Před nedávnem spustil ÚCL Portál provozovatele, kde si můžete mnohem
jednodušeji a hlavně online žádat o OkP v rámci kategorie SPECIFIC.
Potřebujete zrovna vy využívat nový portál provozovatele? Do jaké
kategorie patříte? Jak se vypořádat se složitějším provozem? Na to a
spoustu dalšího najdete odpovědi v tomto článku. Takže hezky popořadě.
Rekapitulace nových jednotných evropských pravidel pro drony
Při létání s dronem se už nerozlišuje rozdíl mezi komerčním a hobby letem, ale posuzuje se míra rizika provozu dronu. Na základě toho evropská bezpilotní legislativa dělí provoz do 3 kategorií. OPEN, SPECIFIC a CERTIFIED. Otevřená kategorie se dále dělí na podkategorie A1, A2 a A3. To, do které z těchto podkategorií patříte, určuje buď vzletová hmotnost dronu nebo “C” štítek, který na dron umístí výrobce. Pokud pravidla otevřené kategorie jakkoliv omezují váš provoz, je potřeba získat oprávnění k provozu (OkP) pro provoz v kategorii SPECIFIC. Poslední certifikovaná kategorie CERTIFIED je zamýšlená do budoucna pro drony, které budou provozovány v podmínkách podobných dnešnímu velkému civilnímu letectví.
TIP: Jak na létání s dronem nad městy?
Zajímá vás jaká jsou pravidla pro létání nad městy a chcete vědět, kdy je potřeba jaké povolení? Mrkněte na náš článek o létání s dronem nad městy.
V rámci kategorie SPECIFIC potřebujete OkP
V tomto článku se ale hlavně zaměříme na létání v kategorii SPECIFIC. Aktuální možnost provozu ve SPECIFICu představuje už zmíněné OkP. Jedná se o schválení konkrétního letu (nebo série letů) na konkrétním místě pro konkrétní piloty v konkrétním časovém rozmezí (maximálně 2 roky) Úřadem pro civilní letectví (ÚCL).
Mimo OkP bude do budoucna možnost létat ve specificu podle tzv. standardních scénářů. Bude se jednat o předem stanovená pravidla, která když budou pilotovi vyhovovat, nemusí žádat o OkP a postačí pouze podat prohlášení na ÚCL. Na to si každopádně budeme muset ještě chvilku počkat.
Poslední možností provozu ve SPECIFICu je LUC neboli Light UAS Operator Certificate. Ten se ale týká pouze právnických osob. Provozovatelé dronů mohou požádat ÚCL, aby posoudil jejich organizaci a vyhodnotil, zda jsou schopni sami posoudit riziko operace. Pokud toto osvědčení firma získá, může pak provádět lety podle standardních scénářů bez předložení prohlášení nebo si samoschvalovat lety dronu bez žádosti o povolení.
2 možnosti, jak získat OkP
Pokud se ale vrátíme k OkP, tak existují 2 možnosti, jak ho získat.
Druhá možnost pro získání OkP je využití nového portálu provozovatele, ve kterém vyplníte potřebné údaje a ÚCL přes něj s vámi bude komunikovat. Jak ale pracovat s portálem provozovatele?
Jak pracovat s Portálem provozovatele dronu?
Do portálu provozovatele se přihlásíte na stránkách ÚCL.
K přihlášení budete potřebovat svou e-identitu případně ověření datovou schránkou za předpokladu, že je provozovatelem firma.
Následně budete muset zadat svoje číslo provozovatele. Pozor, je potřeba zadat úplný řetězec čísla provozovatele. Tento řetězec obsahuje vedle registračního čísla provozovatele UAS, kterým se provozovatel prokazuje, také 3 doplňkové, náhodně generované alfanumerické znaky oddělené spojovníkem.
Jakmile budete v portálu provozovatele, stačí už vytvořit novou žádost a začít vyplňovat.
V žádosti najdete stejná políčka jako při vyplňování OkP postaru “na papír”. Jedna z velkých výhod je ale tvorba dopadové oblasti. Tu můžete nyní vytvořit přímo v portálu provozovatele. Buď zadáním souřadnic, nebo vyklikáním přímo do mapy. Případně to jde určitou kombinací, kde zadáte souřadnice a dopadovku pak upravíte v mapě.
Návrh dopadové oblasti dronu v Portálu provozovatele ÚCL
Velkou výhodou portálu provozovatele je taky možnost následné komunikace s ÚCL. Po odeslání žádosti vám úřad buď vaše OkP schválí a vyzve vás k uhrazení poplatku, nebo vám navrhne úpravy. V případě, že se ÚCL nebude cokoliv zdát, vyzve vás k doplnění informací. Místa, kde je potřeba udělat nějakou změnu, jsou pak v portálu provozovatele označena oranžovými vykřičníky.
Označení chybně vyplněných polí v Portálu provozovatele dronu
V případě, že bude chtít ÚCL upravit vaši dopadovou oblast, bude úprava v mapě označena modrou barvou. Pokud souhlasíte s navrhovanými úpravami, stačí je pouze přijmout a budete vyzváni k platbě. V případě, že s návrhem nesouhlasíte, budete muset postupovat dále klasicky, tedy bez dalšího využití portálu provozovatele.
Úprava dopadové oblasti dronu v portálu provozovatele ÚCL
Druhá polovina roku 2022 přinesla očekávaný posun v oblasti
přidělování a uznávání štítků rozdělujících drony do jednotlivých
„váhových kategorií“ (C0-C4), podle nichž se určuje, kde lze
s takovým dronem létat a kde ne, případně za jakých podmínek. Fakticky
se novými štítky mohou chlubit pouze drony DJI Mavic 3, kdy vybrané modely
přichází již z výroby s tímto označením, u jiných si ho můžete
objednat dodatečně. Jak na to?
Blíží se sezóna dovolených, a proto jsme si posvítili na pravidla
létání s dronem v nejoblíbenějších destinacích pro Čechy. Jak létat
s dronem v Chorvatsku, Itálii, Rakousku a dalších zemích, kam tak rádi
jezdíme? Mrkněme se na každou z nich podrobně.
Každý zodpovědný pilot(ka) dronu dobře ví, že jsou místa, kde lze létat
bez větších omezení, typicky „pole, louka, les“. Zároveň je ale mnoho
jiných, kde se létat nesmí. Případně existují taková místa, kde platí
specifická pravidla, které je potřeba dodržet, pokud už chceme nebo
potřebujeme našeho vrtulového kámoše dostat právě tam do vzduchu. Jeden
z těchto případů představují letiště a jejich nejbližší okolí, což
je téma dnešní „legislativní letové instruktáže“.