Draci, přátelé, kamarádi, protože legislativodárci mluví řečí absolutně jiného kmene, tak jsme tady my – proto abychom se zkoncentrovali a zjednodušili ten jazyk a vypíchli jenom ty nejdůležitější informace.
Rule #2: Nemachrujte ani před svojí buchtou
... ani před jinejma buchtama, protože vám to může bejt prd platný stejně jako mě, když jsem začínal a měl jsem za sebou už několik desítek hodin létání. Přijdu před pana účetního a koukejte, koukejte, jak to zvládám a BUCH, jedinej strom na tý louce byl můj. Takže doporučuji vřele nejenom nastudovat, nakoukat nějaký videjka. O tom to není. Primární je, abyste to dostali do ruky, a když to chcete dostat do ruky, tak běžte na louku, široký otevřený prostranství, kde nic, tu nic, a tam trénujte, trénujte, trénujte.
Rule #3: Naprosto klíčový je abyste kor, když lítáte na začátku, lítali takzvaně VLOS
...nebo „visual line of sight". Teď už trošku machruju, ale zkrátka na viditelnou vzdálenost, abych nad tím dronem měl co nejvíc kontrolu tak, abych „hele není to dost blízko nějakého kontaktního bodu". Takže na tohle si dávejte extrémní pozor. Pokud byste chtěli létat v komplikovanějším prostoru, není nic lepšího, než se podělit o tuhlectu krásnou droní zábavu i se svými přáteli, který rovnou můžete zainteresovat, ale ty mi hlídej zleva, zprava a budete se bavit celá parta, to mi věřte.
Rule #4: Pozor na rychlost a brzdnou dráhu
Pochopitelně každýho zajímá, když si pořídí novou káru, jak nejrychlejc může jet a stejně tak i s dronem. Zajímá nás, co nejrychleji, co nejvíc a pamatujte, že jak s autem, tak s dronem – úplně ta samá situace s brzdnou dráhou. Čim rychlejc to rozkouřím, kor ve sportovním režimu, tím delší je brzdná dráha. Takže když mi někdo řekne „bacha stop" a stop je nula metrů kontaktní bod, tak jsem v tý zdi. Takže přemejšlejte s nějakým distancem minimálně alespoň 10, 15 metrů pocitově. Pocitově rovná se trénujte, trénujte, trénujte.
Rule #5 Zamotat se do drátů může bejt průser ve vícero rovinách
Jedna z nich je, že jste se zamordovali do drátů, a že jste si sestřelili dron. Druhá je, že to vedení vypadlo, a když je to vedení velmi vysokého napětí, tak ten výpadek může bejt až v řádech milionů. Takže ty, ty, ty, bacha na to. Nelétejte v blízkosti drátů, protože na to taky by the way myslí legislativa, která nám tohle konkrétně zakazuje. Povoluje nám to až v momentě, kdy k tomu mám příslušné oprávnění.
Rule #6: Létaní za nepříznivého počasí
...což můžou bejt trakaře, že vyloženě padají. V tu chvíli pochopitelně i já bych se schoval, aby mě nějakej netrefil. Ale s drony, protože to je elektronika, tak v dešti nelítám. Ano, existují takové modely, které jsou dělané do deště, ale přece jenom, když má dron kameru a spadne kapka na čočku, tak je vám to tužku platný. Zároveň si ohlídejte minimální, maximální teplotní rozmezí, protože přece jenom v zimě zase ty drony, baterka, elektronika – nemuselo by to fungovat zcela správně.
A největší pozor si dávejte kromě mlhy, která je naprosto obvious, na námrazu na vrtulích, která vzniká okolo nuly, plus mínus 2, 3 stupně.
...neboli když vypadne signál, když se mi začne vybíjet dron, následně se mi začne vracet. Tenhle celej proces mám možnost si nastavit tak, aby to probíhalo v nějaký určitý vejšce.
Ta vejška by měla vždycky korespondovat s nejvyšším bodem, kterým lítám. To znamená, když je tam strom, který má cirka 30 metrů, tak si RTH nastavím na 50 metrů, protože mám betonovej sichr, že vždycky mi ty veškeré překážky dron zkrátka přeletí. Ale pozor na jednu věc, když dron budete šťavit do poslední kapacity energie, to znamená přerušíte ten „return to home" a šťavíte, šťavíte, šťavíte, tak pak riskujete, že v kritickým momentě, kdy ta baterka už je vyždímaná, tak ten dron přejde do „fail safe" a začne přistávat bez ohledu na to, jestli je pod ním pískoviště s dětma a nebo například rybník. Takže pozor.
Pozor na ně. Já sám bych za tuhle technologii ruku do ohně nedal, byť jsme natočili dokonalý srovnávací video Skydio 2 versus Mavic 3, kdy se ten dron dokonale vyhýbá všem překážkám i drobným větvičkám, ale i přesto není nikdy stoprocentní garance. To znamená, pojistěte se buďto produktem DJI Care Refresh, pak to můžete o cokoliv rozstřelit a za drobný poplatek dostanete novej kus, anebo nelétejte v nějakých komplikovaných prostorách, ve kterém riskujete, že byste o něco mohli šmrncnout.
