Poté, co vybalíte dron z krabice, nastává čas na 2 zásadní úkoly –
zkontrolovat aktuálnost firmware a zkalibrovat kompas, aby se dron správně
orientoval v prostoru. Jak na to vám povíme v prvním díle seriálu
o dronech DJI, který pro vás sepsal náš fanoušek a pilot dronů DJI Spark
a Mavic Pro Platinum Roman Motyčka. Díky Romane a jdeme na to!
Uvnitř dronu je elektronický kompas (nebo více kompasů), který je po celou dobu letu nedílnou součástí systému určování GPS polohy. Stejně jako u tradičního magnetu, např. v buzole, mohou kovové a magnetické objekty negativně ovlivnit jeho přesnost. To může vést až k selhání kompasu během letu – dron v tu chvíli nebude schopen určit, kterým směrem míří, tudíž nebude schopen se ani vrátit na místo vzletu, případně se může začít chovat nepředvídatelně.
Jak se vyhnout podobným problémům? Zapínejte dron až poté, co se ujistíte, že v jeho bezprostřední blízkosti není nic, co by kompas mohlo ovlivnit (např. zapínání dronu ještě před vystoupením z automobilu nebo jeho odkládání na střechu po zapnutí není ideální). Dbejte i na to, odkud startujete. Například v betonových zídkách či chodnících může být zalita železná armatura, na jejíž přítomnost kompas v dronu okamžitě negativně zareaguje a vyžádá si kalibraci nebo změnu místa pro vzlet. Rozhodně nestartujte z výše zmíněné kapoty nebo střechy auta, třebaže ve srovnání se špinavou zemí se to jeví jako vhodná alternativa. Vhodnější je naučit se startovat z ruky, ačkoliv se to může zdát jako rizikovější (to ale vyřeší ochranné oblouky na dron).
Zapamatujte si
Nikdy neukládejte svůj dron, byť jen na chvíli, poblíž silných zdrojů magnetického pole – např. subwoofer v kufru auta, reproduktory domácího kina apod. Může to způsobit magnetizaci kompasu, který poté bude muset být ručně demagnetizován, jinak nebude možná ani jeho kalibrace či bezpečný let.
Jak startovat s dronem, abyste neohrozili přesnost kompasu?
Před startem se ujistěte, že kompas není rušen a dron před vzletem nezobrazuje varování.
Nachází-li se dron poblíž zdroje rušení kompasu, upozorní vás na obrazovce DJI GO aplikace. Pokud k tomu dojde, v žádném případě nestartujte a přesuňte se na jiné místo.
Pokud šlo jen o rušení, chyba by měla sama zmizet.
Pokud chyba nezmizí, byla ovlivněna přesnost kompasu a bude zapotřebí provést jeho kalibraci.
Jakmile dron leží na startovním místě, podívejte se na mapku v DJI GO aplikaci a ověřte, zda přední strana dronu míří stejným směrem jako šipka na mapě. Pokud ano, je vše v pořádku.
Pokud šipka míří jiným směrem než dron nebo pomalu rotuje, i když dron leží na podložce a nepohybuje se, může to být známka magnetického rušení.
Stav rušení kompasu můžete zkontrolovat i v aplikaci:
Indikátor rušení kompasu by měl být v zeleném spektru, které signalizuje minimální rušení.
Naopak je-li ukazatel v oranžovém nebo červeném spektru, je rušení kompasu příliš vysoké.
K čemu je kalibrace dronu?
Kalibrace dronu je základní složkou předletové kontroly před vzletem a údržby letounz, abyste si byli jistí, že všechny systémy budou fungovat správně, ovládání bude reagovat spolehlivě a předvídatelně, a vy to tímpádem ihned někam nenapálíte. Do kalibrace dronu patří kalibrace kompasu, kalibrace IMU jednotky a kalibrace čidel dronu a dalších jeho senzorů.
Jak zkalibrovat kompas dronu?
Není nutné kalibrovat kompas před každým letem (i když létáte po delší době nebo na vzdálenějším místě od posledního letu). Nejen že kalibrace před každým letem obvykle nemá význam, naopak může v jistých případech uškodit. Může se stát, že kalibraci nechtěně provedete v místě s rušením magnetického pole a nakalibrujete jej tak i s chybou. Jakmile se pak od rušení vzdálíte, chyba kalibrace se projeví.
TIP
Zhlédněte návod pro kalibraci konkrétně vašeho dronu nebo se podívejte na naše video, kde se věnujeme aktualizaci firmware a tomu, jak správně kalibrovat dron:
Jak zkalibrovat ovladač dronu?
Nejsou-li páčky ovladače (dále jen RC) správně kalibrovány, dron nemusí na vaše pokyny reagovat tak přesně, jak byste čekali, a pokud je kalibrace vysloveně nutná, ovladač na to upozorní zvukovým signálem (přerušované pípání po zapnutí).
