S novými
pravidly pro drony a i v rozhovorech
s autoritami civilního letectví se na přetřes dostala dálková
identifikace dronů – nové drony by ji už měly umět „z výroby“,
starší drony si na sebe budou muset pověsit externí krabičku. Dálková
identifikace je totiž klíčová pro to, aby se drony mohly rozšířit do
více oborů lidské činnosti a uměly na dálku autoritám i dalším
účastníkům letového provozu automaticky hlásit svou polohu, provozovatele
a další údaje. A právě o dálkové identifikaci dronů jsme si povídali
s Lukášem Brchlem ze společnosti Dronetag. Lukáš se během svých studií
na ČVUT věnoval strojovému vidění, je odborníkem na leteckou fotografii,
kterou i dlouho školil ve známém ateliéru Foto Škoda, a zároveň se více
než 5 let pohybuje v oblasti průmyslového užití dronů a letecké
fotografie.
Lukáši, pro koho bude dálková identifikace dronu povinná s novou legislativou? A byla povinná už pro nějakou skupinu dronů doposud?
Dálková identifikace bude povinnou výbavou u všech nových dronů s identifikačním štítkem třídy dronu C (C0 až C6). kromě výjimek, jako jsou například hračky nebo modelářské drony. Bude také povinná pro všechny lety se všemi drony v kategorii Specific. Doposud v České republice povinná dálková identifikace podobná té dle nových evropských pravidel nebyla, ale ve speciálních případech, jako například při letech na území dopravního letiště, může být povinné používat standardní letecký odpovídač.
Nejnovější info z DronPro o povinnosti dálkové identifikace dronů
V kategorii Specific se zavedení této povinnosti rozlišuje na základě příslušného letového scénáře. V rámci STS (standardního scénáře) by měla tato povinnost nastat 2.12.2021 a v rámci scénáře LUC (Osvědčení provozovatele lehkého bezpilotního systému) začne tato povinnost platí se spuštěním registrace do kategorie Specific – LUC. Více o registracích do kategorie Specific najdete v rozhovorech s autoritami civilního letectví.
Pro piloty v kategorii Open, kteří se budou chtít pohybovat v prostoru s kontrolovaných provozem dronů v rámci tzv. U-Space, se očekává povinnost od roku 2022, ale celkově se rekreačních dronů zatím dálková identifikace netýká. Každopádně každý členský stát si může stanovit dodatečné podmínky v intencích jednotné evropské legislativy, takže je možné, že se povinnosti dálkové identifikace dronu rozšíří i na další situace, v kterých se může ocitnout i rekreační pilot, jako je třeba let v ATZ a jiných oblastech se speciálním režimem.
Jaký je technický princip dálkové identifikace dronů?
Dálková identifikace dronů znamená, že při některých letových operacích bude pro provozovatele dronů povinné vysílat identifikační a polohové údaje z dronu během letu. Rozlišujeme 2 druhy dálkové identifikace: Prvním je místní identifikace, při které dron vysílá údaje přímo subjektům v okolí. Druhým typem je síťová identifikace, kdy dron přes mobilní síť odesílá data do centrálního systému, ze kterého je budou moci zobrazit ostatní účastníci letového provozu. Místní identifikace v jádru připomíná technologii ADSB, která je standardem pro identifikaci v rámci dopravního letectví, nicméně pro drony tato technologie není vhodná právě proto, aby byly drony oddělené od dopravního letectví.
Jaká data má odesílat systém dálkové identifikace?
Systém dálkové identifikace by měl pilotovi umožnit sdílet data s ostatními piloty a především autoritami. Do vzájemně sdílených dat by měla patřit data o zeměpisné poloze bezpilotního letadla v reálném čase, letové dráze, zeměpisné poloze pilota či bodu vzletu, rychlosti vůči zemi, výšky bezpilotního letadla vůči zemi či bodu vzletu, registrační číslo provozovatele a jedinečné sériové číslo bezpilotního letadla. Popřípadě údaje o nouzovém stavu bezpilotního systému. Provozovatel musí mít možnost do daného systému dálkové identifikace nahrát registrační číslo provozovatele a zároveň výrobce dronu nebo přídavného modulu musí zajistit, že vysílaná data nemohou být nijak modifikována.
Kterému principu se věnujete v Dronetag?
V Dronetagu vyvíjíme zařízení, které pilotům umožní místní i síťovou identifikaci. Pro místní identifikaci využíváme konkrétně Bluetooth, a to kvůli dostupnosti v každém mobilním telefonu a kvůli tomu, že se frekvence neruší s ostatními frekvencemi, které drony vysílají.
Které drony se už vyrábí nebo budou vyrábět se zabudovanou dálkovou identifikací a které budou potřebovat externí zařízení?
Téměř všechny drony, které budou uvedeny na trh po 1. lednu 2023, budou muset být vybaveny dálkovou identifikací. Výjimkou jsou například hračky nebo modelářské drony. Očekáváme však, že se drony se zabudovanou dálkovou identifikací začnou objevovat postupně již od příštího roku s tím, jak budou výrobci postupně na své výrobky aplikovat C štítky, se kterými souvisí právě i dálková identifikace. Externí zařízení ale budou již koncem příštího roku potřebovat všechny drony, které nemají dálkovou identifikaci zabudovanou a které budou létat v kategorii Specific. To znamená především všechny doposud vyrobené drony, které budou létat v kategorii Specific.
