Ze zákulisí světa dronů 6 minut čtení

12 nejčastějších rizik poškození dronu a možnosti pojištění dronu

9 března 2022

Štěpán

Létání s dronem je velká zábava a dosti návyková záležitost, která ale rozhodně není bez rizika. S vaším vrtulovým kamarádem se totiž může stát ledacos, přičemž následkem může být dost vážné poškození stroje, nebo dokonce jeho ztráta. Zajímalo by vás, jaké jsou nejčastější příčiny poškození či ztráty dronu a jak se s nimi ideálně vyrovnat? Prošli jsme statistiky a přidali trochu našeho know-how.

Obsah článku

Aktualizováno 6. 10. 2023

Žebříček nejčastějších příčin poruch dronu

Když se člověk zaposlouchá do vysílání kdejakého rádia s tendencí věnovat se zajímavostem se ze světa, snadno nabude dojmu, že se dnes výzkumy, studie a statistiky sestavují snad na cokoliv, co vás jen napadne, ale také na tisíc dalších věcí, které by vás ani ve snu nenapadly!  I proto by nás nemuselo překvapit, že existuje žebříček nejčastějších příčin poruch, či pojistných událostí souvisejících s provozem dronu. Na jednu takovouto statistiku jsme narazili u pojišťovny zaměřující se primárně na krytí dronů – Coverdrone –, která své služby nabízí v Anglii, Evropě, Kanadě, Austrálii či na Novém Zélandu.

Mavic Mini po havárii
Mavic Mini po havárii

Při dalším pátrání se nám podařilo dohledat statistiky porovnávající tyto příčiny ztráty či poškození dronu za rok 2020, 2021 a 2022, kdy je zajímavá jak skladba zmíněných důvodů, tak i posun v jejich četnosti z roku na rok.

Nejčastější příčiny poškození dronu / vzniku pojistné události

2020

2021

2022

1.       Chyba pilota

2.       Náhodné poškození

3.       Ztráta signálu

4.       Mechanické selhání dronu

5.       Srážka s ptákem

6.       Překonání hranice dosahu signálu – dron uletěl

7.       Krádež z vozidla

8.       Ztráta příslušenství

9.       Pád z důvodu nedostatku energie

10.   Náhodná ztráta

11.   Krádež (obytné prostory)

12.   Krádež při přepravě

1.       Chyba pilota

2.       Náhodné poškození

3.       Ztráta signálu

4.       Překonání hranice dosahu signálu – dron uletěl

5.       Náhodná ztráta

6.       Mechanické selhání dronu

7.       Srážka s ptákem

8.       Pád z důvodu nedostatku energie

9.       Vlivy počasí

10.   Krádež z vozidla

1.       Chyba pilota

2.       Ztráta signálu – datového  spojení

3.       Náhodné poškození

4.       Mechanické poškození

5.       Srážka s ptákem

6.       Pád z důvodu nedostatku energie

7.       Náhodná ztráta

8.       Překonání hranice dosahu – dron uletěl

9.       Vlivy počasí

10.      Krádež při přepravě

 

Na prvním místě je chyba pilota dronu

Když se na výše uvedené žebříčky podíváme, opět by nás nemuselo překvapit, že nejčastějším zdrojem problémů s drony je lidský faktor, v našem případě zejména pilot. Jmenovitě jde o selhání typu: špatný odhad situace, nevhodná pilotáž, únava, rozptýlení, chyba v teamové spolupráci, srážka s překážkou, špatné nastavení atd.

Třetina crashů jde na pilotovu hlavu

Společnost Coverdrone vyčíslila, že chyba pilota je příčinou poškození dronu u 33 % případů (údaj pro rok 2021).

Mavic 2 po střetu s pyrotechnikou
Mavic 2 po střetu s pyrotechnikou

Myslete na předletovou přípravu, vhodné počasí i pravidla pro létání s drony

Zároveň právě toto riziko je tím, na němž můžeme nejsnáze zapracovat a které můžeme vhodným postupem minimalizovat. Stačí, když je pilot patřičně seznámen s obsluhou svého dronu, orientuje se v možnostech jeho nastavení, v různých letových režimech atd.

Je rovněž potřeba být vybaven znalostmi kdy, kde a za jakých podmínek lze létat, znát místní legislativu, dávat si pozor například na elektromagnetické rušení či nárazový vítr, nezapomínat kupříkladu před startem zkalibrovat kompas či zkontrolovat teplotu baterií atd. Pokud si sami v tomto směru nejste jisti, pak můžete využít pestré nabídky kurzů letecké školy DronPro.

