Legislativa a pravidla létání pro drony 5 minut čtení

Pozor! Na převod PkL do kategorie A2 máte čas jen do konce roku 2021

9 prosince 2021

Nikča

Držíte Povolení k létání podle staré legislativy a chtěli byste ho využívat i nadále? Pak je nejvyšší čas požádat o převedení vašeho aktuálního “řidičáku na dron” a vás jako pilota na jeho pokračovatele – kategorii provozu A2 a Specific.

Obsah článku

Co musíte pro převod řidičáku podle nových pravidel pro drony udělat?

Pokud jste ještě neprošli základní registrací provozovatele a pilota dronu, která je povinná pro všechny provozovatele a piloty dronů s kamerou (bez ohledu na váhu), nebo nehračky a drony nad 249 g hmotnosti, začněte těmito 2 kroky:

1. Registrujte provozovatele dronu na stránkách dron.caa.cz vlevo dole. Je to easy a zdarma (pokud jste fyzická osoba, budete potřebovat ještě tzv. e-identitu). Registrací provozovatele získáte od ÚCL číslo, kterým je třeba označit všechny drony z vaší letky (slouží jako taková SPZ na drony).

TIP

Přečtěte si článek o náležitostech SPZ na drony a pokud si budete chtít nechat vyrobit SPZ z nehořlavého černého hliníku, můžeme zařídit :-)

2. Registrujte všechny piloty, kteří létají s vašimi drony, na stránkách dron.caa.cz vpravo dole. Ti musí projít online testem, ale jinak je proces také zdarma. Na zadaný e-mail vám přijde "kartička"/ řidičák na dron pro každého jednotlivého pilota s unikátním registračním číslem.

TIP

I kartičku vám umíme potunit, aby byla reprezentativní. Mrkněte na náš zalaminovaný řidičák na dron

Splněním těchto 2 kroků jste získali oprávnění pro lety do kategorie A1 a A3, tedy laicky řečeno “pole, louky, lesy, kde nic, tu nic”.

Ještě za sebou nemáte test pilota dronu? Vyzkoušejte, zda byste prošliVyzkoušejte si britský test pro dronaře, kteří chtějí létat s dronem s hmotností nad 250 g na území Spojeného království. Přeložili jsme ho pro vás do češtiny. Musíte správně zodpovědět 16/20 otázek. Test určitě zvládne každý, kdo se alespoň otřel o česká pravidla létání, a je relevantní i vzhledem k tomu, co je obsaženo v jednotné legislativě EU. Český test má dvojnásobek, tedy 40 otázek, z nichž 30 musíte zvládnout, a pokrývá témata, jako jsou letecká bezpečnost, omezení vzdušného prostoru, předpisy o letectví, lidská výkonnost, provozní postupy, znalosti bezpilotních systémů, ochrana osobních údajů a soukromí, pojištění nebo ochrana před protiprávními činy. Online osvědčení pilota pak platí 5 let.

VYZKOUŠET TEST

Pro oprávnění do kategorie A2, pokud už máte PkL podle staré legislativy, budete muset ještě projít 3. krokem.

3. Požádejte o převedení vašich současných licencí PkL do kategorie A2. Je to také zdarma, na stránkách ÚCL najdete žádost a kompletní informace. Pro tento krok si připravte registrační čísla pilotů z kroku číslo 2 a registrační číslo OK, které jste obdrželi při získání PkL. Co dál? Vyplňte žádost za každého pilota a pošlete je datovou schránkou na ÚCL.

Nečekejte, máte čas jen do konce roku 2021

Tento krok musíte provést do konce roku 2021! Od nového roku tato možnost nebude a museli byste ke zkouškám, abyste oprávnění do A2 získali.

Samotná kategori A2 vás ale teoreticky k ničemu neopravňuje – slouží jen jako "podpodmínka" pro lety např. v zástavbě ve chvíli, kdy žádáte o výjimku (neboli OkP = Oprávnění k Provozu) skrze kategorii Specific.

4. "Registrujte se" do kategorie Specific, skrze kterou budete žádat o OkP (oprávnění k provozu / žádost o výjimku). Jelikož tento krok už není úplně triviální, připravili jsme pro něj specializovaný kurz: Řidičák na dron do Specific a omezených oblastí

50% sleva na kurz Specific pro všechny, co v DronPro prošli kurzy Povolení k létáním (PkL) a Leteckým pracím (LP)

Předmětem kurzu do kategorie Specific je vytvoření rozsáhlé dokumentace a naučit vás podávat žádosti, když chcete létat mimo kategorii Open A1/A3, a orientovat se v legislativě. Nad rámec kurzu platíte schválená OkPéčka (žádosti o výjimku). První OkP vyjde na 4000 Kč a do budoucna každé další na 400 Kč.

