O využití plně automatických dronů pro doručování zásilek a podobné
aplikace se, nejen mezi odbornou dronařskou veřejností, hovoří řadu let.
I když třeba Amazon se na tomto poli dost snaží, k reálnému nasazení
této technologie je ale stále ještě docela daleko. Nebo není?
Prvního prosince 2021 se totiž ve švédském městečku Trollhättan odehrála scéna jako vystřižená z reklamního klipu propagujícího právě automaticky létající drony. Stalo se totiž, že 71letý senior při odklízení sněhu před svým domem dostal nečekaný infarkt. K jeho obrovskému štěstí jel okolo lékař, který si této události všiml a danému muži okamžitě přispěchal na pomoc.
Zmíněný lékař na místě zjistil, že muž nemá pulz a snažil se jej oživit – sám by ale v dané situaci mnoho nezmohl. A teď přijde to zajímavé! Poté, co kontaktoval rychlou záchrannou pomoc, padlo rozhodnutí vyslat na místo převážně počítačem řízený dron, který zasahujícímu lékaři doručil, pro danou situaci naprosto klíčový, AED defibrilátor, což postiženému muži zachránilo život.
Starší muž s infarktem měl tedy hned několikanásobné štěstí, jelikož zrovna v jeho regionu testovala společnost Everdrone novou technologii vyvinutou přesně pro takové situace – dron, který doručí defibrilátor dřív, než na místo dorazí sanitka.
Moc náhod najednou?
Tento příběh možná zní neuvěřitelně, jelikož obsahuje řadu až podezřele šťastných náhod, každopádně Švédský veřejnoprávní rozhlas (Sveriges Radio) dotyčného lékaře skutečně dohledal a ten výše popsaný příběh osobně potvrdil. Dron operující pod hlavičkou společnosti Everdrone se proto může chlubit prvním prokazatelně úspěšným zásahem.
Pod pokličku zásahu s odborníky DronPro
Až do tohoto bodu jsme de facto tlumočili zprávu, která nedávno proletěla médii všeho druhu, českými nevyjímaje. Jak to ale bylo v pozadí, s čím se létalo a jak to celé funguje? Skutečnost je taková, že společnost Everdrone tímto zásahem vlastně žádnou Ameriku neobjevila, pouze šikovně využila a zkombinovala již existující technologie.
Dron, který se u „pomocných zásahových sil“ používá, je běžně dostupný model od DJI, konkrétně Matrice 600 Pro s padákovým a zakázkově upraveným airdroppingovým systémem. Stejný stroj s podobnou výbavou použil kupříkladu náš tým na konci roku 2020, kdy jsme pomáhali natáhnout nové lano vysokého napětí.
Tím ale nechceme jakkoliv snižovat zásluhy společnosti Everdrone, která na tomto projektu spolupracovala s Centrem pro resuscitační vědy univerzity Karolinska Institutet a rovněž se švédskou záchrannou službou.
Za uznání rozhodně stojí celkové workflow, kdy je téměř vše do puntíku zvládnuté a dotažené. Od koordinace letu s místním řízením letového provozu až po předání zásilky (defibrilátoru) přímo na místo – vše v převážně automatickém režimu s kontrolním dohledem proškoleného operátora a s jeho finálním souhlasem pro shoz nákladu.
Víme, co u droního záchranáře zlepšit?
Co by se mohlo ještě trochu dopilovat je konečná fáze předání zásilky. V prezentačním videu Everdrone je vidět, jak DJI Matrice 600 Pro airdropne balíček s defibrilátorem, už se ale neřeší, co se stane s upínákem a lanem, na kterém se z dronu na zem defibrilátor spouští – zůstává ležet na zemi?!
Zde by asi bylo nejsnazší zařadit jeden bod do procesů klasické záchranné služby (vyzvednutí závěsu a doručení zpět na základnu), která tak jako tak záhy dorazí na místo. Život člověka je ale samozřejmě přednější než kus výbavy.
Poslední nápad, který by mohl pomoci vyladit celý proces takřka k dokonalosti, by mohl zahrnovat využití systému RTK (Real-time kinematic positioning), běžně přítomného u profesionálních dronů DJI. Díky této technologii, využívané zejména v „letecké geodezii“, by bylo možné doručit danou zásilku s přesností na centimetry, čímž by automatická fáze mohla opět posílit na svém významu.
S drony se seznámil před více jak 8 lety, kdy si pořídil první čínské hračky bez pokročilých systémů ovládání a snažil se s nimi sbírat své první letecké záběry s provizorně připevněnou kamerou. Pozdější zkušenost s moderními drony od DJI proto s oblibou popisuje jako přesednutí ze Škody 120 do nejnovějších aut prošpikovaných všemožnými jízdními asistenty.
