Návody na létání a práci s dronem 5 minut čtení

Vše o bateriích pro drony DJI

16 května 2022

Roman

Baterie používané v DJI dronech jsou vesměs označovány jako „inteligentní baterie“, což znamená, že jsou schopny indikovat svůj stav nabití pomocí kontrolek, umí při provozu a nabíjení chránit články před přebitím a naopak podbitím, umí se při delší době nečinnosti samy vybít na skladovací úroveň nabití, aby nedocházelo k degradaci článků, umějí zasáhnout při přehřátí článků i při pokusu o jejich nabíjení za vysoké teploty apod. Třebaže jsou v mnoha ohledech soběstačné, je nutná určitá péče i od nás, uživatelů. Jak na ni?

Obsah článku

Základní péče o baterie pro drony DJI

  • Uchovávejte baterie při úrovni nabití mezi 50 a 65 % (dvě kontrolky svítí a třetí bliká) a do 100 % dobijte až krátce předtím, než půjdete létat. Po vybití je opět nabijte na stejnou úroveň. Dlouhodobé skladování plně nabitých nebo naopak téměř vybitých baterií má totiž negativní dopad na jejich celkovou životnost.
  • Baterie skladujte v suchém prostředí při pokojové teplotě (20–25 C°). Vyvarujte se jejich ponechávání venku v zimě, nebo naopak v rozpáleném autě v letních měsících. Přehřátá baterie se může vyboulit, v horším případě i vznítit.
  • Nepoužívejte baterie, pokud jeví známky nafouknutí nebo jiné deformace. Taková baterie se může snadno vznítit nebo se vlivem vyboulení uvolnit z dronu za letu.
  • Nestartujte s neúplně nabitými bateriemi. Výrobce toto nedoporučuje z toho důvodu, že u částečně vybitých baterií stoupá riziko kolísání napětí na článcích, což by mohlo vést až k selhání baterie za letu.

TIP

Přečtěte si o dalších nástrahách, které vás mohou potkat během letu, a jak se vyhnout rizikům důkladnou předletovou přípravou.

10 kroků k zajištění maximální životnosti vaší baterie dronu DJI

Výše uvedené body reprezentují základní pravidla, která je potřeba dodržet, aby vaše baterie náležící (nejen) k dronu DJI, nedošly úhony, aby nepoškodily váš dron, nebo dokonce nezpůsobily větší škodu z důvodu samovznícení. Toto je sice poměrně extrémní varianta, ale i to se stává.

Druhou rovinu péče o baterie může představovat přístup, který vám pomůže vyvarovat se nejen selhání baterie, ale také předčasnému a mnohdy zbytečnému poklesu jejich kapacity nebo celkovému znehodnocení. Pomocí následujících 10 pravidel můžete zajistit vašim akumulátorům maximální možnou životnost bez nečekaného poklesu jejich kapacity.

  1. V průběhu prvních 10 letů s novou baterií by její úroveň nabití neměla klesnout pod 30 % celkové kapacity.
  2. Po prvních 10 letech je ideální hlídat, aby úroveň nabití neklesala opakovaně pod 20 % celkové kapacity.
  3. Vyvarujte se nadměrného zahřátí baterie! Baterie se při provozu zahřívají samy od sebe vlivem jejich zatížení (odběru proudu), proto je potřeba hlídat jejich teplotu, zejména pokud létáte déle za teplého až horkého počasí, případně na přímém slunci.
  4. Vyvarujte se situací, kdy se dron vznáší na jednom místě na přímém slunci či blízko tepelného zdroje po dobu delší jak 20 minut. Pokud se dron pohybuje, chlazení je účinnější.
  5. Zejména za teplých dní nechte baterie vychladnout na vhodném místě dříve, než je uložíte zpět do transportního pouzdra. Izolační materiál přepravního pouzdra zadržuje teplo baterie, která chladne výrazně pomaleji, což může mít negativní vliv na její životnost.
  6. Nenabíjejte své baterie okamžitě po ukončení letu. Je důležité, aby baterie nejdříve vychladla (doporučeno 20–30 min. dle okolních podmínek).
  7. Baterie nabíjejte na plnou kapacitu pouze před letem! Dlouhodobé udržování baterií na 100% nabití výrazně zkracuje jejich životnost. Toto může být i jednou z příčin jejich nafouknutí. Ideální skladovací úroveň nabití je 60–70% (viz základní pravidla výše).
  8. V případě potřeby nenechávejte své baterie plně nabité déle jak 2 dny, maximálně 5 dní. Pokud touto funkcí disponuje váš dron, nastavte automatické vybíjení na maximálně 5 dní. Chcete-li mít k dispozici neustále nabitou baterii, lze to řešit pomocí inteligentní nabíječky na 2 a více baterií, kdy se v 5denních intervalech bude jedna nabíjet na 100 % a druhá automaticky vybíjet na skladovací úroveň 60–70 % z celkové kapacity.
  9. Pravidelně kontrolujte baterie při provozu dronu (vznášení). Je důležité jednou za čas zkontrolovat, zda je napětí všech článků v rovnováze.
  10. Je doporučeno nepoužívat baterie v případě, je-li rozdíl v napětí jednotlivých článků větší než 0,05 Voltů.

Automatické vybíjení u levnějších řad dronů DJI Mini 2 – opraveno?

