Baterie používané v DJI dronech jsou vesměs označovány jako
„inteligentní baterie“, což znamená, že jsou schopny indikovat svůj
stav nabití pomocí kontrolek, umí při provozu a nabíjení chránit články
před přebitím a naopak podbitím, umí se při delší době nečinnosti samy
vybít na skladovací úroveň nabití, aby nedocházelo k degradaci článků,
umějí zasáhnout při přehřátí článků i při pokusu o jejich
nabíjení za vysoké teploty apod. Třebaže jsou v mnoha ohledech
soběstačné, je nutná určitá péče i od nás, uživatelů. Jak se starat
o baterie dronu?
Jak dlouho vám vydrží baterka v dronu, označuje u konkrétního dronu nejčastěji tzv. flight time. Jde u údaj, který vám říká, jak dlouho se dron udrží ve vzduchu na jedno nabití. Standardem u hobby dronů je aktuálně flight time kolem 30 minut, ale profesionální drony vydrží klidně i hodinu. Mají ovšem také větší baterie, které navíc umí tzv. hot swap, kdy můžete baterie vyměnit za chodu stroje, aniž byste museli dron vypínat. Nerozházíte si tím nastavení a nezdržujete se.
Jak dlouho se nabíjí baterka dronu?
Délku nabíjení baterie dronu samozřejmě ovlivňuje právě deklarovaný flight time dronu, od něhož se obvykle odvíjí kapacita i velikost baterky (i když miniaturizace se projevuje s každým dalším představeným modelem dronu.) Zjednodušeně řečeno, čím větší dron, nebo delší flight time, tím delší nabíjení. U nejpopulárnější a nejnovějších dronů DJI se pohybuje čas nabíjení nejčastěji mezi 1–2 hodinami, u měnších modelů typu Mini 2 jde zhruba o 60 minut, u větších strojů typu Mavic 3 jde o 96 minut.
Dobu nabíjení ale ovlivňuje i způsob nabíjení (adaptér, nabíjecí hub, powerbanka) a právě i "zdraví" baterie, o kterém si povíme v dalších odstavcích. Jak se starat o baterie dronu, aby optimálně sloužily co nejdéle a nedegradovaly?
Jak se starat o baterie pro drony DJI?
Uchovávejte baterie při úrovni nabití mezi 50 a 65 % (dvě kontrolky svítí a třetí bliká) a do 100 % dobijte až krátce předtím, než půjdete létat. Po vybití je opět nabijte na stejnou úroveň. Dlouhodobé skladování plně nabitých nebo naopak téměř vybitých baterií má totiž negativní dopad na jejich celkovou životnost.
Baterie skladujte v suchém prostředí při pokojové teplotě (20–25 C°). Vyvarujte se jejich ponechávání venku v zimě, nebo naopak v rozpáleném autě v letních měsících. Přehřátá baterie se může vyboulit, v horším případě i vznítit.
Nepoužívejte baterie, pokud jeví známky nafouknutí nebo jiné deformace. Taková baterie se může snadno vznítit nebo se vlivem vyboulení uvolnit z dronu za letu.
Nestartujte s neúplně nabitými bateriemi. Výrobce toto nedoporučuje z toho důvodu, že u částečně vybitých baterií stoupá riziko kolísání napětí na článcích, což by mohlo vést až k selhání baterie za letu.
TIP
Přečtěte si o dalších nástrahách, které vás mohou potkat během letu, a jak se vyhnout rizikům důkladnou předletovou přípravou.
10 kroků k zajištění maximální životnosti vaší baterie dronu DJI
Výše uvedené body reprezentují základní pravidla, která je potřeba dodržet, aby vaše baterie náležící (nejen) k dronu DJI, nedošly úhony, aby nepoškodily váš dron, nebo dokonce nezpůsobily větší škodu z důvodu samovznícení. Toto je sice poměrně extrémní varianta, ale i to se stává.
Druhou rovinu péče o baterie může představovat přístup, který vám pomůže vyvarovat se nejen selhání baterie, ale také předčasnému a mnohdy zbytečnému poklesu jejich kapacity nebo celkovému znehodnocení. Pomocí následujících 10 pravidel můžete zajistit vašim akumulátorům maximální možnou životnost bez nečekaného poklesu jejich kapacity.
V průběhu prvních 10 letů s novou baterií by její úroveň nabití neměla klesnout pod 30 % celkové kapacity.
Po prvních 10 letech je ideální hlídat, aby úroveň nabití neklesala opakovaně pod 20 % celkové kapacity.
Vyvarujte se nadměrného zahřátí baterie! Baterie se při provozu zahřívají samy od sebe vlivem jejich zatížení (odběru proudu), proto je potřeba hlídat jejich teplotu, zejména pokud létáte déle za teplého až horkého počasí, případně na přímém slunci.