Dron DJI Matrice 300 RTK je nejnovějším přírůstkem do série profesionálních těžkotonážních
dronů Matrice. Bez baterií váží 3,6 kg, s bateriemi tento obr
dosahuje hmotnost 6,3 kg. Pověsíte na něj až 3 zařízení (1 gimbal má
nahoře, 2 na spodku těla) s váhou 2,7 kg a můžete se vydat do vzduchu
až na 55 minut. K tomu ultimátní dálkový ovladač, několik
inteligentních režimů pro pátrací, monitorovací i zaměřovací mise a
odolnost, která vás podrží i v drsných podmínkách.
V nejnovějším YouTube videu jsme si posvítili na aktuální novinku ze stáje DJI – inspekční dron DJI Matrice 300 RTK. S cenovkou okolo 600 000 Kč jde o drahého, ale velice šikovného “létajícího obra”. Podívejte se, co všechno umí, a jak pomůže droním profíkům a firmám v kombinaci s hybridní kamerou, která v sobě spojila termokameru, laserový zaměřovač, optickou kameru a zoom kameru.
DJI Matrice 600 Pro je ultra výkonná hexakoptéra pro profesionální
letecké snímkování. Platforma je plně kompatibilní se softwary DJI Onboard
SDK a Mobile SDK, což umožňuje její kompletní optimalizaci pro specifické
využití v celé řadě průmyslových odvětví. Hexakoptéra Matrice
600 Pro je vybavena těmi nejmodernějšími DJI technologiemi.
Padákový systém pro drony, který zbrzdí 35–65kg dron na dopadovou energii
230–1170 J. Rozvine se za 1,2 sekundy a za další půlsekundu se naplní.
Modely Galaxy pro vystřelení padáku využívají “výbuch” speciální
pyropatrony (balistické zařízení) a zachytí dron už v minimální výšce
15 m. Dají se znovu použít a jsou rychle nabité pro další akci.
Air Dropping System určený pro dron Mavic Air 2 nebo Air 2S je nosný
systém, který instalujete na vršek dronu. Systém zajistí přepravu
drobných předmětů a ve zvolený moment je shodí na požadované místo.
Pořiďte si tuhle inteligentní vychytávku a lítejte s drobnými předměty
tam kam potřebujete.
Air Dropping System určený na dron Mavic Mini, Mini 2, Mini 2 SE nebo Mini SE
je nosný systém, který instalujete na spodní část dronu. Systém zajistí
přepravu drobných předmětů do 90 gramů a ve zvolený moment je shodí na
požadované místo. Systém je vybaven vlastní dobíjecí baterií
s pohotovostní dobou 5 hodin a konektorem Micro USB. Dosah signálu je
3–10 km.
Při pohledu na nabídku dronů firmy DJI na našem trhu je možná obtížné
si představit, že by snad byla oblast, na kterou by čínští inženýři
nemysleli. Od drobných dronů kategorie
Mini přes poloprofi stroje Mavic až
po průmyslové drony Matrice
Výběr je skutečně značný a i sebenáročnější zákazník si zpravidla
přijde na své. O to větší překvapení některých z nás, že pár
nových výtvorů tohoto technologického giganta je prozatím pouze v rukou
domácího čínského publika a v našich končinách se o nich dozví jen ti
nejzapálenější a nejzvídavější nadšenci. Pojďme si tedy představit
pár zajímavých kousků, které u nás doma zatím neseženete, a zjistit,
o co přicházíme.
Připojte se k nám v našem vánočním speciálku 2023 a mrkněte, jak to
v DronPro chodí za oponou během sváteční SEASON! 🎄✨ Představíme
naše kolegy, ukážeme, kde to všechno kuchtíme, a pokusíme se na vás
kýchnout trochu té vánoční atmošky. 🎅🚁 A k tomu tipy od našich
droních draků a princezen na vánoční filmový večírek!
Rozdíly mezi hobby drony a profesionálními drony můžeme najít v několika
dimenzích. Hlavní je účel využití (létání pro zábavu vs. létání za
účelem splnění konkrétní profesionální mise), kterému se pak
přizpůsobuje design (např. aby na profi dron šlo připevnit několik druhů
užitečného zatížení zároveň), výkon (např. záložní systém motorů
u profi dronů), funkce, cena dronu a samozřejmě
také legislativa. Pojďme si je
všechny oblasti, kde se tyto drony liší, postupně rozebrat.