Dnes se podíváme zkoumavým očkem na interaktivní mapu leteckých zón na
adrese aisview.rlp.cz – jde
o oficiální české letecké mapy, které je vhodné prozkoumat vždy
předtím, než vyrazíte natáčet do plenéru. Předejte tak zbytečným
problémům a nevlétnete nechtěně do zakázaných zón nebo okolí letišť.
Zkoukněte naše názorné video, nebo si přečtěte ty nejdůležitější
body. Nedávno jsme přidali i videonávod na práci s mapou DronView.
S drony létáte v rámci základní kategorie OPEN A1 a A3 nad poli, loukami a lesy (kde nic, tu nic) do výšky 120 m. V rámci osvědčení Specific můžete žádat o tzv. OkP (oprávnění k provozu) u ÚCL a spolu s platným průkazem do OPEN A2 požádat o možnost létání ve městech, nad lidmi a budovami.
Kde se nesmí létat s drony?
Pokud nemáte OkP, nesmíte létat v národních parcích a CHKO (kromě IV. zóny), v ochranných pásmech (OP) letišť, sil a žel. komunikací, vedení el. napětí, vodních zdrojů a v omezených a zakázaných prostorách, které najdete právě v letecké mapě (voj. prostory, okolí strat. staveb nebo památek).
Typy prostorů, které najdete v letecké mapě
Kruhy s okolní tmavě modrou plochou: CTR – řízené okrsky letišť
Šedivé a červené kruhy, kruhy s křížkem: ATZ – letištní provozní zóny neřízeného letiště
Červené a žluté tečky: LKD a LKP (nebezpečné a zakázané zóny) se speciálními pravidly pro létání
Červené plochy: národní parky (zakázané oblasti)
Červenou nebo hnědou čarou naznačené plochy: TRA (dočasně rezervované vojenské prostory) a TSA vojenské, dočasně segregované vzdušné prostory
Kruhy naznačený žlutou čarou: LKD nebezpečný prostor
Čárka uprostřed kolečka ohraničující CTR naznačuje směr přistávací dráhy (proto jsou modré konce CTR zóny v těchto směrech rozšířené – mrkněte na video o létání v zakázaných prostorách a letištích, kde vše rozebíráme detailně).
Kolem je ještě světle modře ohraničená zóna TMA – koncová řízená oblast – začíná ve výšce 2500 stop n. mořem (v appce je výška nad mořem označená jako AMLS) a končí 9500 stop n. m. (přidejte k hodnotě FL095 dvě nuly a získáte počet stop), a je proto pro nás dronaře kvůli výšce irelevantní.
Zaostřeno na příklady různých typů zón na mapě
Přesuneme se na ATZ v okolí (letiště Kyjov), kde můžete v appce vyčíst další informace (platí po rozkliknutí stejně tak i pro ostatní oblasti).
Mrkneme na zakázanou zónu Vrbětice a na její vertikální hranici se zkratkou GND, což znamená “ground”, takže vzdušný prostor platí “od země” a tady létat opravdu nesmíme.
Podíváme se na také žlutou tečku B6 (Dolní Bojanovice) – jde o nebezpečný prostor opět označený GND/1000 ft AGL (above ground level – nad zemí), takže se zákazem létání od země až do 300 m.
Teď zaostříme na podlouhlou hnědě ohraničenou plochu, což je TSA – dočasně segregovaný vzdušný prostor, kde se obvykle pohybují stíhačky při cvičeních. U této konkrétní TSA27 (Humpolec) platí omezení od 300 stop AGL do 1000 stop AGL. Létat tady tedy můžete zhruba do výšky 90 metrů.
Červeně vyznačená plocha poblíž, TRA15 (Brtnice), patří mezi dočasně rezervované vzdušné prostory. Platí zde omezení 300 stop AGL a FL125 (do 12 500 stop), takže i zde můžeme létat jen od 90 metrů, létání nad horní hranicí je pro nás irelevantní.
A nakonec národní parky
V appce vidíte, že pro všechny platí shodná vertikální hranice už od země (GND), která končí ve 1000 stopách AGL. Jelikož byste s dronem měli dodržovat maximální výšku 300 metrů, v národním parku si prostě nezalétáte.