Pochopitelně pokud jste zkušení piloti tak, tak co? No tak prostě holt pro vás nemám lepší tip, než koukat dál.
Rule #9: Update Firmwaru a Geozóny
2 odlišné věci. Začnu updatem firmwaru, který doporučuji dělat vždy s odstupem jednoho měsíce potom, co update vyšel. A to proto, abyste nebyli v první linií lidí, kteří si stáhnou firmware update a následně ten dron nefunguje tak, jak byste si představovali. Nechte to na jinejch, ať se spálí za vás. Podívejte se na DJI fóra a zjistěte, jestli ten firmware update totálně 100% v pořádku, a v ten moment updatuje dron taky. Druhý extrém je, že to neuplatňujete vůbec a můžete riskovat to, že vás dron jednoho krásného dne zkrátka nepustí do vzduchu bez toho, aniž byste si dron updatovali. A když si představíte, že jste najednou v horní dolní, kde interfernet je na míle daleko a Mekáč taky, zkrátka máte taky problém.
A teď k těm geozónám, který doporučuji odemykat prostřednictvím našeho návodu na geozóny DJI.
Historka s rozstřeleným dronem a zásahem hasičů
Předtím než se podělím o 10. tip, tak se s vámi podělím o svoji osobní storku, jak jsem rozštípal 250 tisíc, nebo ne rozštípal, naštěstí, ale nechal jsem je pověšený na stromě. Následně pro ně museli přijet hasiči. Pánbůh zaplať, že to bylo na nějaký lesní cestě, což bylo až úplně jako zázrakem, že se to stalo v takovýmhle prostředí. A proč se to stalo v tomhle prostředí? Protože jsme natáčeli film Party Harder dvojka, kterej doporučuju zhlédnout na Netflixu, protože to je hroznej nášup. Prci Prci Prcičky na 666tou. A díky scéně, kdy jsme se vzdalovali v lese od objektu a já coby hlavní pilot jsem měl FPV kameru, takže jsem měl de facto sledovat, kam letí ten dron. Jenomže jsem se totálně zažral do toho záběru, což se nesmí stát a je to totálně školácká chyba, no a v ten moment už jsme jenom slyšeli, jak zachrastily větve a hasiči za bůra plus další bůra oprava. No a naštěstí pán bůh zaplať, z 250 tisíc, který mohli bejt ve vzduchu forever, tak byla pokutička za desítku, což neříkám, že bylo příjemný, ale furt to bylo levnější než těch 200 pádlo. A teď vám naservírujeme ten poslední desátej tipík tričík.
Nejdůležitější je mít všechno sebou. Toho všeho je tolik, že se o všechno přehledně se podělíme do PDFka. Ale to k dispozici jen našim VIP YT členům, takže motivace, proč se stát členy a podpořit tenhle kanál je i proto, že zjistíte, co nejdůležitějšího si sebou vzít do fieldu, aby vás nic nepřekvapilo. Ani pan policajt. A z totálních amatérů se stanete maličko menšíma amatérama, který mají aspoň všechno po kupě. A to už je takovejhle krůček od toho stát se pořádnejma profesionálními droníma drakama, jako jsme my :-)
Když si vybíráte nový dron, nebo se
jen ze zajímavosti probíráte parametry modelů, které by vám jednou snad
i mohly dělat společnost, pak se nejspíš nevyhnete informaci definující
maximální dolet dronu. Tento údaj, který se u lepších kousků počítá
v kilometrech, se může u různých modelů dost lišit. Fakticky se ale
jedná o parametr, s nímž bychom se ale vlastně nemuseli výrazně
„trápit“. Přesto je ale hodnota doletu nejednou ústředním tématem
řady zapálených diskuzí či recenzí, včetně otázky, jak lze dolet dronu
posílit nebo prodloužit, třeba pomocí různých doplňků. Má to ale smysl
a je to vůbec potřebné a legální?
Letu zdar, draci. Tady sokol Vojta a dneska si vezmeme všechny věci, který
můžeme přidělat na Avatu, který jsme našli na našem e-shopu. Všechno to
unboxnem, přiděláme, otestujem. Rozhodně vás čeká i crash test. A taky
na dron přiděláme jednu externí velkou kameru a uvidíme, jestli to ten dron
vůbec utáhne a poletí. Takže se těšte, připoutejte se a jdeme na to.
QuickShot je takový druh záběru z DJI dronu, kdy vytáhnete dron, vzlétnete
a on vám automaticky natočí několik přednastevných záběrů, ze kterých
si vyberete. záběry. Obkrouží objekt, odletí od objektu, nadletí objekt a
další manévry, které většinou piloti-začátečníci neumí „zaletět“
běžnou pilotáží. Takže sledujte, my se jdeme přesunout s fešákama do
fieldu, a jdeme vám ukázat, jak s QuickShotama pracovat.