Dnes se podíváme zkoumavým očkem na interaktivní mapu leteckých zón na
adrese aisview.rlp.cz – jde
o oficiální české letecké mapy, které je vhodné prozkoumat vždy
předtím, než vyrazíte natáčet do plenéru. Předejte tak zbytečným
problémům a nevlétnete nechtěně do zakázaných zón nebo okolí letišť.
Zkoukněte naše názorné video, nebo si přečtěte ty nejdůležitější
body. Nedávno jsme přidali i videonávod na práci s mapou DronView.
S drony létáte v rámci základní kategorie OPEN A1 a A3 nad poli, loukami a lesy (kde nic, tu nic) do výšky 120 m. V rámci osvědčení Specific můžete žádat o tzv. OkP (oprávnění k provozu) u ÚCL a spolu s platným průkazem do OPEN A2 požádat o možnost létání ve městech, nad lidmi a budovami.
Kde se nesmí létat s drony?
Pokud nemáte OkP, nesmíte létat v národních parcích a CHKO (kromě IV. zóny), v ochranných pásmech (OP) letišť, sil a žel. komunikací, vedení el. napětí, vodních zdrojů a v omezených a zakázaných prostorách, které najdete právě v letecké mapě (voj. prostory, okolí strat. staveb nebo památek).
Typy prostorů, které najdete v letecké mapě
Kruhy s okolní tmavě modrou plochou: CTR – řízené okrsky letišť
Šedivé a červené kruhy, kruhy s křížkem: ATZ – letištní provozní zóny neřízeného letiště
Červené a žluté tečky: LKD a LKP (nebezpečné a zakázané zóny) se speciálními pravidly pro létání
Červené plochy: národní parky (zakázané oblasti)
Červenou nebo hnědou čarou naznačené plochy: TRA (dočasně rezervované vojenské prostory) a TSA vojenské, dočasně segregované vzdušné prostory
Kruhy naznačený žlutou čarou: LKD nebezpečný prostor
Čárka uprostřed kolečka ohraničující CTR naznačuje směr přistávací dráhy (proto jsou modré konce CTR zóny v těchto směrech rozšířené – mrkněte na video o létání v zakázaných prostorách a letištích, kde vše rozebíráme detailně).
Kolem je ještě světle modře ohraničená zóna TMA – koncová řízená oblast – začíná ve výšce 2500 stop n. mořem (v appce je výška nad mořem označená jako AMLS) a končí 9500 stop n. m. (přidejte k hodnotě FL095 dvě nuly a získáte počet stop), a je proto pro nás dronaře kvůli výšce irelevantní.
Zaostřeno na příklady různých typů zón na mapě
Přesuneme se na ATZ v okolí (letiště Kyjov), kde můžete v appce vyčíst další informace (platí po rozkliknutí stejně tak i pro ostatní oblasti).
Mrkneme na zakázanou zónu Vrbětice a na její vertikální hranici se zkratkou GND, což znamená “ground”, takže vzdušný prostor platí “od země” a tady létat opravdu nesmíme.
Podíváme se na také žlutou tečku B6 (Dolní Bojanovice) – jde o nebezpečný prostor opět označený GND/1000 ft AGL (above ground level – nad zemí), takže se zákazem létání od země až do 300 m.
Teď zaostříme na podlouhlou hnědě ohraničenou plochu, což je TSA – dočasně segregovaný vzdušný prostor, kde se obvykle pohybují stíhačky při cvičeních. U této konkrétní TSA27 (Humpolec) platí omezení od 300 stop AGL do 1000 stop AGL. Létat tady tedy můžete zhruba do výšky 90 metrů.
Červeně vyznačená plocha poblíž, TRA15 (Brtnice), patří mezi dočasně rezervované vzdušné prostory. Platí zde omezení 300 stop AGL a FL125 (do 12 500 stop), takže i zde můžeme létat jen od 90 metrů, létání nad horní hranicí je pro nás irelevantní.
A nakonec národní parky
V appce vidíte, že pro všechny platí shodná vertikální hranice už od země (GND), která končí ve 1000 stopách AGL. Jelikož byste s dronem měli dodržovat maximální výšku 300 metrů, v národním parku si prostě nezalétáte.
Tipy navíc
Zaškrtněte si vlevo náhled pomocí turistické mapy a můžete se detailně podívat, zda se nacházíte poblíž nebo přímo uvnitř nějak omezené nebo zakázané zóny.
Plánujete létání na určitý den? Upravte v levém horním rohu datum, protože některé zóny mohou být přechodně rezervované právě pro konkrétní den nebo dobu. Pozor: V appce je UTC, Greenwichský čas, takže vždy počítejte s českým letním (+2), nebo zimním časem (+1).