Zda je vše v pořádku, si můžete ověřit v nastavení DJI aplikace v podmenu Remote Controller. Pokud je RC správně zkalibrován, uvidíte u obou páček hodnotu 0 ve všech směrech (jsou-li obě páčky ve středu a nedotýkáte se jich).
Pokud je v některém směru hodnota vyšší než 0, přičemž se páček nedotýkáte, je kalibraci vhodné provést.
Kalibrace ovladače je dostupná jen v případě, že v danou chvíli je připojen pouze RC, nikoliv dron. Je tomu tak z toho důvodu, aby při kalibraci nedošlo k nechtěnému nastartování motorů přes CSC příkaz (obě páčky dolů a dovnitř či ven).
Pozor na čerstvé updaty firmware nebo aplikace
Aktualizace firmware (software pro ovládání dronu) DJI, které vylepšují ovládání a chování dronu, jsou v tuto chvíli volitelné, takže není důvod s updatem spěchat. Druhým extrémem je zase aktualizace vůbec neprovádět. Rozhodně neaktualizujte těsně před tím, než vyrážíte létat. Nový firmware může obsahovat vady nebo update neproběhne vždy bezchybně a není dobré to zjistit třeba 100 metrů nad zemí.
Po instalaci si pečlivě ověřte při malé výšce, že vše funguje bez problémů, než pošlete dron dále a výše. Berte na vědomí i to, že instalací firmware se obvykle resetují nastavení dronu, včetně nastavení kamery, RTH, baterií apod.
Nejvhodnější je s update firmware vyčkat nějakou dobu po zavedení a sledovat ohlasy mezi ostatními uživateli na internetu. Ušetříte si tak mnohdy minimálně nervy.
Aktuálně nejvíc lítám s Mavic Pro Platinum, doma ještě uchovávám Sparka a v současné době se učím lítat s FPV stroji. Na dronech mě nejvíc baví zdokonalovat se v technikách focení a rozdávat rady novým i stávajícím členům komunity.
Pro létání v interiéru platí zvýšená bezpečnostní opatření. Jedním
z preventivních opatření jsou zcela určitě ochranné oblouky pro váš
dron DJI Mavic 2. Při používáním ochranných oblouků máte vždy větší
šance, aby dron ustál kontakt s objektem. Oblouky naopak nejsou vhodné pro
létání v otevřeném prostranství.
Užitečná preventivní ochrana při létání v interiéru, to jsou DJI Mavic
Air ochranné oblouky. Jeden ochranný oblouk váží necelých 20 g, ale
výsledný vliv na kapacitu energie je nepatrný. Doporučujeme nelétat
v exteriéru během zvýšených povětrnostních podmínek. Aplikace je
snadná a zvládnete ji do 2 minut.
Doporučujeme létat vždy s nasazenými oblouky. Jakmile létáte
s ochrannými oblouky, snižujete hned 3 rizika – poškození dronu,
poškození nábytku a možného zranění. Zranění se však obávat
nemusíte, spíše vás štípnutí vrtulky jenom vyleká. Oblouky jsou lehké,
malé a jejich nasazení i odstranění je velmi jednoduché.
Ochranné oblouky jsou určené primárně pro létání v interiéru. Při
použití venku se může dron díky odporu větru začít třást.
Kryty vrtulí účinně zvyšují bezpečnost letu. Chrání před poraněním
lidí či poškozením objektů, které může nastat při náhodném kontaktu
s točícími se vrtulemi. DJI Spark ochranné oblouky jsou lehké, snadno se
instalují i odnímají. Kompatibilní s rychloupínacími vrtulemi 4730S.
Sada obsahuje celkem 4 oblouky.
Ochranné oblouky jsou určené primárně pro létání v interiéru. Při
použití venku se může dron díky odporu větru začít třást.
Když si vybíráte nový dron, nebo se
jen ze zajímavosti probíráte parametry modelů, které by vám jednou snad
i mohly dělat společnost, pak se nejspíš nevyhnete informaci definující
maximální dolet dronu. Tento údaj, který se u lepších kousků počítá
v kilometrech, se může u různých modelů dost lišit. Fakticky se ale
jedná o parametr, s nímž bychom se ale vlastně nemuseli výrazně
„trápit“. Přesto je ale hodnota doletu nejednou ústředním tématem
řady zapálených diskuzí či recenzí, včetně otázky, jak lze dolet dronu
posílit nebo prodloužit, třeba pomocí různých doplňků. Má to ale smysl
a je to vůbec potřebné a legální?
Letu zdar, draci. Tady sokol Vojta a dneska si vezmeme všechny věci, který
můžeme přidělat na Avatu, který jsme našli na našem e-shopu. Všechno to
unboxnem, přiděláme, otestujem. Rozhodně vás čeká i crash test. A taky
na dron přiděláme jednu externí velkou kameru a uvidíme, jestli to ten dron
vůbec utáhne a poletí. Takže se těšte, připoutejte se a jdeme na to.