Během 7 dnů byla na letišti Ruzyně dvakrát odkloněna doprava letadel na
záložní dráhu. Hlavní pachatel dron. Ale bohužel nikdo neidentifikoval,
o jaký typ dronu šlo… Média šílí, ale co doopravdy říká o dronech
tuzemská legislativa? S drony v řízeném okrsku letiště/CTR létáme
běžně. A můžete i vy! Čtěte, jak se malérům vyhnout.
Letiště vs. tuzemská legislativa
Tuzemská legislativa, neboliDoplněk Xo provozu bezpilotních systémů říká, že piloti dronu, a to bez rozdílu, zda-li se jedná o profesionály nebo amatéry, s drony v CTR mimo ochranná pásma daného letiště létat mohou. Primárním faktorem je totižváhadronu. Pokud chcete provětrat vrtule vašeho mazlika v řízeném okrsku letiště, jako je například letiště Ruzyně, doporučujeme dbát těchto pokynů:
Za prvé
Pokud chcete létatdo 5,5 kmod vztažného bodu letiště (na obrázku níže jako ARP), zvolte vhodný typ dronu, jehož váhanepřesáhne 0,91 kg. Těžší drony s kamerou i bez vždy podléhají hlášení u ÚCL a ŘLP.
Za druhé
Nepřekračujte výškový limit, který je v CTR od země do 100 m(zkrátka létejte max. do 100 m od země)a součaně létejtemimo ochranná pásma daného letiště (viz. obrázek níže).
Létání v ATZLétání v CTR
nepsané pravidlo: vyGooglete si, jak jste od letiště daleko a řiďte se selským rozumem – čím blíž, tím níž
přesnéinformace o výšce ochranného pásmav lokalitě, kde chcete vzlétnout,nejsou veřejně přístupné, je tedy potřeba vždy konzultovat sÚCL
pro létání v ochranném pásmu letiště je potřeba písemné povolení ÚCL (v určitých případech i ŘLP) a koordinace s ŘLP a provozovatelem letiště – to vše nezávisle na váhové kategorii copteru
Do třetice
Pokud máte ambice povýšit svou pilotní kariéru nebo zlepšit své pilotní skills a stát se tak dalším odborníkem na létání nejen v ochranných pásmech letišť, navštivtenaše odborné kurzy, kde vás naučíme, jak vytěžit z dronu maximum.
V tomto článku se pokusíme přehledně shrnout ceny pilotních průkazů na
dron pro různé kategorie provozu včetně cen našich kurzů létání, které vám
k vysněnému řidičáku na dron pomohou. Nebude to složité čtení,
protože všechny řidičáky na dron jsou zatím ZDARMA – jedinou výjimkou
je žádost o OkP (Oprávnění k provozu) v rámci kategorie SPECIFIC, kde
za první OkP zaplatíte 4000 Kč a za každou jeho změnu 400 Kč. Pojďme si
jednotlivé řidičáky na dron rozebrat po jednom.
Jak jistě víte z našich článků o nových pravidlech létání pro drony,
která platí od 31.12.2020, s novou sjednocenou evropskou legislativou musíte
od tohoto data registrovat provozovatele a pilota dronu s hmotností nad 250 g
nebo s kamerovým senzorem. Jsou ale situace, kdy registrace není povinná. Se
kterými stroji se registraci vyhnete a jsou nějaké lokality, kde mohu létat
s dronem bez registrace?
Zatímco nejzákladnější registrace
dronu, tedy do kategorie OPEN a podkategorií A1 a A3, vám dovoluje
zjednodušeně řečeno “létat nad poli, lesy, loukami – kde nic tu
nic”, pro létání blíže k lidských příbytkům, nebo dokonce nad centry
měst budete potřebovat oprávnění k provozu (OkP) v rámci kategorie
SPECIFIC v kombinaci s osvědčením pilota kategorie OPEN podkategorie A2.
I tak se najde pár městských oblastí, kde můžete létat zcela bez
omezení, nebo se základní registrací pilota dronu v OPEN A1 a A3.