustále dynamicky vyvíjí. Proto také dnes nemusí platit to, co platilo ještě před pár lety. Není to totiž až tak dávno, kdy jsme mohli dálkově řízené multikoptéry s GPS rozdělit na hobby a sportovní drony s převládající koncepcí 4 motorů a velké profi stroje s 6 nebo 8 vrtulemi.
Argumentem pro multikoptéry s větším počtem rotorů byla vždy stabilita, výkon, bezpečnost, robustnost či nosnost. Nevýhodou naopak hlavně vyšší cena, velké rozměry a vyšší spotřeba energie, tedy kratší doba letu. V době své největší slávy ale dávaly hexakoptéry a oktokoptéry jednoznačný smysl. Kupříkladu proto, že bylo potřeba dostat do vzduchu větší a těžší kamery nebo foťáky s funkcí natáčení videa, velké zrcadlovky s kvalitní optikou, které by běžné kvadroptéry prostě neunesly.
Jak se ale mění a vyvíjí drony, tak se mění a vyvíjí i další technika. Záznamová zařízení se zmenšují či integrují do závěsů samotného dronu, proto si dnes v mnoha případech vystačí filmařská multikoptéra s kamerou s klasickou čtveřicí vrtulí.
Dobrým příkladem je legendární DJI Inspire 2, z produkce již vyřazený filmařský dron. Případně stále poměrně čerstvý konkurenční kousek Sony Airpeak, který se nejspíš bude brzy poměřovat s plánovanou novinkou DJI Inspire 3.
O jednom příkladu klasického využití multikoptér, hovoříme o modelech s více jak čtyřmi rotory, byla řeč v předchozím oddílu. Ano, ještě nedávno byly hexakoptéry a oktokoptéry často využívané ve filmařském průmyslu, dnes je stále častěji nahrazují moderní kvadroptéry.
Když se každopádně blíže podíváme na nabídku největšího výrobce dronů na světě, zjistíme, že se multikoptéry DJI využívají především v zemědělství. Konkrétně se jedná o stroje řady DJI Agras, tedy drony DJI Agras T20 a větší a modernější Agras T30. Všechny ostatní segmenty u DJI jednoznačně opanovaly kvadrokoptéry, včetně průmyslového a neskutečně propracovaného dronu DJI Matrice 30.
Zpět ale k multikoptérám DJI Agras, které jako jediné mají větší počet rotorů. Konkrétně se jedná o 6 vrtulí, jsou to tedy hexakoptéry. Proč právě v zemědělství více vrtulí? Důvodem je především nosnost, kdy díky většímu množství rotorů může dron nést větší objem postřiku a ten pak následně aplikovat na větší plochu. U posledního modelu DJI Agras T30 to je dokonce 30 litrů!
O všech nejčastějších a nejvíce používaných druzích multikoptér jsme si snad už udělali dostatečný obrázek. Podívat se proto můžeme znovu na jednotlivé koncepce a vypíchnout jejich obecné klady a zápory. Protože: „Kolik vrtulí máš, tolikrát jsi dronem!“
Kvadroptéry jsou dnes jednoznačně nejoblíbenější a nejvíce využívaným druhem multikoptér. Jejich 4 motory a 4 vrtule nabízí zcela dostatečný letový výkon, stabilitu nebo rychlost letu. Využití kvadrotér je proto až neuvěřitelně široké. Začít můžeme u levných hraček, pokračovat se dá k různým hobby a profesionálním dronům. 4 vrtule jsou stejně tak typické pro rychlé, závodní, či filmové FPV drony, své využití ale kvadroptéry najdou i v průmyslovém nasazení, ve světě filmu a při mnoha dalších způsobech využití.
Druhým, stále ještě využívaným druhem multikoptér, jsou hexakoptéry s šesticí motorů a vrtulí. Jejich výhodou je vyšší celkový výkon, proto je lze využít pro přesun těžších nákladů. Ještě nedávno byly hexakoptéry oblíbené u filmařů, dnes jejich přednosti nejčastěji využívají zemědělci pro ošetření svých polí.
Často vyzdvihovaná bývala také vyšší bezpečnost založená na větším počtu motorů – vysadí-li jeden motor, bude hexakoptéra stále ještě dostatečně ovladatelná. Toto tvrzení do jisté míry stále platí, v současnosti jsou ale motory klasických kvadroptér natolik spolehlivé, že tuto otázku dnes již skoro nikdo neřeší.
Poslední skupinu probíraných multikoptér představují drony s 8 rotory, tedy oktoptéry. Tyto velké a úctyhodné stroje mají, alespoň se zdá, svou největší slávu už za sebou. Třeba se ale ještě dočkáme jejich renesance.
Jak vidíte, drony s více než 4 motory, se drží jen v oblastech využítí, kde je potřeba dronem přepravit nebo rozdistribuovat i nějaký těžší náklad – tedy v průmyslu a zemedělství. Ale nesmí to vzhledem k výdeji energie hexakoptéry nebo oktokoptéry být na moc velkou vzdálenost. Tam se ke slovu zase dostávají křídla a automaticky launchované drony, jako v případě dronu Zipline, který v Africe zajišťuje dovoz plazmy a léků do nepřístupných končin. Zipline se už než klasickému kopteru spíše podobá většímu letadélku na ovládání.