Tipy navíc
Zaškrtněte si vlevo náhled pomocí turistické mapy a můžete se detailně podívat, zda se nacházíte poblíž nebo přímo uvnitř nějak omezené nebo zakázané zóny.
Plánujete létání na určitý den? Upravte v levém horním rohu datum, protože některé zóny mohou být přechodně rezervované právě pro konkrétní den nebo dobu. Pozor: V appce je UTC, Greenwichský čas, takže vždy počítejte s českým letním (+2), nebo zimním časem (+1).
Letecké mapy přímo pro dronaře získáte kliknutím na tlačítko DronView, čímž se mapa přepne na adresu dronview.rlp.cz. Je ovšem trochu zavádějící, protože tam nevidíte na první pohled všechny zóny, jako jsou např. vojenské TRA a TSA. Kdybyste si tak chtěli vyfiltrovat zóny, kde můžete létat do 300 m, podle DronView byste mohli létat někde, kde podle AisView létat nelze. Natočilo jsem pro vás video, jak s DronView pracovat:
Na mapce pro dronaře můžete najít i ikony dronů, které naznačují, kde je naplánován let bezpilotního prostředku a jaké má daný dron parametry a označení. Kdybyste třeba chtěli operovat ve stejném prostoru, můžete se pak s jeho provozovatelem zkontaktovat.
TIPČas od času si klikněte na “nepřiřazené NOTAMy” – Notices To Airmen (červené tlačítko vpravo nahoře), kde najdete různá aktuální omezení a varování.
Už máte za sebou test pilota dronu? Vyzkoušejte, zda byste prošliVyzkoušejte si britský test pro dronaře, kteří chtějí létat s dronem s hmotností nad 250 g na území Spojeného království. Přeložili jsme ho pro vás do češtiny. Musíte správně zodpovědět 16/20 otázek. Test určitě zvládne každý, kdo se alespoň otřel o česká pravidla létání, a je relevantní i vzhledem k tomu, co je obsaženo v jednotné legislativě EU. Český test má dvojnásobek, tedy 40 otázek, z nichž 30 musíte zvládnout, a pokrývá témata, jako jsou letecká bezpečnost, omezení vzdušného prostoru, předpisy o letectví, lidská výkonnost, provozní postupy, znalosti bezpilotních systémů, ochrana osobních údajů a soukromí, pojištění nebo ochrana před protiprávními činy. Online osvědčení pilota pak platí 5 let.
Zatímco nejzákladnější registrace
dronu, tedy do kategorie OPEN a podkategorií A1 a A3, vám dovoluje
zjednodušeně řečeno “létat nad poli, lesy, loukami – kde nic tu
nic”, pro létání blíže k lidských příbytkům, nebo dokonce nad centry
měst budete potřebovat oprávnění k provozu (OkP) v rámci kategorie
SPECIFIC v kombinaci s osvědčením pilota kategorie OPEN podkategorie A2.
I tak se najde pár městských oblastí, kde můžete létat zcela bez
omezení, nebo se základní registrací pilota dronu v OPEN A1 a A3.
Držíte Povolení k létání podle staré legislativy a chtěli byste ho
využívat i nadále? Pak je nejvyšší čas požádat o převedení vašeho
aktuálního “řidičáku na dron” a vás jako pilota na jeho
pokračovatele – kategorii provozu A2 a Specific.
31. prosince 2020 vstoupila v platnost nová evropská legislativa stanovená
Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA), která směřuje ke sjednocení
pravidel pro létání s drony ve 27 členských státech EU, v Norsku,
Lichtenštejnsku, Spojeném království a na Islandu. Změna pravidel vyvolala
spoustu emocí a otazníků nad možným narušením provozu jednotlivých
pilotů a společností využívajících produkty DJI. Na nedávném webináři
se proto DJI zabývalo některými důsledky harmonizované regulace pro
zákazníky a vydala podrobné FAQ týkající se nové legislativy a DJI
produktů. Co jsme se dozvěděli?