V rámci této kategorie nejsou povinné žádné zkoušky (ani teorie, ani praxe), ale získáte možnost žádat o OkP. Např. pokud by se jednalo o let ve městě, tak pro schválení tohoto OkP bude podmínkou mít i A2 (bez toho vám OkP na ÚCL neschválí).

Jak fungovala Povolení k létání a leteckým pracím před novou legislativou?

V minulosti se dělaly pilotní zkoušky na základě legislativy Doplněk X, která rozlišovala, zda se jedná o komerční, nebo nekomerční lety. Pokud se jednalo o nekomerční, mohl člověk létat pouze pole, louky, lesy. Pokud chtěl létat nekomerčně, ale mimo pole, louky, lesy, tak musel udělat zkoušky na ÚCL – písemné i praktické (většinou probíhalo vše na letišti). Toto vyšlo člověka na nějakých 4 400 Kč za registraci dronu (protože dříve se registroval každý dron zvlášť, takže čím víc dronů, tím víc poplatků – nyní se registruje provozovatel a platí se poplatky pouze za vydané výjimky, ale je možné, že se to v budoucnu změní). Dále bylo třeba mít sjednané speciální droní pojištění s odpovědností do 26 mil., což vycházelo cirka na 6 500 Kč/ročně. Tímto získal zájemce PkL (Povolení k létání), ale stále ještě nemohl létat komerčně. Proto na něj navazovalo Povolení k leteckým pracím (LP). 

U leteckých prací se jednalo čistě o administrativu – zaplatil se poplatek 10 000 Kč a dronař mohl žádat o výjimky v rámci PkL a záběry i prodávat nebo používat komerčně – prostě používat dron jako pracovní nástroj. Žádosti o výjimky pak byly zdarma (zatímco teď je zdarma proces ze strany ÚCL, ale samotné žádosti o výjimky se platí).

Co se stane se starými povoleními k létání a leteckým pracím?

Povolení k LP zaniká úplně, jelikož nová pravidla pro drony už nerozlišují létání dle účelu využití, ale dle váhových tříd dronů a prostorů/kategorií, ve kterých chcete létat.  "Komerční" lety tak dnes rozlišujeme pouze v povinnosti pojištění dronu, a to v pojistném limitu stanoveným v Opatření obecné povahy (bod č. 12). Povolení k Létání (PkL) rovněž pozbyde platnosti, jelikož skončí platnost i pro Doplněk X, kterým se tyto licence řídily. Výjimky platí např. pro IZS.

Každopádně ÚCL chce pilotům, kteří prošli zkouškami podle starých pravidel, vyjít vstříc, takže připravilo cestu, jak můžete své PkL transformovat na oprávnění do A2. Ale máte čas jen do konce roku, tak nenechte svou licenci zbytečně propadnout!

Převod do A2 má své výhody

S "novým" resp. převedeným řidičákem do A2 můžete používat i nové drony, které nemáte zahrnuté v původní dokumentaci k PkL. Původní HOP žádosti můžete nahradit novými žádostmi o OkP, o které žádáte v rámci kategorie Specific (automaticky se bohužel HOP na OkP nepřeklopí, je potřeba vypracovat novou dokumentaci, což se naučíte v rámci našeho specializovaného kurzu).

A2 pro nové žadatele, kteří nemají historicky PkL

A2 je zároveň dnes jediná kategorie podle nových pravidel, kde noví zájemci dělají osobní zkoušky (ovšem jen teoretické a praktická stránka věci je nyní procesně řízena čestným prohlášením žadatelů, že splnili vše dle pokynů k provedení praktického výcviku formou samostudia). 

TIP

Na písemný test připravíme nové žadatele v kurzu Příprava na písemný test do OPEN A2.

Jak dlouho platí oprávnění do kategorie A2?

A2 se vydává na 5 let (stejně tak i ostatní základní licence na dron, které si zařídíte online) a Specific na 2 roky. Jak to bude s prodlužováním v obou kategoriích zatím neví ani samotné ÚCL. Ale nebojte, až to zjistíme, dozvíte se to jako první.

 

👋✈ #LetuZdar

Nikča

Pomohl vám tento článek?

Počet hvězdiček: 4.3333/5

Líbí se vám článek? Sdílejte jej s přáteli

Nikča
Specialistka na drony a zákaznickou péči

776 86 88 86 (Po–Pá 9–18h)

První 3 místa vyhrávááá.. spokojený klient. Přes to neletí dron! Hlídám cashflow a hlavně Alexe. Jsem hlava gangu :))

Doprava zdarma při nákupu nad 10 000 Kč

Všechny produkty testujeme popisky jsou z naší dílny

Školení zdarma u vybraných produktů

Poradíme s výběrem protože s drony létáme každý den