S novým rokem přichází i několik zajímavých změn v droní
legislativě a pravidlech pro létání s drony. Nejvýznamnější je možnost
žádat o nový typ povolení OkL a létat na jeho základě i v HOP
v rámci kategorii OPEN. Další podrobnosti pro vás intenzivně zjišťujeme.
Na začátek si zrekapitulujme rozdělení dronů do tříd a kategorií provozu a pak se vrhneme na nejdůležitější změny.
Rozdělení dronů podle platné legislativy pro drony
Drony bez štítku
- Lehčí než 250 g – OPEN A1 (doma vyrobené a drony aktivované před 1.1.2024)
- Registrace provozovatele nutná jen s kamerou nebo jiným senzorem.
- Pilot nemusí mít pilotní průkaz.
- Pilot by se měl vyhnout přeletům nad nezapojenými osobami, ale pokud se tak stane, musí délku přeletu minimalizovat.
- Těžší než 250 g – OPEN A3 (doma vyrobené a drony uvedené na trh před 1.1.2024)
- Registrace provozovatele nutná vždy.
- Pilotní licence je nezbytná (pro kategorii OPEN A1/A3).
- Nutno létat nejméně 150 m od nezapojených osob a obytných, obchodních, průmyslových nebo rekreačních budov a prostorů.
Drony se štítkem – od 1.1.2024 by všechny nové drony měly mít štítek (výrobci nestíhají, ale mělo by to tak brzy nastat)
- C0 – OPEN A1
- Registrace provozovatele nutná jen s kamerou nebo jiným senzorem.
- Pilot nemusí mít pilotní průkaz, stačí přečtená uživatelská příručka.
- Lze přelétat nad nezapojenými osobami (ale doporučujeme se tomu vyhnout, protože s tím nemusí souhlasit).
- C1 - OPEN A1
- Registrace provozovatele nutná vždy.
- Pilotní licence je nezbytná (pro kategorii OPEN A1/A3).
- Pilot by se měl vyhnout přeletům nad nezapojenými osobami, ale pokud se tak stane, musí délku přeletu minimalizovat.
- C2 – OPEN A2
- Registrace provozovatele nutná vždy.
- Základní i rozšířená pilotní licence je nezbytná (pro kategorii OPEN A1/A3 a OPEN A2).
- Nutno udržovat vzdálenost od nezapojených osob dle pravidla 1:1 (maximální výška rovna vzdálenosti) a minimální vzdálenost pak 30 m, případně 5 m při zapnutém nízkorychlostním režimu (Cine, Tripod).
- C2,C3,C4 – OPEN A3
- Registrace provozovatele nutná vždy.
- Pilotní licence je nezbytná (pro kategorii OPEN A1/A3).
- Nutno létat nejméně 150 m od nezapojených osob a obytných, obchodních, průmyslových nebo rekreačních budov a prostorů.
Remote ID nově povinná v kategorii SPECIFIC
Provozovatel je při provozu v rámci kategorie SPECIFIC povinen vybavit bezpilotní letadlo aktivním a aktualizovaným systémem dálkové identifikace (remote ID).
TIP
Naprostá většina dronů značky DJI má již v sobě technologii remote ID zabudovanou. Stačí zadat úplné registrační číslo provozovatele v nastavení > Safety> Remote ID >UAS Remote Identification (možnost je zatím odemčená pouze u strojů kategorie C1 a vyšších).
Nový mechanismu Oprávnění k Letu (OkL)
OkL je novým mechanismem sloužícím pro povolení letů prováděných podle Evropských pravidel v kategorii OPEN, ale v zeměpisných zónách definovaných českou autoritou. Dříve by tento provoz podléhal pravidlům odpovídajícím kategorii SPECIFIC a vyžadující vydané Oprávnění k Provozu (schválené Úřadem pro civilní letectví) a tedy i s ním spojený poplatek a možnou čekací lhůtu až 30 dní. O OkL je možné zažádat ZDARMA a díky automatizaci by schválení této žádosti mělo proběhnout v řádu minut.
Stejně jako OkP probíhá vytváření žádosti OkL na portálu provozovatele a způsob vyplňování je u obou velice podobný.
Kde lze OkL využít?
CHKO, NP, chráněná krajinná území: Je nutné získat souhlas správy území a následně dokument se souhlasem nahrát do OkL.
Hustě osídlený prostor (HOP), městská zástavba, aglomerace: Provoz v HOP je možný v rozsahu pravidel EU, kdy pilot musí disponovat pilotní licencí OPEN A2, bude schváleno OkL a osoby nacházející se v budovách budou zapojeny do provozu v případě, že se v průběhu letu vyskytují v přímé linii možného dopadu bezpilotního letadla (dopadová plocha bude zasahovat do prostoru budovy).
Při provozu by měl mít pilot i souhlas majitele pozemku, do kterého bude dopadová plocha zasahovat.
Ochranná pásma, silnice, dálnice, železnice, CHKO, NP, inženýrské sítě: Provoz v ochranných pásmech je povolen se souhlasem správce daného objektu a následně po schválení OkL.
TIP
V případě problematičtějších prostorů může být OkL opakovaně zamítnuto a v takovém případě bude nutné let provést v kategorii SPECIFIC na základě schváleného OkP.
👋✈ #LetuZdar
Richard
Zdroje k dalšímu prostudování:
https://www.caa.cz/news/zmeny-v-regulaci-provozu-uas-od-roku-2024/
Nové OOP: https://www.caa.cz/wp-content/uploads/2023/12/13411-23-701_OOP_LKR10_final.pdf?cb=6113042f3a4baa0ea96e4bcbe73a69b1