Slovník pojmů a FAQs 1 minuta čtení

Jaké mám povinnosti v "otevřené" kategorii?

9 října 2023


Povinnosti dronaře v otevřené kategorii se dělí podle povinností pilota dronu a provozovatele dronu

Povinnosti pilota dronu před tím, než s dronem vzlétne

  1. Projít příslušným výcvikem a složit zkoušku odpovídající typu vašeho provozu.
  2. Ověřit si aktuální informace ohledně leteckých zón z ÚCL.
  3. Prozkoumat terén kvůli překážkám a ověřit, zda v oblasti nejsou osoby nesouvisející s vaším letem (pro podkategorii A1 s ručně vyrobeným dronem nebo dronem třídy C0 existují výjimky).
  4. Prověřit funkčnost dronu a jeho vhodnost pro zamýšlený let.
  5. Ověřit, že dálkové ovládání funguje bezchybně (pokud je relevantní).
  6. Zkontrolovat, že hmotnost dronu odpovídá kategorii či podkategorii, v níž se chystáte létat.

Povinnosti pilota dronu během letu v "otevřené" kategorii

  1. Nepilotovat dron, pokud jste pod vlivem drog, alkoholu či pokud se necítíte dobře.
  2. Mít dron stále na očích. Pokud chcete využít FPV (zobrazení z první osoby), můžete si vzít vedle sebe pozorovatele, jenž sleduje okolní prostor a upozorní vás na nebezpečí.
  3. Pokud spatříte pilotované letadlo, dát mu přednost a udržovat od něj bezpečnou vzdálenost. V případě nejasností s dronem raději přistát.
  4. Respektovat omezení daných leteckých zón.
  5. Řídit se návodem k obsluze dronu.
  6. Dodržovat postupy stanovené provozovatelem dronu.
  7. Vyvarovat se letů v oblastech, kde probíhají záchranné práce, zejména pokud je riziko nasazení záchranných vrtulníků.

Povinnosti provozovatele dronu v “otevřené kategorii”

  1. Mít na dronu jasně viditelné registrační číslo provozovatele (např. na nálepce) a mít nahrán úplný řetězec informací provozovatele UAS do "dálkového identifikačního systému", označovaného také jako "e-identifikace", pokud je dron tímto systémem vybaven.
  2. Sestavit provozní postupy. V případě, že máte více pilotů dronu, potřebujete písemný dokument. Pokud máte jen jednoho pilota, postačí dodržování postupů výrobce uvedených v manuálu.
  3. Zkontrolovat, jestli v oblasti letu není rádiové rušení, které by mohlo ovlivnit spojení C2 dronu.
  4. Ustanovit dálkově řídícího pilota pro každý let, aby bylo jasně určeno, kdo má za let zodpovědnost.
  5. Ujistit se, že pilot i další členové týmu jsou obeznámeni s manuálem dronu, postupy provozovatele, mají potřebné kvalifikace a jsou informováni o leteckých zónách dané země.
  6. Udržovat aktuální mapy v "geo-awareness" systému dronu, pokud létáte mimo oblast, kde tento systém není povinný.
  7. Pokud nelétáte s dronem, který jste si vyrobili svépomocí, musíte se ujistit, že má CE certifikaci a je opatřen štítkem určujícím jeho třídu (C0 až C4), pokud se nejedná o modely vydané před začátkem platnosti těchto EU regulací.
  8. Zajistit, aby všichni zúčastnění byli informováni o potenciálních rizicích spojených s provozem v podkategoriích A2 a A3.

Registrace pilota a provozovatele do kategorie OPEN

18203-ridicak-na-dron-do-podkategorii-provozu-a1-a3-a-a2

Pomohl vám tento článek?

Počet hvězdiček: 0/5

Líbí se vám článek? Sdílejte jej s přáteli

Doprava zdarma při nákupu nad 10 000 Kč

Všechny produkty testujeme popisky jsou z naší dílny

Školení zdarma u vybraných produktů

Poradíme s výběrem protože s drony létáme každý den