👋✈ #LetuZdar
Štěpán
S drony se seznámil před více jak 8 lety, kdy si pořídil první čínské hračky bez pokročilých systémů ovládání a snažil se s nimi sbírat své první letecké záběry s provizorně připevněnou kamerou. Pozdější zkušenost s moderními drony od DJI proto s oblibou popisuje jako přesednutí ze Škody 120 do nejnovějších aut prošpikovaných všemožnými jízdními asistenty.
1
Když DJI představilo zemědělského obra Agras T16,
spadla nám čelist. Teď přilétá ještě větší a technicky
pokročilejší borec – DJI Agras T20, který zvládne autonomní letecké
mise v téměř jakémkoliv terénu, ať už jde o pole, terasy nebo sady. Má
větší, 20litrovou nádrž pro aplikaci postřiku, rozmetávač na pevné
částice a omnisměrový digitální radar, který přináší ještě větší
přesnost a bezpečnost. Zůstává RTK modul, odolnost IP67, umělá
inteligence a real-time monitorovací vizuální systém.
na dotaz
Po zemědělských dronech Agras T16 s Agras T20
přichází další generace šikovných pomocníků pro farmáře – dron
Agras T30. Ten, jak název napovídá, nově unese až 30 kg postřiku a
o jeho rovnoměrnou distribuci rychlostí až 8 l/min se postará 8 sad
speciálních ventilů a 16 trysek. Rozprašovat můžete v perimetru až
9 metrů. Měřidlo přitom hlídá hladinu tekutiny v nádrži a posílá
informace do řídicí jednotky tak, aby dron spotřeboval při doplňování co
nejméně energie. S Agras T30 zvládnete ošetřit až 16 ha za hodinu, což
je o 33 % více než u předchozí generace.
292 300 Kč s DPH
Na objednávkuZa 1-4 týdny u vás
Kvadrokoptéra Inspire 2 s integrovaným systémem pro přenos HD obrazu
Lightbridge, antikolizními čidly a zcela novým systém pro zpracování
obrazu, která natáčí v rozlišení až 5.2 K ve formátu CinemaDNG RAW,
Apple ProRes a dalších. Model obsahuje licenci (CinemaDNG & Apple ProRes
aktivační klíč) a je možné jej vybavit kamerou X4S, X5S, nebo kamerou X7.
127 990 Kč s DPH
Dron DJI M30T není jenom nový profesionální letoun od DJI – jde o celý
ekosystém 2 letounů, profesionálního ovladače, software pro plánování
letů a speciálního docku, se kterým můžete vypouštět drony na dálku.
DJI M30T má oproti DJI M30
navíc termální kameru, ale stejně jako jeho „bráška“ je to vysoce
odolný (standard IP55) a skladný profesionální dron s 41minutovým
flight-time, odolností vůči větru o rychlosti 15 m/s, maximální
operační výškou 7 km a maximální rychlostí 23 m/s.
239 990 Kč s DPH
Na objednávkuZa 1-4 týdny u vás
Droní „hnízdo“ DJI Dock pro DJI
M30 váží jen 90 kg a zabírá plochu menší než 1 metr čtvereční.
Stačí ho připevnit na zem, zapnout, připojit ke zdroji napájení a
připojit k internetu. DJI Dock v sobě integruje vestavěné antény,
meteorologickou stanici, ultraširokoúhlé sledovací kamery a základnovou
stanici D-RTK. Instalaci zvládnete v jednom kroku a integrovaný design
výrazně usnadňuje nastavení a konfiguraci. Tu můžete provést přímo na
místě pomocí profesionálního
ovladače DJI RC Plus, který nabízí úplnou kontrolu nad dokem a dronem
M30T, misemi a jejich plánováním a také shromážděnými daty.
na dotaz
Až se kolo dějin pootočí zas o kus dál a já se ohlédnu zpátky, budu si
moci říci: „Jo, byl jsem u toho!“ U toho, jak se začala měnit tvář
zemědělství. Pole na dohled od zříceniny hradu Hazmburk místo
postřikovače ošetřoval dron.
7 srpna 2023
Zajímavé opuštěné objekty, brownfieldy, staré továrny… hledání a
prozkoumávání opuštěných objektů včetně jejich dokumentace se věnuje
vzrušující směr urbex. Co znamená urbex, jak začít s urbexem, jaká jsou
pravidla pro urbex a hlavně jak při urbexu pomáhají drony, najdete v tomto
článku.
11 července 2023
Fotografických soutěží je celá řada a každý rok se do nich přihlásí
víc a víc fotek z dronu, které fotografové pořídili z ptačí
perspektivy. Nejprestižnější soutěží, který každý rok vyhlašuje
výsledky, je Drone Photo Awards. Podívejte se, které fotky z dronu
vyhodnotila porota v roce 2022 a 2023 jako nejúchvatnější.