Dobrou zprávou může být, že se přístup pilotů zjevně meziročně zlepšuje, jelikož lidé k létání s drony nejspíš přistupují zodpovědněji. Chyba pilota se je sice stále „příčinou č.1“, meziročně ale klesla z podílu 40 % (2020) na již zmíněných 33 % (2021).

Jarní sezóna v servisu DronPro, 13 spadlých dronů
Jarní sezóna 2018 v servisu DronPro, 13 spadlých dronů

Piloti dronů se učí, technika se vyvíjí a kryje jim záda

Další pokles četnosti zaznamenala též položka „mechanického poškození dronu“, která se posunula z původně 4. pozice (2020) až na šestou (2021).  Vše přitom nasvědčuje tomu, že za tímto fenoménem stojí neustálý technologický vývoj, tedy celkově se zvyšující kvalita dronů a jejich rostoucí spolehlivost.  

Na druhou stranu třeba „náhodná ztráta“ poskočila meziročně z původně 10. příčky (2020) na pátou (2021). Zde by se daly hledat příčiny jednak v postupně se rozšiřujícím počtu používaných dronů*, podobně též v menší pozornosti jejich majitelů, kteří s nimi zároveň častěji cestují. Díky tomu se snáze stane, že svůj dron zapomenete například ve voze taxi, v MHD atd.

Co se změnilo v roce 2022?

Chyba pilota byla i v roce 2022 hlavní příčinou nehod dronů. Dokonce přes 50 % případů! Jsme zkrátka jen lidé! O pozici výš (na 2. místo) poskočila ztráta signálu, která může souviset třeba i se stále silnějším elektromagnetickým rušením v okolí lidských sídel (WiFi, rozšiřující se 5G sítě a další.). Dále se třeba náhodné a mechanické poškození „vyšvihly“ na 3., respektive 4. příčku, což je docela pochopitelné. Naopak důvod v podobě překonání hranice dosahu, kdy dron jednoduše uletí, se propadl ze 4. místa (2021) na 5. pozici (2022). Což jen podtrhuje sofistikovanost a spolehlivost současných dronů.

Společně s rostoucí kvalitou a rozsahem (pokrytím) protikolizních čidel si zřejmě více pilotů věří, až přehnaně důvěřují svému stroji a jeho bezpečnostním systémům. A pak je k nehodě blizoučko. Je tomu tak i přesto, že dlouhodobě upozorňujeme na fakt, že nové a nové protikolizní systémy jsou sice lepší a lepší, na 100 % dokonalé a spolehlivé ale nejsou prakticky nikdy u žádného modelu. Lidské oči a lidský mozek to zkrátka není. I když i tento „biologický řídící systém“ občas (na silnicích spíše dost často) selže a chybuje.

Kolik je dronů a pilotů v ČR?

V České republice bylo do konce května 2023 registrováno nemalých 51 040 pilotů dronů a 47 896 provozovatelů dronů. V tom jsou započítány i tři tisíce firem, nejen koncoví „hobby a profi“ uživatelé. Podíváme-li se o rok zpět, pak v sezóně 2022 bylo registrováno „jen“ kolem 38 000 pilotů a 34 000 provozovatelů dronů.

prostřelený dron
Prostřelený dron

Když vám dron uletí, může za to často interference nebo špatný home point

Poslední dílčí bod z dnes probíraných statistik, na který můžeme poukázat, jsou případy , kdy se dron dostane mimo dosah signálu a jednoduše uletí pryč. Toto by se vlastně stávat vůbec nemělo! Projdete-li poctivě předletovou přípravu, nastavíte si odpovídající výšku pro automatický návrat (RTH) a další nezbytné parametry, pak se měl váš dron, kupříkladu při ztrátě signálu, automaticky přepnout do režimu RTH (Return To Home) a vrátit se do místa, odkud jste startovali.

Po pádu to nejčastěji odskáče kamera, trup a nebo motory. Nejlepší prevencí jsou základní pilotní návyky a správná předletová příprava!
Po pádu to nejčastěji odskáče kamera, trup a nebo motory. Nejlepší prevencí jsou základní pilotní návyky a správná předletová příprava!