Jaké „krabičky“ jsou v současnosti na trhu pro dronaře, kteří si ji chtějí pro svůj dron dokoupit? V čem je unikátní ta vaše?
Kromě našeho řešení jsou zajímavé například Unifly BLIP, Kivu Tracker nebo Droniq HOD. Každý z nich má odlišnou cílovou skupinu, a tím pádem i jiné technické parametry. Například Droniq HOD je určen pro velké drony, které svým pojetím téměř připomínají pilotovaná letadla a tomu je přizpůsobena velikost i technická vybavenost oné „krabičky“. Náš výrobek Dronetag Mini je unikátní tím, že navzdory své miniaturní velikosti a nízké hmotnosti disponuje vyspělou konektivitou a dlouhou výdrží baterie.
A jak ses ty osobně dostal k dronům? Máš dron? Jaký?
K dronům jsem se dostal přes modelářství, které mě bavilo již od dětství. Ve spojení s drony mě následně zaujala letecká fotografie, které jsem se několik let profesionálně věnoval. Drony jsem se zabýval více a více a nakonec z této záliby vzešel i Dronetag, který jsem založil společně s kolegou Mariánem. I dnes se létání aktivně věnuji, nejvíce času trávím se strojem DJI Matrice M600 a DJI Mavic 2 Pro.
A na závěr trochu pohled do budoucnosti. Jaké využití dronů tě v poslední době zaujalo a jak vidíš jejich další uplatnění?
Z poslední doby mě zaujal například projekt Medifly, který testoval přepravu vzorků tkáně mezi nemocnicemi v Hamburku, nebo Volocopter, který již spustil předprodej své airtaxi služby. Budoucnost dronů vidím především v průmyslu a logistice a těší mě, že v těchto oblastech vídám více a více aplikací.
Ještě za sebou nemáte test pilota dronu? Vyzkoušejte, zda byste prošliVyzkoušejte si britský test pro dronaře, kteří chtějí létat s dronem s hmotností nad 250 g na území Spojeného království. Přeložili jsme ho pro vás do češtiny. Musíte správně zodpovědět 16/20 otázek. Test určitě zvládne každý, kdo se alespoň otřel o česká pravidla létání, a je relevantní i vzhledem k tomu, co je obsaženo v jednotné legislativě EU. Český test má dvojnásobek, tedy 40 otázek, z nichž 30 musíte zvládnout, a pokrývá témata, jako jsou letecká bezpečnost, omezení vzdušného prostoru, předpisy o letectví, lidská výkonnost, provozní postupy, znalosti bezpilotních systémů, ochrana osobních údajů a soukromí, pojištění nebo ochrana před protiprávními činy. Online osvědčení pilota pak platí 5 let.
DJI Matrice 600 Pro je ultra výkonná hexakoptéra pro profesionální
letecké snímkování. Platforma je plně kompatibilní se softwary DJI Onboard
SDK a Mobile SDK, což umožňuje její kompletní optimalizaci pro specifické
využití v celé řadě průmyslových odvětví. Hexakoptéra Matrice
600 Pro je vybavena těmi nejmodernějšími DJI technologiemi.
Mavic 2 Pro je podobně jako svůj předchůdce malý, ale velice šikovný
stroj, který můžete složit do batohu a ihned vyrazit za dobrodružstvím.
Nová verze je aerodynamičtější, tišší, výkonnější a ještě
chytřejší. Chlubí se 4K videem, výdrží 31 minut, rychlostí až 72 km
v hodině, novou efektní funkcí Hyperlapse, větší samostatností a hlavně
extrakvalitními kamerami.
Mavic 2 Pro se řadí mezi vyšší třídu v poloprofesionální kategorii dronů a je to znát. Hlavním trhákem dronu je jednopalcový senzor s možností 10bitového barevného profilu, který jsme v této kategorii u DJI ještě neměli možnost zažít. Je to výborná funkce hlavně v postprodukci, kdy místo palety 16 milionu barev máme 1 miliardu, a díky tomu vzniká barevně mnohem zajímavější výstup. V čem se mi Mavic 2 Pro osvědčil a komu bych ho doporučil?
S novým rokem přichází i několik zajímavých změn v droní
legislativě a pravidlech pro létání s drony. Nejvýznamnější je možnost
žádat o nový typ povolení OkL a létat na jeho základě i v HOP
v rámci kategorii OPEN. Další podrobnosti pro vás intenzivně zjišťujeme.
Jak určitě víte, nedávno jsme se zaměřili s naším týmem na pravidla
pro létání s drony v Asii. Dnes sice přeletíme oceán do “Nového
světa”, ale stejně jako minule se zaměříme hlavně na pravidla pro
menší cestovatelské drony, které jsou přece jen pro světoběžnictví
nejpraktičtější a týká se jich často nejméně pravidel a omezení.
V Čechách na Nový rok klepeme kosu, a tak mnoho dronařů plánuje přes
zimu spojit příjemné s užitečným – třeba vyrazit do jihovýchodní
Asie s dronem a během koupačky nakropit i nějaké boží snímky. Jak je to
ale s pravidly pro létání s drony v Asii a v nejoblíbenějších
asijských destinacích českých dronařů? Zkusíme se zaměřit na pravidla
pro malé drony, které s sebou na cesty tak rádi vozíme.