Letecké mapy přímo pro dronaře získáte kliknutím na tlačítko DronView, čímž se mapa přepne na adresu dronview.rlp.cz. Je ovšem trochu zavádějící, protože tam nevidíte na první pohled všechny zóny, jako jsou např. vojenské TRA a TSA. Kdybyste si tak chtěli vyfiltrovat zóny, kde můžete létat do 300 m, podle DronView byste mohli létat někde, kde podle AisView létat nelze. Natočilo jsem pro vás video, jak s DronView pracovat:
Na mapce pro dronaře můžete najít i ikony dronů, které naznačují, kde je naplánován let bezpilotního prostředku a jaké má daný dron parametry a označení. Kdybyste třeba chtěli operovat ve stejném prostoru, můžete se pak s jeho provozovatelem zkontaktovat.
TIPČas od času si klikněte na “nepřiřazené NOTAMy” – Notices To Airmen (červené tlačítko vpravo nahoře), kde najdete různá aktuální omezení a varování.
Aktualita z května 2022: DronView a nový výškový GRID v oblastech CTR
Letecká online mapa pro dronaře – DronView – se na konci května 2022 dočkala několika zajímavých vylepšení. Tím nejdůležitějším je delší čas slibovaná a nyní konečně přidaná vrstva „GRID“ názorně zobrazující průběh ochranných pásem letiště s řízeným provozem (CTR).
Tato nová mřížka, aktivovaná tlačítkem GRID v levém panelu nástrojů, je složena z řady obdélníků s definovanou maximální výškou letu pro drony. Díky nim lze tedy poměrně přesně zjistit, kde v ochranném pásmu letišť s řízeným provozem (CTR) létat lze a kde nelze, případně jak vysoko.
Hodnota zapsaná v konkrétním obdélníku (gridu) udává maximální výšku nad zemí (rozmezí 0–100 m), která nesmí být, bez předchozí koordinace s ŘLP, provozem dronu v daném obdélníku překročena. Pro lety nad touto hranicí je již nutné povolení ÚCL a koordinace s ŘLP. Respektive jak lze či nelze létat v těsné blízkosti letišť podrobně popisuje naše video: Létání s DRONy u letišť ATZ a CTR – Rozbor pravidel
Důležité je si také uvědomit, že v případě překrytí dlaždice gridu dalším objektem je nutné dodržet podmínky všech překrývajících se objektů a oblastí! Ale to je jedno ze základních pravidel vzpomínaných rovněž ve výše zmíněném Alexově videu.
Gridy nejsou jedinou novinkou DronView
Mezi další vylepšení patří přehlednější zobrazení překážek, heliportů a prostorů pro létání na padákovém a závěsném kluzáku, dále pak rozšíření a přehlednější plánování letů a registrace, které ovšem má stále pouze informační charakter. Vyjmenované novinky se aktuálně váží na online verzi letecké mapy DronView určené pro webové prohlížeče. Zároveň se pracuje rovněž na změnách ve stejnojmenné aplikaci určené pro chytré telefony.
Už máte za sebou test pilota dronu? Vyzkoušejte, zda byste prošliVyzkoušejte si britský test pro dronaře, kteří chtějí létat s dronem s hmotností nad 250 g na území Spojeného království. Přeložili jsme ho pro vás do češtiny. Musíte správně zodpovědět 16/20 otázek. Test určitě zvládne každý, kdo se alespoň otřel o česká pravidla létání, a je relevantní i vzhledem k tomu, co je obsaženo v jednotné legislativě EU. Český test má dvojnásobek, tedy 40 otázek, z nichž 30 musíte zvládnout, a pokrývá témata, jako jsou letecká bezpečnost, omezení vzdušného prostoru, předpisy o letectví, lidská výkonnost, provozní postupy, znalosti bezpilotních systémů, ochrana osobních údajů a soukromí, pojištění nebo ochrana před protiprávními činy. Online osvědčení pilota pak platí 5 let.
S novým rokem přichází i několik zajímavých změn v droní
legislativě a pravidlech pro létání s drony. Nejvýznamnější je možnost
žádat o nový typ povolení OkL a létat na jeho základě i v HOP
v rámci kategorii OPEN. Další podrobnosti pro vás intenzivně zjišťujeme.
Jak určitě víte, nedávno jsme se zaměřili s naším týmem na pravidla
pro létání s drony v Asii. Dnes sice přeletíme oceán do “Nového
světa”, ale stejně jako minule se zaměříme hlavně na pravidla pro
menší cestovatelské drony, které jsou přece jen pro světoběžnictví
nejpraktičtější a týká se jich často nejméně pravidel a omezení.
V Čechách na Nový rok klepeme kosu, a tak mnoho dronařů plánuje přes
zimu spojit příjemné s užitečným – třeba vyrazit do jihovýchodní
Asie s dronem a během koupačky nakropit i nějaké boží snímky. Jak je to
ale s pravidly pro létání s drony v Asii a v nejoblíbenějších
asijských destinacích českých dronařů? Zkusíme se zaměřit na pravidla
pro malé drony, které s sebou na cesty tak rádi vozíme.