Poté, co byly na trh uvedeny drony řady DJI Mini, Mini 2 a Mini SE, byla známa jedna chyba ve firmwaru těchto dronů, jejich baterií a nabíjecích stanic. Samotné baterie řady DJI Mini sice disponují funkcí samovybíjení, avšak tuto funkci nebylo možné aktivovat v případě, kdy byla baterie uskladněna v dronu nebo v nabíjecím hubu (nabíjecí stanice pro 3 baterie u Fly More Combo).

DJI Mini 2 – nabijeci stanice pro 3 baterie – zapojeno

Funkce automatického vybíjení, díky níž napětí baterie klesne automaticky v řádu 9 dnů ze 100 % na úroveň okolo 70 %, fungovala pouze za situace, kdy byly baterie uloženy samostatně. Až pozdější aktualizace firmwaru samotných dronů tento problém odstranily. Firmware se do baterií přehrává automaticky po vložení akumulátoru do dronu a jeho zapnutí.

Ideální střídání baterií, ověření funkce samovybíjení

Používáte-li sadu více kusů baterií, je vhodné je průběžně střídat nejen z důvodu jejich rovnoměrného vytížení, ale i kvůli jejich případné aktualizaci. Zároveň je vhodné pohlídat si, zda tato funkce funguje správě. Postup je snadný:

  • Nabijte baterie na 100 %.
  • Nechte je v dronu či v hubu.
  • Poznačte si den, kdy se nabíjelo, a poté zkontrolujte stav jejich nabití po zhruba 5 dnech.

Pokud vše funguje, jak by mělo, bude stav jejich nabití menší než 100 %. Po 5dnech zhruba 80 %, po 9 a více dnech okolo 70 % či menší.

Obecně je vhodné stav nabití svých baterií průběžně kontrolovat zejména v době, kdy s dronem delší čas nelétáte, abyste se vyhnuli jejich skladování při zbytečně vysokém, nebo naopak nebezpečně nízkém stavu nabití.

Lety v zimě a baterie do dronu

Při létání v zimě je důležité chránit baterie před chladem – ať už před letem, nebo po něm. Do chvíle, než je vložíte do dronu před startem, udržujte je v teple (vnitřní kapsa bundy, vyhřáté auto, různé termoizolační obaly).

Po vzletu dron vyveďte zhruba do 2–3 metrů nad zem a nechte jej viset, aby se baterie zahřály. V případě Sparka je optimální teplota baterie pro let cca 23–25°C. Stav teploty můžete sledovat v podmenu baterie v DJI GO aplikaci. Do informací o baterii se lze dostat rychleji i klepnutím na stav baterie v horní liště okna aplikace.

Teplota baterie dronu v aplikaci DJI GO

Při letu v mrazu pamatujte na to, že bateriím mohou škodit velké proudové odběry, takže se v mrazu vyhněte prudké akceleraci, pokud to je možné.

TIP

Výdrž baterie se v závislosti na klesající okolní teplotě snižuje a procenta letí dolů rychleji. Je tedy důležité s touto eventualitou počítat a návrat zahájit včas. Přečtěte si více o létání s dronem v zimě a o tom, na co si dát pozor.

Nízká a kriticky nízká úroveň nabití baterie

V nastavení aplikace v podmenu s informacemi o baterii lze nastavit upozornění na nízkou, případně i kriticky nízkou úroveň nabití baterie.

Upozornění na nízký stav baterie v aplikaci DJI GO

Tato nastavení pouze upravují, při jaké úrovni nabití vás aplikace upozorní na daný stav baterie. Neovlivňují však, kdy se dron začne automaticky vracet, případně kdy zahájí automatické přistání. Tyto akce si během letu neustále propočítává a řídí firmware dronu automaticky na základě vzdálenosti  od ovladače a napětí na článcích baterie.

Nejvhodnější je však naučit se ukazatel baterie správně používat, sledovat průběžně jeho změny a s dronem se s předstihem vracet dříve, než dosáhne nízké úrovně nabití akumulátoru (v nejhorším případě před dosažením kriticky nízké úrovně nabití). Respektive dle našich 10 tipů výše je vhodné vyvarovat se opakovanému vybíjení akumulátorů pod úroveň 30 % u nových a 20 % u „zalétaných“ baterií. 

POZOR

Jakmile úroveň nabití baterie dronu klesne na kritickou úroveň, zahájí se automatické přistání, aby se zabránilo pádu dronu. Přistávání v této situaci nelze zcela zrušit, pouze zpomalit povelem pro stoupání. Dron lze samozřejmě během sestupu řídit včetně naklánění kamery nebo rotace kolem osy.

V příštím díle si posvítíme právě na záludnosti funkce Return To Home.

#Letuzdar

Roman

Pomohl vám tento článek?

Počet hvězdiček: 4.3333/5

Líbí se vám článek? Sdílejte jej s přáteli

Aktuálně nejvíc lítám s Mavic Pro Platinum, doma ještě uchovávám Sparka a v současné době se učím lítat s FPV stroji. Na dronech mě nejvíc baví zdokonalovat se v technikách focení a rozdávat rady novým i stávajícím členům komunity.

Doprava zdarma při nákupu nad 10 000 Kč

Všechny produkty testujeme popisky jsou z naší dílny

Školení zdarma (nově i on-line) u vybraných produktů

Poradíme s výběrem protože s drony létáme každý den