Vyvarujte se situací, kdy se dron vznáší na jednom místě na přímém slunci či blízko tepelného zdroje po dobu delší jak 20 minut. Pokud se dron pohybuje, chlazení je účinnější.
Zejména za teplých dní nechte baterie vychladnout na vhodném místě dříve, než je uložíte zpět do transportního pouzdra. Izolační materiál přepravního pouzdra zadržuje teplo baterie, která chladne výrazně pomaleji, což může mít negativní vliv na její životnost.
Nenabíjejte své baterie okamžitě po ukončení letu. Je důležité, aby baterie nejdříve vychladla (doporučeno 20–30 min. dle okolních podmínek).
Baterie nabíjejte na plnou kapacitu pouze před letem! Dlouhodobé udržování baterií na 100% nabití výrazně zkracuje jejich životnost. Toto může být i jednou z příčin jejich nafouknutí. Ideální skladovací úroveň nabití je 60–70% (viz základní pravidla výše).
V případě potřeby nenechávejte své baterie plně nabité déle jak 2 dny, maximálně 5 dní. Pokud touto funkcí disponuje váš dron, nastavte automatické vybíjení na maximálně 5 dní. Chcete-li mít k dispozici neustále nabitou baterii, lze to řešit pomocí inteligentní nabíječky na 2 a více baterií, kdy se v 5denních intervalech bude jedna nabíjet na 100 % a druhá automaticky vybíjet na skladovací úroveň 60–70 % z celkové kapacity.
Pravidelně kontrolujte baterie při provozu dronu (vznášení). Je důležité jednou za čas zkontrolovat, zda je napětí všech článků v rovnováze.
Je doporučeno nepoužívat baterie v případě, je-li rozdíl v napětí jednotlivých článků větší než 0,05 Voltů.
Automatické vybíjení u levnějších řad dronů DJI Mini 2 – opraveno?
Poté, co byly na trh uvedeny drony řady DJI Mini, Mini 2 a Mini SE, byla známa jedna chyba ve firmwaru těchto dronů, jejich baterií a nabíjecích stanic. Samotné baterie řady DJI Mini sice disponují funkcí samovybíjení, avšak tuto funkci nebylo možné aktivovat v případě, kdy byla baterie uskladněna v dronu nebo v nabíjecím hubu (nabíjecí stanice pro 3 baterie u Fly More Combo).
Funkce automatického vybíjení, díky níž napětí baterie klesne automaticky v řádu 9 dnů ze 100 % na úroveň okolo 70 %, fungovala pouze za situace, kdy byly baterie uloženy samostatně. Až pozdější aktualizace firmwaru samotných dronů tento problém odstranily. Firmware se do baterií přehrává automaticky po vložení akumulátoru do dronu a jeho zapnutí.
Ideální střídání baterií, ověření funkce samovybíjení
Používáte-li sadu více kusů baterií, je vhodné je průběžně střídat nejen z důvodu jejich rovnoměrného vytížení, ale i kvůli jejich případné aktualizaci. Zároveň je vhodné pohlídat si, zda tato funkce funguje správě. Postup je snadný:
Nabijte baterie na 100 %.
Nechte je v dronu či v hubu.
Poznačte si den, kdy se nabíjelo, a poté zkontrolujte stav jejich nabití po zhruba 5 dnech.
Pokud vše funguje, jak by mělo, bude stav jejich nabití menší než 100 %. Po 5dnech zhruba 80 %, po 9 a více dnech okolo 70 % či menší.
Obecně je vhodné stav nabití svých baterií průběžně kontrolovat zejména v době, kdy s dronem delší čas nelétáte, abyste se vyhnuli jejich skladování při zbytečně vysokém, nebo naopak nebezpečně nízkém stavu nabití.
Lety v zimě a baterie do dronu
Při létání v zimě je důležité chránit baterie před chladem – ať už před letem, nebo po něm. Do chvíle, než je vložíte do dronu před startem, udržujte je v teple (vnitřní kapsa bundy, vyhřáté auto, různé termoizolační obaly).
Po vzletu dron vyveďte zhruba do 2–3 metrů nad zem a nechte jej viset, aby se baterie zahřály. V případě Sparka je optimální teplota baterie pro let cca 23–25°C. Stav teploty můžete sledovat v podmenu baterie v DJI GO aplikaci. Do informací o baterii se lze dostat rychleji i klepnutím na stav baterie v horní liště okna aplikace.
Při letu v mrazu pamatujte na to, že bateriím mohou škodit velké proudové odběry, takže se v mrazu vyhněte prudké akceleraci, pokud to je možné.
TIP
Výdrž baterie se v závislosti na klesající okolní teplotě snižuje a procenta letí dolů rychleji. Je tedy důležité s touto eventualitou počítat a návrat zahájit včas. Přečtěte si více o létání s dronem v zimě a o tom, na co si dát pozor.