Avšak i v tomto se často chybuje, což bychom mohli, de facto, připsat opět do kolonky „chyba pilota“. Dle dat pojišťovny Coverdrone, či lépe řečeno na základě výpovědi jejich pojištěnců při nahlašování pojistných událostí, jsou příčiny stavu, kdy dron jednoduše uletí, následující:

  • Problémy mnohdy nastanou při létání za hranicí viditelnosti (VOLS – Visual Line Of Sight).
  • Poměrně časté jsou též chyby způsobené interferencí kompasu (dron nebyl před letem řádně zkalibrován).
  • Ke ztrátě dronu může též dojít při již zmiňovaném chybném či opomenutém nastavení bodu pro bezpečný návrat. V tomto případě se stává, že piloti odstartují ve chvíli, kdy dron ještě nemá uloženou výchozí polohu (nedostatečný signál GPS), případně kdy se pilot přesune na jiné místo a „homepoint“ zapomene aktualizovat.

Náklady na opravu nebo nový dron vyřeší třeba DJI Care Refresh

Nehody se občas stávají, na tom není nic zvláštního. Naštěstí existují různá pojištění aplikovatelná i na drony, které vám zaručí dostačené krytí a klid pro případy, kdy se něco pokazí. Občas může jít jen o nešťastnou náhodu jako v případě pilota, který létal se svým dronem na pláži a nevšiml si zrezlého sloupku, do kterého jeho stroj následně narazil. I takové věci lze pokrýt kupříkladu z „pojistky na dron DJI“ nebo lépe řečeno servisního balíčku DJI Care Refresh.

Tímto příkladem se dostáváme k tématu pojištění, které jsme již na stránkách DronPro vícekrát připomínali. Jednu z výchozích možností pojištění, nad níž byste se měli určitě zamyslet, pokud máte dron od DJI, představuje právě program DJI Care Refresh. V jeho rámci lze až 2x do roka při jednoletém plánu a 4x do roku při 2letém plánu požádat o kompletně nový dron při zničení toto stávajícího. Tato služba je pochopitelně placená, avšak vzhledem k ceně dronu jako takového se rozhodně vyplatí. U tohoto druhu pojištění dlouho platilo, že bylo potřeba vyměnit kus za kus. Tedy přinést fyzicky původní rozbitý dron, za nějž jste obdrželi nový kus srovnatelné úrovně. Společnost DJI ale svůj program rozšířila o službu DJI Care Flyaway Coverage zaručující výměnu i v případě, že se původní dron prostě ztratí.

Autel Care pro drony Autel EVO

Podobný program nabízí i druhý významný výrobce dronů, společnost Autel Robotics, přičemž na téma programů DJI Care Refresh a Autel Care chystáme podrobnější popis a video.

Pojištění dronu od klasické pojišťovny je pro profesionály dokonce povinné

Vedle výše zmíněného si můžete u většiny známých pojišťoven nebo přes DronPro sjednat havarijní pojištění dronu, pojištění odpovědnosti pilota nebo komplexní pojištění dronu, kde najdete obojí. Tyto služby jsou dost podobné tomu, co známe a řešíme v případě aut. U hobby provozovatelů přitom platí, že pojistku mít musí, pokud létají v kategorii A2 a v kategorii A3 s dronem těžším než 4 kg. Dále všichni, co létají komerčně, musí být pojištěni, stejně jako provozovatelé v kategorii SPECIFIC. Vyhláška vyžaduje, aby měli vždy sjednáno „Pojištění odpovědnosti za škodu“ alias pojistku na blbost.

Vše o pojištění dronu v článku a videu

Podívejte se na video, kde Alex radí, jak pojištění dronu vybrat, a přečtěte si článek o pojištění dronu včetně kalkulací pro konkrétní modely.

 

👋✈ #LetuZdar

Štěpán 

Pomohl vám tento článek?

Počet hvězdiček: 5/5

Líbí se vám článek? Sdílejte jej s přáteli

S drony se seznámil před více jak 8 lety, kdy si pořídil první čínské hračky bez pokročilých systémů ovládání a snažil se s nimi sbírat své první letecké záběry s provizorně připevněnou kamerou. Pozdější zkušenost s moderními drony od DJI proto s oblibou popisuje jako přesednutí ze Škody 120 do nejnovějších aut prošpikovaných všemožnými jízdními asistenty.

Doprava zdarma při nákupu nad 10 000 Kč

Všechny produkty testujeme popisky jsou z naší dílny

Školení zdarma (nově i on-line) u vybraných produktů

Poradíme s výběrem protože s drony létáme každý den