Legislativa a pravidla létání pro drony 2 minuty čtení

Novinky v pravidlech pro drony 2024

5 ledna 2024

Richard

S novým rokem přichází i několik zajímavých změn v droní legislativě a pravidlech pro létání s drony. Nejvýznamnější je možnost žádat o nový typ povolení OkL a létat na jeho základě i v HOP v rámci kategorii OPEN. Další podrobnosti pro vás intenzivně zjišťujeme.

Obsah článku

Na začátek si zrekapitulujme rozdělení dronů do tříd a kategorií provozu a pak se vrhneme na nejdůležitější změny.

Rozdělení dronů podle platné legislativy pro drony

Drony bez štítku

  • Lehčí než 250 g – OPEN A1 (doma vyrobené a drony aktivované před 1.1.2024)
    • Registrace provozovatele nutná jen s kamerou nebo jiným senzorem.
    • Pilot nemusí mít pilotní průkaz.
    • Pilot by se měl vyhnout přeletům nad nezapojenými osobami, ale pokud se tak stane, musí délku přeletu minimalizovat.
  • Těžší než 250 g – OPEN A3 (doma vyrobené a drony uvedené na trh před 1.1.2024)
    • Registrace provozovatele nutná vždy.
    • Pilotní licence je nezbytná (pro kategorii OPEN A1/A3).
    • Nutno létat nejméně 150 m od nezapojených osob a obytných, obchodních, průmyslových nebo rekreačních budov a prostorů.

Drony se štítkem – od 1.1.2024 by všechny nové drony měly mít štítek (výrobci nestíhají, ale mělo by to tak brzy nastat)

  • C0 – OPEN A1
    • Registrace provozovatele nutná jen s kamerou nebo jiným senzorem.
    • Pilot nemusí mít pilotní průkaz, stačí přečtená uživatelská příručka.
    • Lze přelétat nad nezapojenými osobami (ale doporučujeme se tomu vyhnout, protože s tím nemusí souhlasit).
  • C1 - OPEN A1
    • Registrace provozovatele nutná vždy.
    • Pilotní licence je nezbytná (pro kategorii OPEN A1/A3).
    • Pilot by se měl vyhnout přeletům nad nezapojenými osobami, ale pokud se tak stane, musí délku přeletu minimalizovat.
  • C2 – OPEN A2
    • Registrace provozovatele nutná vždy.
    • Základní i rozšířená pilotní licence je nezbytná (pro kategorii OPEN A1/A3 a OPEN A2).
    • Nutno udržovat vzdálenost od nezapojených osob dle pravidla 1:1 (maximální výška rovna vzdálenosti) a minimální vzdálenost pak 30 m, případně 5 m při zapnutém nízkorychlostním režimu (Cine, Tripod).
  • C2,C3,C4 – OPEN A3
    • Registrace provozovatele nutná vždy.
    • Pilotní licence je nezbytná (pro kategorii OPEN A1/A3).
    • Nutno létat nejméně 150 m od nezapojených osob a obytných, obchodních, průmyslových nebo rekreačních budov a prostorů.

Remote ID nově povinná v kategorii SPECIFIC

Provozovatel je při provozu v rámci kategorie SPECIFIC povinen vybavit bezpilotní letadlo aktivním a aktualizovaným systémem dálkové identifikace (remote ID).

TIP

Naprostá většina dronů značky DJI má již v sobě technologii remote ID zabudovanou. Stačí zadat úplné registrační číslo provozovatele v nastavení > Safety> Remote ID >UAS Remote Identification (možnost je zatím odemčená pouze u strojů kategorie C1 a vyšších).

Nový mechanismu Oprávnění k Letu (OkL) 

OkL je novým mechanismem sloužícím pro povolení letů prováděných podle Evropských pravidel v kategorii OPEN, ale v zeměpisných zónách definovaných českou autoritou. Dříve by tento provoz podléhal pravidlům odpovídajícím kategorii SPECIFIC a vyžadující vydané Oprávnění k Provozu (schválené Úřadem pro civilní letectví) a tedy i s ním spojený poplatek a možnou čekací lhůtu až 30 dní. O OkL je možné zažádat ZDARMA a díky automatizaci by schválení této žádosti mělo proběhnout v řádu minut.

Stejně jako OkP probíhá vytváření žádosti OkL na portálu provozovatele a způsob vyplňování je u obou velice podobný.

Kde lze OkL využít?

CHKO, NP, chráněná krajinná území: Je nutné získat souhlas správy území a následně dokument se souhlasem nahrát do OkL.

Hustě osídlený prostor (HOP), městská zástavba, aglomerace: Provoz v HOP je možný v rozsahu pravidel EU, kdy pilot musí disponovat pilotní licencí OPEN A2, bude schváleno OkL a osoby nacházející se v budovách budou zapojeny do provozu v případě, že se v průběhu letu vyskytují v přímé linii možného dopadu bezpilotního letadla (dopadová plocha bude zasahovat do prostoru budovy).

Při provozu by měl mít pilot i souhlas majitele pozemku, do kterého bude dopadová plocha zasahovat.

Ochranná pásma, silnice, dálnice, železnice, CHKO, NP, inženýrské sítě: Provoz v ochranných pásmech je povolen se souhlasem správce daného objektu a následně po schválení OkL.

TIP

V případě problematičtějších prostorů může být OkL opakovaně zamítnuto a v takovém případě bude nutné let provést v kategorii SPECIFIC na základě schváleného OkP.

👋✈ #LetuZdar

Richard

Zdroje k dalšímu prostudování:

https://www.caa.cz/news/zmeny-v-regulaci-provozu-uas-od-roku-2024/

Nové OOP: https://www.caa.cz/wp-content/uploads/2023/12/13411-23-701_OOP_LKR10_final.pdf?cb=6113042f3a4baa0ea96e4bcbe73a69b1

Pomohl vám tento článek?

Počet hvězdiček: 4/5

Líbí se vám článek? Sdílejte jej s přáteli

Ať se jedná o pomoc s výběrem nového stroje, řešením technického problému, nebo s vysvětlením pravidel létání, vždy jsem tu od toho, abych vám poradil a navedl vás správným směrem. Sám jsem nadšený dronař, co se s vámi podělí o všemožné tipy a triky, které vám pomohou z vašeho stroje dostat maximum.

Doprava zdarma při nákupu nad 10 000 Kč

Všechny produkty testujeme popisky jsou z naší dílny

Školení zdarma u vybraných produktů

Poradíme s výběrem protože s drony létáme každý den