Nízká a kriticky nízká úroveň nabití baterie
V nastavení aplikace v podmenu s informacemi o baterii lze nastavit upozornění na nízkou, případně i kriticky nízkou úroveň nabití baterie.
Tato nastavení pouze upravují, při jaké úrovni nabití vás aplikace upozorní na daný stav baterie. Neovlivňují však, kdy se dron začne automaticky vracet, případně kdy zahájí automatické přistání. Tyto akce si během letu neustále propočítává a řídí firmware dronu automaticky na základě vzdálenosti od ovladače a napětí na článcích baterie.
Nejvhodnější je však naučit se ukazatel baterie správně používat, sledovat průběžně jeho změny a s dronem se s předstihem vracet dříve, než dosáhne nízké úrovně nabití akumulátoru (v nejhorším případě před dosažením kriticky nízké úrovně nabití). Respektive dle našich 10 tipů výše je vhodné vyvarovat se opakovanému vybíjení akumulátorů pod úroveň 30 % u nových a 20 % u „zalétaných“ baterií.
POZOR
Jakmile úroveň nabití baterie dronu klesne na kritickou úroveň, zahájí se automatické přistání, aby se zabránilo pádu dronu. Přistávání v této situaci nelze zcela zrušit, pouze zpomalit povelem pro stoupání. Dron lze samozřejmě během sestupu řídit včetně naklánění kamery nebo rotace kolem osy.
Aktuálně nejvíc lítám s Mavic Pro Platinum, doma ještě uchovávám Sparka a v současné době se učím lítat s FPV stroji. Na dronech mě nejvíc baví zdokonalovat se v technikách focení a rozdávat rady novým i stávajícím členům komunity.
DJI Spark (Alpine White) je „kapesní“ dron s Full HD kamerou a mnoha
inteligentními funkcemi, mezi něž patří schopnost rozpoznávat vaše gesta
i tvář. Tento nadčasový mini dron vám umožní zachytit jedinečnost
přítomného okamžiku, a to ve špičkové kvalitě. Jeho schopnost
bezprostřední reakce na vaše pokyny z něj činí skvělého parťáka,
kterého lze přizvat ke všem dobrodružstvím.
Příznivci elektro vychytávek a moderních technologií, dronaři a piloti, konečně jsme se dočkali :). Společnost DJI oficiálně představila svůj nový počin – dlouho diskutovaný mini dron DJI Spark. Must-have pro všechny akční jedince a dobrodruhy, intuitivní kapesní dokumentarista vašich rodinných výletů, školních akcí a cestovatelských zážitků.
Dopřejte si delší letový čas díky DJI Mavic Air inteligentní baterii
s kapacitou energie 2375 mAh pro 21 minut letu. Tříčlánkový
lithium-polymerový akumulátor nabijete do 60 minut. Baterie je lehká,
váží 140 gramů a nezabere vám téměř žádné místo. Její provozní
teplota se pohybuje v rozmezí od 5 °C do 40 °C.
Prodlužte si kochání z ptačí perspektivy s nohama na zemi o 31 minut
díky inteligentní baterii určené pro všechny drony série DJI Mavic
2. Nabíjet ji můžete za extrémních podmínek při teplotách od –10 °C
do 60 °C. Díky LED diodovému indikátoru máte krátkým stisknutím
přehled o množství zbývající energie.
Inteligentní baterie LiPo 4S navržená speciálně pro drony DJI Phantom 4 a
DJI Phantom 4 Pro. Jednotka disponuje vestavěnými senzory a LED světelnými
indikátory, které vás při nabíjení informují o zbývající kapacitě a
průběhu procesu nabíjení. Pořizujte hollywoodské snímky s 5870mAh
baterií až 30 minut.
Když si vybíráte nový dron, nebo se
jen ze zajímavosti probíráte parametry modelů, které by vám jednou snad
i mohly dělat společnost, pak se nejspíš nevyhnete informaci definující
maximální dolet dronu. Tento údaj, který se u lepších kousků počítá
v kilometrech, se může u různých modelů dost lišit. Fakticky se ale
jedná o parametr, s nímž bychom se ale vlastně nemuseli výrazně
„trápit“. Přesto je ale hodnota doletu nejednou ústředním tématem
řady zapálených diskuzí či recenzí, včetně otázky, jak lze dolet dronu
posílit nebo prodloužit, třeba pomocí různých doplňků. Má to ale smysl
a je to vůbec potřebné a legální?
Letu zdar, draci. Tady sokol Vojta a dneska si vezmeme všechny věci, který
můžeme přidělat na Avatu, který jsme našli na našem e-shopu. Všechno to
unboxnem, přiděláme, otestujem. Rozhodně vás čeká i crash test. A taky
na dron přiděláme jednu externí velkou kameru a uvidíme, jestli to ten dron
vůbec utáhne a poletí. Takže se těšte, připoutejte se a jdeme na to.